2021-04-07, 07:01
Medlem
Erik Niva, fotbollens svar på Björn Hellberg. Två muppar som bara är bra på en sak. Och totalt insnöade på sina idrotter.
Citera
2021-04-07, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tja. Men den verbala förmågan mellan honom och Bojan är ju så milsvid, så jag kan förstå att det är lätt hänt. Tycka vad man vill..men när Niva pratar, då lyssnar man. Ytterst få har den statusen. Sen om det beror på honom själv eller konkurrensen, det kan vi spekulera om. Men han kan få folk som inte är övedrivet intresserade av fotboll att lyssna och t.o.m. läsa hans böcker, och uppskatta det..Vet det av egen erfarenhet iaf.

Hans radarpartner på AB Simon Bank har ju också en liknande status, och haft det parallellt. Så dom två har andra medier haft svårigheter att konkurrera med helt enkelt. Och dom är ännu dom mest eftertraktade att anlita för TV-kanalerna.

Älskar lyssna på Niva när han blir upphetsad, låter så skitnödigt liksom.
Citera
2021-04-07, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Därför att han är en korkad persons idé om vad en extremt intelligent man är. Du ser samma fenomen med psykologen Jordan Peterson. Bägge delar förmågan att kunna uttrycka sig på ett högtravande sätt som gör att folk med en IQ på 100 och lägre blir alldeles begeistrade och anser honom vara universums smartaste man i världshistorien.

Så den korta förklaringen: därför att folk är dumma i huvudet och därför att korkade människor har en annan idé om vad en intelligent person är än folk som är intelligenta själva.

Men på den tiden jag själv var dum nog att misshandla mig själv med att läsa igenom hans texter så var det allt som oftast samma stuk han ville vinkla.

Eftersom karln är en klassisk beta så går han igång på att göra reportage som kan förvandlas till sosse-erotik, där han kan överdriva vinkeln om en fotbollsspelare som kom från hemska arbetarklassförhållanden men som till slut fick ära och framgång. Varenda fotbollspelare han gör ett reportage om får en episk hjältesaga värre än Herkules 12 stordåd inom den grekiska mytologin.

Någon neger som vandrade 15 mil på den afrikanska savannen varje dag för att hämta en flaska vatten och försörja hela sin familj som 4-åring men som till slut fick ära och berömmelse.

Alltid samma jävla stuk som gör att andra beta-typer i sfären blir blödiga och upphetsade av att läsa om deras hjältar. Det är bara cope-mekanismer för att de själva ska orka med sitt skitkneg när de kan känna samhörighet med Nkamwebamba Bapupakolokolo från Tanzania.

Detta kombinerar Niva också med en autism som gör att han har sådana där kunskaper som vem som gjorde inkastet i minut 43 mellan Boeung Ket och Svay Rieng i den kambodjanska 3:e divisionen den 4:e mars 1987. Medan vilken verkligt intelligent invid som helst hade insett att sådana kunskaper bara vittnar om ett mongo utan liv, så tänker ju folk i underklassen att det där är ett äkta geni.

Guldstjärna på den!
Citera
2021-04-07, 07:35
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Tycker Bachner går lite till samma öde som Niva, att hans politiska åsikt lyser igenom lite för mycket för min smak. Att Bachner verkar vara ett självupptaget as tycker jag inte ligger till hans fördel.

Bachner är överskattad. Daniel Kristofferson likaså.

Bachner är jude.

Så han har samma politiska agenda som Niva, och bägge använder sitt fotbollsintresse
för att föra fram den.
Fast Bachner är lite mer förslagen, Niva är den nyttiga idioten, då han på fullt allvar
själv verkar tro på det han för fram.
Citera
2021-04-07, 08:15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Han gör fortfarande samma sak i studion. All kuriosa han berättar om får han från diverse twitter konton. Sen är han förjävla jobbig att ha som medsupporter till Tottenham.

Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Han gör även samma sak på Twitter. Allt han skriver, jag menar ALLT, snor han från andra. Lite kul när man själv följer samma konto som han får det från, så skriver han en identisk text (snor bilden eller videon rakt av) publicerar under sitt namn och den korkade svenska pöbeln köper t-shirts.

Han har gjort sig ett namn för att han har koll på vad utländsk press skriver. Så kan han sedan imponera på dem vars enda källa till kunskap är Aftonbladet.
Citera
2021-04-07, 08:20
Medlem
RedXs avatar
Jag gillar honom. Påläst (vilket inkluderar att läsa vad andra fotbollsjournalister skriver, hör och häpna) och med känsla för den dramaturgiska aspekten av sporten. Jag vet inte om jag skulle säga att han är någon större analytiker - jag tycker exempelvis inte att han kommer fullt till sin rätt som studioexpert. Men i WWWK kommer han verkligen till sin rätt. I mitt tycke är det Sveriges bästa sportpodd. Tror nog till och med att den kan göra anspråk på att vara den bästa sportpodden jag hört oavsett ursprungsland när jag tänker efter.
Citera
2021-04-07, 09:22
Avstängd
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Tycker Bachner går lite till samma öde som Niva, att hans politiska åsikt lyser igenom lite för mycket för min smak. Att Bachner verkar vara ett självupptaget as tycker jag inte ligger till hans fördel.

Bachner är överskattad. Daniel Kristofferson likaså.

Nivas intervju med Kim och Tolle var riktigt grym. Detsamma med Bachners intervju med Bosse i dagens Expressen. Bachner tippade DIF som 2:a i årets Allsvenska, med en oerhört inspirerad och initierad motivering. Annars få journalister som kan skildra DIF på ett bra sätt. Kanske beror på att Bachner gillar DIF, eller?

Nivas artikel om någon serbisk målvakt som bytte från typ Röda Stjärnan till värsta rivalen var otroligt bra. Hade en fling med en serbisk tjej under en tågluff, som var bekant med målvakten via serbisk skvallerpress. Lite småkul diskussionsämne.

Annars är jag också väldigt mätt på journalister som inte kan skilja sina politiska åsikter från sin journalistik.
Citera
2021-04-07, 09:25
Bannlyst
är han autistisk eller dylikt?
Citera
2021-04-07, 15:03
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Bachner är jude.

Så han har samma politiska agenda som Niva, och bägge använder sitt fotbollsintresse
för att föra fram den.
Fast Bachner är lite mer förslagen, Niva är den nyttiga idioten, då han på fullt allvar
själv verkar tro på det han för fram.
Är det inte jobbigt att ha rabbiner boendes hyresfritt i huvudet?
Citera
2021-04-07, 18:04
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Är det inte jobbigt att ha rabbiner boendes hyresfritt i huvudet?

Rabbinregistret.
Citera
2021-04-07, 18:53
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Fotboll är ju världens största sport och många utövare från fattigaste Afrika har klarat sig med hjälp av att bli proffs och det kulturen kan vara svår att begripa för oss svenskar. Niva är otroligt duktig på att skildra och förstå den typen av verklighet, däremot tror jag den är något överdriven när Niva sätter igång och berättar.

Sen berättar han på ett sätt som är oerhört dramatiskt vilket är väldigt sällsynt att höra, främst inom sporten och fotbollen. Han får en grusklubb i Vitryssland att verka intressant. Sen vet jag han är väldigt vänster (inte konstigt när man är från Norrbotten) men jag tycker ändå han är duktig på att hålla politiken utanför Viasatstudion. Lite skillnad mot Fränden
Erik Niva är för det mesta riktigt bra på det han gör, och till skillnad från vännen och västerbottningen Dennis Lyxzén pratar och skriver inte Niva om politik i var och varannan mening. Däremot har Niva gått in och sponsrat division 4-klubben Höjdens BK, tränad av just Lyxzén.

https://mobile.twitter.com/Lyxzenoff...41067395420164
Citera
2021-04-07, 20:00
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower

Sen berättar han på ett sätt som är oerhört dramatiskt vilket är väldigt sällsynt att höra, främst inom sporten och fotbollen. Han får en grusklubb i Vitryssland att verka intressant. Sen vet jag han är väldigt vänster (inte konstigt när man är från Norrbotten) men jag tycker ändå han är duktig på att hålla politiken utanför Viasatstudion. Lite skillnad mot Fränden

Det är sant dock. I studion är han neutral. Däremot är fränden skönare att både se och lyssna på. Men helt hopplös att läsa, där har vi en som inte kan hålla sig från att sprida sina åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in