2014-06-25, 08:50
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/kronika-jag-ma-vara-fargad-men-jag-forstar-inte-510300.aspx

Bra skrivet, tycker jag. Hela den här soppan är endast ett resultat av okunnighet och avundsjuka från de mindre föreningarna. Nu har Gävle klantat till det rejält istället.

Att Gävle skulle klanta till det kändes ändå ganska väntat. Det är ju trots allt ärke-sopan Carina Blank som är kommunalråd. Tyvärr.
Citera
2014-06-25, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Att Gävle skulle klanta till det kändes ändå ganska väntat. Det är ju trots allt ärke-sopan Carina Blank som är kommunalråd. Tyvärr.
Det här ju för dåligt. En ska ju förbanne mig leva upp till sitt ord. De sätter ju laget i en jävla sits om de backar ur så här. Borde ju bli skadeståndsskyldiga då. Visst är totalt emot kommunal sponsring men en ska fan leva upp till sitt ord.
Citera
2014-06-29, 12:00
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Det här ju för dåligt. En ska ju förbanne mig leva upp till sitt ord. De sätter ju laget i en jävla sits om de backar ur så här. Borde ju bli skadeståndsskyldiga då. Visst är totalt emot kommunal sponsring men en ska fan leva upp till sitt ord.

Kommunal sponsring sker förvisso överallt, men Gävle brukar ju göra tveksamma "affärer" med Brynäs.
Gymmet i gamla Gavlerinken är bara ett exempel.
Citera
2014-06-29, 14:32
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kommunal sponsring sker förvisso överallt, men Gävle brukar ju göra tveksamma "affärer" med Brynäs.
Gymmet i gamla Gavlerinken är bara ett exempel.

Berätta mer! Bola-bola stenciler?
Citera
2014-06-29, 15:36
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Berätta mer! Bola-bola stenciler?

Kommunen gick väl in och köpte upp gymmet från brynäs för några miljoner, för att sedan i princip skänka tillbaka det. Om jag har hört rätt.
Citera
2014-06-29, 16:04
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Kommunen gick väl in och köpte upp gymmet från brynäs för några miljoner, för att sedan i princip skänka tillbaka det. Om jag har hört rätt.
Det där är ett ganska vanligt tillvägagångssätt för kommuner att skjuta in pengar. Vet att Tingsryd kommun har tagit till vana att sälja ismaskin och andra inventarier i ishallen för kaffepengar för att sedan köpa tillbaka prylarna till ett betydlig högre pris.
Citera
2014-06-29, 16:51
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy

Nja, kommunen byggdde ett gym då BIF hade dåligt med pengar, sedan fick Brynäs det för en krona vill jag minnas. lite senare köpte kommunen tillbaka det för tre miljoner, bra affär för skattebetalarna i Gävle.
Citera
2014-06-29, 19:35
Medlem
Displaceds avatar
Hur kommer det sig att Modo endast har ett eget kapital på 1.8 miljoner (enligt ABs lista idag), när de flesta andra lag ligger mellan 10-20? Endast Örebro ligger i närheten på 2 miljoner.
Citera
2014-06-29, 21:07
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Hur kommer det sig att Modo endast har ett eget kapital på 1.8 miljoner (enligt ABs lista idag), när de flesta andra lag ligger mellan 10-20? Endast Örebro ligger i närheten på 2 miljoner.

Modo var för bara några år sedan Sveriges näst rikaste förening (bara Färjestad före) med eget kapital på närmre 30 miljoner, sedan dess har man blött pengar.

Första åren i nya arenan amorterade man bort nästa hela vinsten för att minska lånen (första året köpte man t.o.m. ut Foppa som delägare i arenan), sedan uteblev sportsliga framgångar men där man fortsatte amortera lika hårt och man tappade kapital. Därefter fortsatte man med en lika stor spelarbudget men inga slutspel och föreningens kapital försvann.
Citera
2014-06-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer
Modo var för bara några år sedan Sveriges näst rikaste förening (bara Färjestad före) med eget kapital på närmre 30 miljoner, sedan dess har man blött pengar.

Första åren i nya arenan amorterade man bort nästa hela vinsten för att minska lånen (första året köpte man t.o.m. ut Foppa som delägare i arenan), sedan uteblev sportsliga framgångar men där man fortsatte amortera lika hårt och man tappade kapital. Därefter fortsatte man med en lika stor spelarbudget men inga slutspel och föreningens kapital försvann.

Fundering på detta om modos ekonomi; ligger man i farozonen för att mista elitlicensen nästa år om man inte lyckats förbättra situationen?
Citera
2014-06-30, 20:36
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayli
Fundering på detta om modos ekonomi; ligger man i farozonen för att mista elitlicensen nästa år om man inte lyckats förbättra situationen?

Då borde väl Frölunda ligga ännu sämre till som tappat 60 miljoner på tre år samtidigt som inte äger arenan?
Citera
2014-07-01, 08:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Då borde väl Frölunda ligga ännu sämre till som tappat 60 miljoner på tre år samtidigt som inte äger arenan?

Precis, dock lär väl ingen köpa arenan i örnsköldsvik om Modo kursar, det blir svårt att tjäna pemgar på en arena utan hyresgäster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in