2014-07-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayli
Fundering på detta om modos ekonomi; ligger man i farozonen för att mista elitlicensen nästa år om man inte lyckats förbättra situationen?

Man har redan lyckats förbättra situationen. Vi gick plus denna säsong tack vare pengar när Lööv och Hägg drog till NHL. Dessutom är utgifterna mycket lägre idag, med bl.a. strypt spelarbudget de senaste åren.
Citera
2014-07-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Då borde väl Frölunda ligga ännu sämre till som tappat 60 miljoner på tre år samtidigt som inte äger arenan?

Jag har för mig att det hade surrats om att ett krav på klubbarnas eget kapital skulle införas, men jag hittar ju självklart ingenting om det nu när jag försöker göra en efterforskning i Google. Kanske bara var någon random diskussion på twitter..
Citera
2014-07-01, 11:09
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayli
Jag har för mig att det hade surrats om att ett krav på klubbarnas eget kapital skulle införas, men jag hittar ju självklart ingenting om det nu när jag försöker göra en efterforskning i Google. Kanske bara var någon random diskussion på twitter..

Kravet har tidigare varit att man inte fått ha negativt eget kapital ett visst antal år i rad. Jag vet inte vad man diskuterat nu.

Däremot är "eget kapital" ganska knepigt då lag som äger sin arena får ju ett större eget kapital i takt med att man betalar av lånen. Å andra sidan är ju arenan en grundförutsättning för att man ska kunna bedriva verksamheten öht. Det är ju inte som att äga lägenheter som du kan sälja av. Egentligen borde elitkravet innebära att man har en viss storlek på kassan efter ett antal år i SHL.
Citera
2014-07-03, 10:35
Medlem
OlleVieros avatar
Skellefteå gör väl ett jäkla lyft i eget kapitalligan nu. Det ryktas om minst 10 miljoner st. från Ryssland för både Jimmie och Möller.

På det kommer ersättningar från NHL. Orkar inte räkna men det blir ett antal millar där också. Sedan så frigörs i stort sett hela fjolårets lönebudget. Måste handla om flera miljoner i månaden och det som hittills kommit in kostar inte i närheten av förra årets 5-6 dyraste spelare.

Skellefteå torde i ett nafs blivit så där 30 miljoner stadigare. Minst.
Citera
2014-07-03, 11:44
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Precis, dock lär väl ingen köpa arenan i örnsköldsvik om Modo kursar, det blir svårt att tjäna pemgar på en arena utan hyresgäster.

Tänkte mest på det egna kapitalet. Det ökar ju i takt med att du betalar av lånen. För licenskraven nu är väl att man inte får ha negativt eget kapital ett antal år i rad. Har du betalat av hela lånet på arenan så kan du ju göra minusresultat 25 år i rad om du så vill.
Citera
2014-07-03, 11:45
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Skellefteå gör väl ett jäkla lyft i eget kapitalligan nu. Det ryktas om minst 10 miljoner st. från Ryssland för både Jimmie och Möller.

På det kommer ersättningar från NHL. Orkar inte räkna men det blir ett antal millar där också. Sedan så frigörs i stort sett hela fjolårets lönebudget. Måste handla om flera miljoner i månaden och det som hittills kommit in kostar inte i närheten av förra årets 5-6 dyraste spelare.

Skellefteå torde i ett nafs blivit så där 30 miljoner stadigare. Minst.

Vad bra, Skellefteå kanske ska bli ett AB så pengarna gör någon nytta. För det finns ju inget egenvärde för en ishockeyförening att bara lägga pengar på hög. Det är ju inte en vinstdrivande verksamhet utan en idrottsklubb. Dags att sluta snåla?
Citera
2014-07-03, 15:05
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Vad bra, Skellefteå kanske ska bli ett AB så pengarna gör någon nytta. För det finns ju inget egenvärde för en ishockeyförening att bara lägga pengar på hög. Det är ju inte en vinstdrivande verksamhet utan en idrottsklubb. Dags att sluta snåla?
De talar ju om att återinvestera i verksamheten.
Citera
2014-07-03, 18:05
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Har man pengar så är man fri att göra lite som man vill. Ungefär som när dyngrika personer säger att pengar inte betyder så mycket. Betydligt lättare att vara rik och frisk än sjuk och fattig. Man har råd att vara uppkäftig och göra lite felsatsningar utan att det blir panik.
Citera
2014-07-03, 21:28
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Har man pengar så är man fri att göra lite som man vill. Ungefär som när dyngrika personer säger att pengar inte betyder så mycket. Betydligt lättare att vara rik och frisk än sjuk och fattig. Man har råd att vara uppkäftig och göra lite felsatsningar utan att det blir panik.

Men nånstans är det ju dags för Skellefteå att ha en större budget?
Citera
2014-07-03, 21:41
Moderator
vfs avatar
Citat:
Tänkte mest på det egna kapitalet. Det ökar ju i takt med att du betalar av lånen. För licenskraven nu är väl att man inte får ha negativt eget kapital ett antal år i rad. Har du betalat av hela lånet på arenan så kan du ju göra minusresultat 25 år i rad om du så vill.

Visst är det så, dock lär det bli svårt att bedriva elithockey om likviditeten är usel vilket den skulle bli i det scenariot du beskriver. Spelarna måste ha lön.
Citera
2014-07-03, 21:49
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Visst är det så, dock lär det bli svårt att bedriva elithockey om likviditeten är usel vilket den skulle bli i det scenariot du beskriver. Spelarna måste ha lön.

Visst är det så, 25 år kanske var att ta i. Men med en egen arena kan du upprätthålla (eller kunde) elitlicens trots en dålig ekonomi - det var väl lite av min poäng.
Citera
2014-10-10, 16:49
Medlem
.-.-.s avatar
Kommunen skänker fem mille till FBK, det är såklart viktigare att göda hockeylaget än att hjälpa pensionärer och hemlösa som är utan mat för dan.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/farjestad/article19675010.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in