2021-04-07, 22:03
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Försöker fortfarande leka Simon Kuper-kopia. Har inte utvecklats som skribent eller journalist de senaste 15 åren, ständigt samma infallsvinklar och perspektiv. En sagoberättare utan någon större analysförmåga att se längre än sitt egna ideologiska skimmer. I text försöker han leka litterär stjärna, med töntiga målande beskrivningar och överdramatiserade formuleringar.

Men helt okej i TV då han visar lite humor och självdistans.

Att han är "bäst i Sverige" säger inte så mycket eftersom de flesta är urusla och helt ointressanta att läsa. Ta Noa Bachner till exempel, som i det närmast efterapar Guardian-skribenterna utan egna idéer.

Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Därför att han är en korkad persons idé om vad en extremt intelligent man är. Du ser samma fenomen med psykologen Jordan Peterson. Bägge delar förmågan att kunna uttrycka sig på ett högtravande sätt som gör att folk med en IQ på 100 och lägre blir alldeles begeistrade och anser honom vara universums smartaste man i världshistorien.

Så den korta förklaringen: därför att folk är dumma i huvudet och därför att korkade människor har en annan idé om vad en intelligent person är än folk som är intelligenta själva.

Men på den tiden jag själv var dum nog att misshandla mig själv med att läsa igenom hans texter så var det allt som oftast samma stuk han ville vinkla.

Eftersom karln är en klassisk beta så går han igång på att göra reportage som kan förvandlas till sosse-erotik, där han kan överdriva vinkeln om en fotbollsspelare som kom från hemska arbetarklassförhållanden men som till slut fick ära och framgång. Varenda fotbollspelare han gör ett reportage om får en episk hjältesaga värre än Herkules 12 stordåd inom den grekiska mytologin.

Någon neger som vandrade 15 mil på den afrikanska savannen varje dag för att hämta en flaska vatten och försörja hela sin familj som 4-åring men som till slut fick ära och berömmelse.

Alltid samma jävla stuk som gör att andra beta-typer i sfären blir blödiga och upphetsade av att läsa om deras hjältar. Det är bara cope-mekanismer för att de själva ska orka med sitt skitkneg när de kan känna samhörighet med Nkamwebamba Bapupakolokolo från Tanzania.

Detta kombinerar Niva också med en autism som gör att han har sådana där kunskaper som vem som gjorde inkastet i minut 43 mellan Boeung Ket och Svay Rieng i den kambodjanska 3:e divisionen den 4:e mars 1987. Medan vilken verkligt intelligent invid som helst hade insett att sådana kunskaper bara vittnar om ett mongo utan liv, så tänker ju folk i underklassen att det där är ett äkta geni.

Guldstjärna till bägge.

Han går i gång på negrer som använder sina svarta, f.d. nästan söndertrasade, kroppar till att roa massorna i Europa. Alltid samma vinkel och töntiga skriverier, med exotiska inslag om hur mycket man missar utan babbar och negrer i fotbollen. Jag tröttnade på honom för över 10 år sedan och har inte tänkt på honom förrän jag nu såg tråden.
En kille som inte växt upp och försöker hitta en ny hjälte varje dag att svärma kring, varför han lever sitt liv fullt med överdramatiseringar och särskilt angående babbar. En perfekt Dumbo för Berättelsen som prackas på oss från alla håll.
Citera
2021-04-08, 00:02
Medlem
Betyder det att Bojan Djordjic är tyst medan han pratar så är jag nöjd.
Citera
2021-04-08, 00:03
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Bachner är jude.

Så han har samma politiska agenda som Niva, och bägge använder sitt fotbollsintresse
för att föra fram den.
Fast Bachner är lite mer förslagen, Niva är den nyttiga idioten, då han på fullt allvar
själv verkar tro på det han för fram.
Niva har åtminstonde journalist utbildning. Bachner har ingen utbildning inom journalistik/media öht, han blev ”fotbollsexpert” efter att han började skriva div artiklar på svenska fans om Newcastle. Det krävs tydligen inte så mkt för att bli sportjournalist/reporter i dag.
Citera
2021-04-08, 00:21
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Niva har åtminstonde journalist utbildning. Bachner har ingen utbildning inom journalistik/media öht, han blev ”fotbollsexpert” efter att han började skriva div artiklar på svenska fans om Newcastle. Det krävs tydligen inte så mkt för att bli sportjournalist/reporter i dag.

Bachner har en civilekonomexamen från Lunds universitet.
Citera
2021-04-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Har du exempel?

Absolut. Har bilder där man ser svart på vitt. Oerhört komiskt när man väl ser det. Visst är Niva duktig. Kompetent skribent. Allmänt kunnig. Men svårt att ta hajpen på allvar när han snor så mycket. Svårt att bli särskilt imponerad av honom.
Citera
2021-04-08, 01:03
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Bachner har en civilekonomexamen från Lunds universitet.
Ingår journalistutbildning i civilekonomexamen?
Citera
2021-04-08, 01:12
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Ingår journalistutbildning i civilekonomexamen?

Poängen är att det är rätt så mycket mer imponerande med en sådan examen än ifall Niva satt och rapade sig igenom nån medioker "journalistutbildning" i Umeå.
Citera
2021-04-08, 01:19
Medlem
Knotknets avatar
Jag svarar JA på frågan om Erik Niva har dålig konkurrens. Sverige har väldigt få duktiga skrivande sportjournalister.
Erik Niva är den bästa, och han håller inte hög nivå enkom på grund av dålig konkurrens, han är bra.
Påläst, sätter fotbollen i sitt kulturella och politiska sammanhang på ett lysande vis.
Citera
2021-04-08, 01:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Poängen är att det är rätt så mycket mer imponerande med en sådan examen än ifall Niva satt och rapade sig igenom nån medioker "journalistutbildning" i Umeå.
Jag ska inte uttala mig, har inte nog kunskap om ämnet. Men det säger ju lite om journalistyrket. En bekant av mig, som var en elittränad soldat i försvarsmakten fick inte jobb som säkerhetsvakt i Gbg p g a att han saknade rätt utbildning för det jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag svarar JA på frågan om Erik Niva har dålig konkurrens. Sverige har väldigt få duktiga skrivande sportjournalister.
Erik Niva är den bästa, och han håller inte hög nivå enkom på grund av dålig konkurrens, han är bra.
Påläst, sätter fotbollen i sitt kulturella och politiska sammanhang på ett lysande vis.
Tycker inte ngt om varken Niva, Bachner eller Bank. Men Olof Lundh tycker jag är oerhört fotbollskunnig och en duktig journalist, frågar ni mig så är Lundh Sveriges bästa sportjournalist - iaf när det gäller fotboll.
Citera
2021-04-08, 15:21
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Har du exempel?

Ta denna som exempel.
https://twitter.com/ErikNiva/status/1380130688549203971

Det är inte så att Erik Niva upptäckte det själv. Skrevs ut av massor utländska twitterkonton innan honom...istället för att retweeta någon gör han egen tweet. Jag tycker det är rätt löjligt gjort. Det är inte så att det var Niva som upptäckte något "coolt" här.
Citera
2021-04-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ta denna som exempel.
https://twitter.com/ErikNiva/status/1380130688549203971

Det är inte så att Erik Niva upptäckte det själv. Skrevs ut av massor utländska twitterkonton innan honom...istället för att retweeta någon gör han egen tweet. Jag tycker det är rätt löjligt gjort. Det är inte så att det var Niva som upptäckte något "coolt" här.

Skulle just skriva det. Kollade upp det själv, hittade tio källor på en minut som skrev samma sak innan honom. Han omforumlerar alltså en tweet och översätter, får över 5000 gillamarkeringar. Jag är lärare och tar upp det här som ett probem med mina sjuor... lite kul. Han är alltså Sveriges "bästa" journalist. Allt han skriver kopierar han.
Senast redigerad av Partlow 2021-04-08 kl. 20:57.
Citera
2021-04-24, 10:01
Medlem
mishimas avatar
Kan väl tycka det är hårt att kalla Niva för ett svin, men en som uppmärksammar ett annat exempel.

https://twitter.com/Henriksson_utd/s...208517123?s=09
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in