Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-30, 14:06
  #985
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Jag har aldrig sagt något om gränsen,jag har bara sagt SHL.
Vad man har i värde vad det gäller fastigheter vet jag inte,vet inte heller vilka fastigheter man i dag äger. Tror man sålt Herrgården. Vet inte om det var tal på att sälja den nya delen där bl.a Sats ligger.

Men som du skriver så är Färjestad klart på gång nedför. Och det smärtar att se lag som Vipers och Lakers komma och spöa på Karlstapöjkera.
Loob har gjort mycket bra för Färjestad och SHL men frågan är om inte tiden har kommit i fatt han och Färjestad.

Ok. Då är vi lite mer överens då. Var mest nyfiken hur mycket kapital man bundit i framförallt arenan med tanke på vad som händer många klubbar som äger arenan själva. De har bra eget kapital men ingen vidare likviditet. Tex Modo och Leksand(då de ägt arenan). Nu är nog inte Färjestad i närheten av det men man kan verka rikare än vad man är om man äger en dyr arena.
Citera
2016-08-30, 14:50
  #986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenkeJansson
Jo självklart räknas NHLpengarna men det jag lite jetlaggad försökte få fram var att FBK de senaste säsongerna räddas av div. yttre faktorer och då säger att ekonomin är god och under kontroll trots att man missar budgeten. De verkar inte inse problemen med att missa budgeten och sen bli räddad av yttre icke-planlagda händelser.

Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Ok. Då är vi lite mer överens då. Var mest nyfiken hur mycket kapital man bundit i framförallt arenan med tanke på vad som händer många klubbar som äger arenan själva. De har bra eget kapital men ingen vidare likviditet. Tex Modo och Leksand(då de ägt arenan). Nu är nog inte Färjestad i närheten av det men man kan verka rikare än vad man är om man äger en dyr arena.

Nej det är sant. Och nu gick man miste om 600 000kr från region Värmland.

Tror FBK har en mer solid ekonomi än Leksand och Modo. Men samtidigt så måste FBK vända skutan från att ha en halvtom arena till en mer halvfull
Och det blir inte lätt med hur bortskämd man är/varit i Karlstad. Som jag skrev ovan,20 finaler sedan 75. Så i Karlstad har näst intill missad final varit ett fiasko. Och dom tiderna är över. Tyvärr.

SHL finalen skulle alltid spelas mellan dom riktiga lagen. Färjestad-Djurgården.
Citera
2016-09-02, 17:36
  #987
Medlem
Blev "bara" 6miljoner extra per år.
Men de har kvar de 15miljonerna per år sedan tidigare.
Så totalen blir alltså 21miljoner per år från Ö-viks kommun.

http://www.allehanda.se/vasternorrla...med-pa-halften
Citera
2016-09-07, 01:13
  #988
Medlem
Citat:
Rätt sjukt. Jag läste att i Modos årsredovisning att de har ca 80 milj i skulder till olika kreditinstitut.

Nu visar det sig att det här utökade kommunala stödet de sökt om bla ska användas för att betala av på deras lån.

http://www.allehanda.se/vasternorrland/ ... teringar-1

Det är så man gör, låna pengar och låt någon annan stå för kalaset. Lyxfällan del 2 är på väg....

Låter som en sund inställning till ekonomi?!

Edit: alla länkar till allehanda.se i detta ämne är nu bortrensade tyvärr. Se citat nedan.

Citat:

Modo tog nödlån på mångmiljonbelopp

Publicerad i måndags kl 18.10 (uppdaterad i måndags kl 18.19)





Ludwig Arnlund/ Allehanda

Ishockey Modo Hockey tvingades i våras ta ett nödlån på mångmiljonbelopp. Det är bland annat till amorteringar på detta det kommunala bidraget ska användas till. ”Vi måste amortera på lånen”, säger föreningens ordförande Ulf Strinnholm Lidfalk till Allehanda.

Modo Hockeys degradering från SHL till allsvenskan i våras var en smäll som fortfarande ekar i kommunen. Den tvingade också Modo att ta ett nödlån för att överleva.

– Jag kommenterar inte hur stort det var, men det var en ansenlig summa, säger föreningens ordförande Ulf Strinnholm Lidfalk.

Enligt uppgifter från två olika källor till Allehanda.se lånade Modo Hockey 10 miljoner kronor i bank.

Förra gången föreningen var i ekonomiskt nödläge, 2013, var det för övrigt kommunen som lånade ut pengar – 4 miljoner till det hockeymuseum som sedan aldrig byggdes.

Nu måste kommunen hjälpa till igen. På tisdagen säger kommunstyrelsen sannolikt ja till att förutom amorteringsfrihet (värt 2 miljoner per år) på ett lån, även bevilja Modo 6 miljoner i årligt bidrag. Utöver de mellan 15 och 16 miljoner föreningen redan har.

........

Hur går det ihop, Ulf Strinnholm Lidfalk?

– Jag förstår att det kan låta konstigt. Vi var väldigt tveksamma till om vi skulle få bidrag, därför var utgångspunkten noll. Stödbehovet är kopplat till amorteringstakten på våra (bank-) lån och vi jobbar med det nu.

– Vi indikerade redan från början att vår begäran byggde på om vi inte får lättnad på lånen. Inklusive amorteringsfriheten kan vi säga att vi från kommunen får 8 miljoner och det resterande ska vi försöka räkna hem i omförhandlingar av lånen. Det jobbar vi hårt med nu.

Ulf Strinnholm Lidfalk har också i tidigare intervjuer sagt att föreningen har en budget för den kommande säsongen, som inte innefattar kommunalt bidrag.

Eftersom de första 6 miljonerna betalas ut i år, är frågan vad ni ska göra med de pengarna?

– Vi måste amortera på lånen.

De går inte till spelarköp?

– Nej, det stöttar inte kommunen. Och den här säsongen har vi 12 miljoner i lönebudget, att jämföra med 39 förra säsongen. Mindre än en tredjedel alltså. Men vi har en liten del av lönebudgeten kvar att använda, om det skulle behövas.

Kommer det in några transatlaner under säsongen?

– Nej. Och det kan jag säga, sådana värvningar har vi slutat med.

ULF HÄGGQVIST/ ALLEHANDA
__________________
Senast redigerad av Rakbanan 2016-09-07 kl. 01:27.
Citera
2016-09-07, 08:57
  #989
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Kommer det in några transatlanter under säsongen?

– Nej. Och det kan jag säga, sådana värvningar har vi slutat med.

Men under sommaren var det ok att casha upp en del så man hamnade i den här situationen. Drew Paris, Richie, Björklund med flera är inte direkt billiga spelare på en allsvensk nivå.
Sen denna säsong har Modo dessutom 6 mille från fallskärmen. Undrar hur det kommer gå nästa säsong. De får nog hoppas på fler allmosor från Foppa om de ska överleva!
Citera
2016-09-07, 11:40
  #990
Medlem
Vad innebär denna "omförhandling av lån" som Modo vill få till? Att de ska få längre tid på sig att betala och att räntekostnaderna därigenom ska bli högre för att göra det värt det för bankerna?

Förstår att de är i en krissituation på kort sikt men att handikappa detta för Modo fler år gör ju inte att hoppet ljusnar direkt. Blir väl lån på lån på lån på kommunbidrag på kommunbidrag tills bubblan spricker till slut.

Om man förstått det rätt betalar de ut löner till spelare som kommer till deras hockeygymnasie också, kanske inte någon stor faktor i slutändan men ändå märkligt beteende för en hårt ekonomiskt ansatt klubb.
Citera
2016-09-07, 12:40
  #991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Men under sommaren var det ok att casha upp en del så man hamnade i den här situationen. Drew Paris, Richie, Björklund med flera är inte direkt billiga spelare på en allsvensk nivå.
Sen denna säsong har Modo dessutom 6 mille från fallskärmen. Undrar hur det kommer gå nästa säsong. De får nog hoppas på fler allmosor från Foppa om de ska överleva!

Adam Rundqvist från SHL.
Citera
2016-09-07, 12:53
  #992
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Adam Rundqvist från SHL.

Antar att du menar David. Han var inräknad i "med flera".

Hur går det med det där hockeymuseumet förresten?
Citera
2016-09-07, 15:36
  #993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Antar att du menar David. Han var inräknad i "med flera".

Hur går det med det där hockeymuseumet förresten?

Var något snack om hyran och inkomsterna för museet med i just diskussionen runt kommunens extra 11,8miljoner som i slutändan blev 6miljoner. Så museet var på något sätt undantaget och i samma mening skulle Modo stå för hyran där själv. (hittar inte artikeln nu) Är med andra ord lika insyltat det med pga arenan Modo själva äger.
Citera
2016-09-09, 09:07
  #994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Antar att du menar David. Han var inräknad i "med flera".

Hur går det med det där hockeymuseumet förresten?

David såklart
Det tror jag att dom gav fan i att bygga
Citera
2016-09-10, 09:31
  #995
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
David såklart
Det tror jag att dom gav fan i att bygga

Två år sedan det öppnades.
Citera
2017-02-28, 20:25
  #996
Medlem
Modo vill att komunen köper Rövcenter för 126,3miljoner.
Annars kommer klubben inte att ha råd och att gå i konkurs.
Detta är komundopning på en helt ny nivå.

Totalt skall alla andra miljonbidrag läggas till detta.
Enligt reportern i inslaget är detta något Örnsköldsviks komun ska hålla på med och ha råd med.
Komunen är stark och har bra ekonomi så det märks knappt att de håller på med lite dåliga affärer.

Gatsten anyone: http://www.allehanda.se/vasternorrla...vi-sander-live
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback