2021-04-14, 21:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Mitt paket ligger i tullen nu trots markerat som gåva. Det är skickat från privatperson som angivit sitt namn, det står gåva osv. Finns ingen faktura i. Det står kläder, värde minns jag inte. Men kläder ska de inte fråga om kvitto eller kompletterande uppgifter om det är markerat som gåva.

Är det vanligt att det ser ut så här, även fast det är en gåva? Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu. Borde jag ringa imorgon och meddela att det är en gåva och jag ej köpt detta, var som sagt begagnade kläder. Hur såg det ut på spårningen ang. dina gåvoförsändelser? Stod det bara Försändelsen har ankommit mottagarlandet och sedan "På väg" för att de släppta den direkt när de såg att det var gåva?

Jag är också intresserad, hur snabbt släpper de en gåva från tullen? Är det rent av direkt, samma dag?

Även gåvor ska tullbehandlas.

En faktura måste alltid skickas med. Men när inget ska betalas så skriver proformafaktura/"no charge value for customs purposes only".

Hur snabbt det går beror nog på på hur bra avsändaren har fyllt i deklarationen.

Dey gäller också att avsändaren har fyllt tydlig info om innehållet, "kläder" räcker inte exampelvis, utan det ska vara mer detaljerat än det. Annars så kan det ta längre tid.
Citera
2021-04-14, 22:02
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Då hade du tur, tror inte företag får skriva på paket gift 30$ har varit med om det innan när jag ville köpa grejer på ebay nåt företag dom vägrade skriva gåva... så du hade tur helt enkelt.

De kan deklarera att det är en gåva, men det spelar ingen roll för mottagaren, gåvor ifrån företag räknas alltid som marketing/kommersciellt och har vanlig moms.
Citera
2021-04-14, 22:05
Medlem
Det står sweatshirt/clothing, på x-ray borde synas vad paketet innehåller.

Som sagt, ett privatpersonnamn, klädesplagg, gåva markerad, värde osäker. En privatperson behöver inte medfoga ett kvitto i försändelsen för detta är ju som sagt inget köp.

Fattar inte varför det skulle fastna i tullen? Mitt paket kommer inte från kina. Dyker inte upp på moms.postnord och har inte heller fått moms sms:et så antingen sitter de och vill ha uppgifter eller så är den påväg att bli grönad. gillar dock inte att det ska ta sån tid, tog ju en månad att komma hit liksom.

Borde dock inte stå att "försändelsen tullklareras", jag hade nöjt mig med "försändelsen ankommit mottagarlandet" och sen 3-4 dagar senare "på väg" eftersom det är gåva?
Senast redigerad av fonzen 2021-04-14 kl. 22:11.
Citera
2021-04-14, 22:40
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Mitt paket ligger i tullen nu trots markerat som gåva. Det är skickat från privatperson som angivit sitt namn, det står gåva osv. Finns ingen faktura i. Det står kläder, värde minns jag inte. Men kläder ska de inte fråga om kvitto eller kompletterande uppgifter om det är markerat som gåva.

Är det vanligt att det ser ut så här, även fast det är en gåva? Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu. Borde jag ringa imorgon och meddela att det är en gåva och jag ej köpt detta, var som sagt begagnade kläder. Hur såg det ut på spårningen ang. dina gåvoförsändelser? Stod det bara Försändelsen har ankommit mottagarlandet och sedan "På väg" för att de släppta den direkt när de såg att det var gåva?

Jag är också intresserad, hur snabbt släpper de en gåva från tullen? Är det rent av direkt, samma dag?

Jag har aldrig varit med om att ett paket markerat som gåva fastnat i tullen. Dom har utan undantag gått direkt till mitt paketombud.

Däremot fick jag så sent som igår avgift på ett mindre paket från UK. Ej markerat som gåva eftersom jag inte trodde att det skulle behövas pga att värdet klart understeg 25 pund. Likväl fick jag betala nästan en hundring extra. Något som stärker mig i tesen om att det inte är tillrådligt att beställa från Storbritannien i nuläget.

Ett påstående jag såg på nätet är att reglerna med relationerna mellan EU och UK ska förtydligas till sommaren med förhoppning om att det ska gå att beställa för högre summor utan att bli straffad. Fan trot!
Citera
2021-04-15, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag har aldrig varit med om att ett paket markerat som gåva fastnat i tullen. Dom har utan undantag gått direkt till mitt paketombud.

Däremot fick jag så sent som igår avgift på ett mindre paket från UK. Ej markerat som gåva eftersom jag inte trodde att det skulle behövas pga att värdet klart understeg 25 pund. Likväl fick jag betala nästan en hundring extra. Något som stärker mig i tesen om att det inte är tillrådligt att beställa från Storbritannien i nuläget.

Ett påstående jag såg på nätet är att reglerna med relationerna mellan EU och UK ska förtydligas till sommaren med förhoppning om att det ska gå att beställa för högre summor utan att bli straffad. Fan trot!

Kan du ta bild på en spårning och sudda ut så jag ser på ett ungefär.
Jag fyllde i på postnord.se/tull att det är en gåva nu, med bildbevis på deklerationen. Ska ringa sen
Citera
2021-04-15, 17:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Kan du ta bild på en spårning och sudda ut så jag ser på ett ungefär.
Jag fyllde i på postnord.se/tull att det är en gåva nu, med bildbevis på deklerationen. Ska ringa sen

Finns tyvärr ingen spårning på UK-paketet. Värdet var så litet (7 pund) att kostnaderna för tracking kändes ohållbara.

Om det istället är gåvopaketet från Kalifornien du tänker på, har jag som tidigare nämnts i tråden inte kvar det. Den beställningen är från början av februari.

Det känns å andra sidan som att du har nått the point of no return. Det är bara att hoppas att det slutar lyckligt!
Citera
2021-04-17, 08:25
Medlem
Citat:
Finns tyvärr ingen spårning på UK-paketet. Värdet var så litet (7 pund) att kostnaderna för tracking kändes ohållbara.

Om det istället är gåvopaketet från Kalifornien du tänker på, har jag som tidigare nämnts i tråden inte kvar det. Den beställningen är från början av februari.

Det känns å andra sidan som att du har nått the point of no return. Det är bara att hoppas att det slutar lyckligt!

Aha, för det här är rekomenderat & fortfarande "tullklareras", 3 vardagar just nu. Ringde kundtjänst, de sa de var märkt som gåva men fortfarande alla paket tullklareras som kommer in. Trodde royal mail hade slutat med untracked efter brexit, är ju liksom samma pengar baserat på vikt att skicka trackad som otrackad men du menar att untracked går fortare genom tullen som gåva?

Extremt dåligt, ska inte ligga där 30 dagar till som med paket som ska läggas avgift på, kommer att ringa direkt på tisdag onsdag och stressa. Ingen avgift = fortare bort från hanteringen tycker man?
Senast redigerad av fonzen 2021-04-17 kl. 08:28.
Citera
2021-04-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Jag har en bekant som åkte dit för att paketet från USAvar märkt med ett värde som då skulle inneburit tullfritt (eller om det var gåva, kommer inte ihåg), tullen öppnade och hittade en faktura i paketet och han blev åtalad för detta, fick böter och paketet förverkades.

/Dick

hehe, och jorden är platt!

Så mycket felaktigheter i tråden så man sliter sitt hår, jag orkar inte ens bry mig, lycka till med ditt paket ,TS!
Citera
2021-04-17, 14:25
Medlem
Muppetys avatar
Apropå paket från GB... Är det nån som vet om paketen sitter fast vid gränsen där nu? Alltså p.g.a coronarestriktioner?

Beställde 21 december o säljaren sa till om att det är stängt för export, så det är ok. Tänkte bara höra om nån vet läget om hur det är nu?
Citera
2021-04-17, 20:57
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Aha, för det här är rekomenderat & fortfarande "tullklareras", 3 vardagar just nu. Ringde kundtjänst, de sa de var märkt som gåva men fortfarande alla paket tullklareras som kommer in. Trodde royal mail hade slutat med untracked efter brexit, är ju liksom samma pengar baserat på vikt att skicka trackad som otrackad men du menar att untracked går fortare genom tullen som gåva

Nej, det menar jag inte. Det var nog jag som var otydlig här. Mitt paket från England värt 7 pund märktes inte som gåva. Eftersom värdet vida understeg 25 pund som jag hört ska vara gränsen för tullavgift brydde jag mig inte om att fråga säljaren om han kunde märka det som gåva.
Citera
2021-04-24, 20:08
Medlem
Citat:

Mitt gick igenom nu. Men arlanda sega på att custom-cleara gåvan, låg där över en vecka.
Och sen några dar efter för att skicka vidare. Väldigt segt, folk i utlandet undrar ju varför så sega.
Citera
2021-04-24, 20:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte. Det var nog jag som var otydlig här. Mitt paket från England värt 7 pund märktes inte som gåva. Eftersom värdet vida understeg 25 pund som jag hört ska vara gränsen för tullavgift brydde jag mig inte om att fråga säljaren om han kunde märka det som gåva.
Finns ingen undre gräns där du inte skall betala moms från England. Dessutom kan inte ett företag markera ett paket med gåva det kan endast en privatperson. Har du köpt något så skall du givetvis betala importmoms som alla andra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in