Citat:
Ursprungligen postat av
fonzen
Sorry för sent svar. Detta paket gick igenom utan någon tullavgift, skickades med CN22 och landets rekomenderade airflight. Jag fick även igenom ett till paket på precis samma grunder. Men nu hände något skumt med postnord igen.
Så jag bad personen skicka ett nytt paket med EMS express för att det tog så lång tid sist. Nu blev det istället så här, postnord räknade 25 % av det deklarerade värdet trots att gåva var i tickad, privatperson mellan privatperson och ett värde på ca 20 $. Samma avsändare som förra gången.
När jag ringer upp postnord och hävdar felet så säger dem att de gjort helt rätt att ta ut avgift då avsändaren använt en CN23 lapp vilket innebär ett värde större än 2tkr. Men med EMS express går det bara att använda CN23 så det är ju skitsnack, det skulle isåfall innebära att det inte går att skicka gåvor med EMS express. Och avsändaren har ju ändå angett ett värde på ca 20 $ och gåva.
Ljög postnord precis för mig och varför 25 % av 200kr i moms + avgift? Jag vek mig och betalde avgiften för jag kan helt enkelt inte kan reglerna och blir motad med säkra kontra svar i telefonen hela tiden. Men är det nån som har koll på reglerna , och om man kan få rättelse p.g.a lögn? EMS är enbart CN23 och det behöver inte per automatik betyda att produkterna överstiger 2000kr, avsändaren hade ju ändå angett gåva och 200kr i värde. Finns inga kvitton i paketet och är begagnade produkter i övrigt. Blir skitlack på sånt här.
Det går nog att begära omprövning hos Tullverket och få tillbaka den betalda momsen. Dock så får du då inte tillbaka Postnords avgift.
Enda problemet är kanske att det är samma avsändare, momsbefrielsen för gåvor av lågt värde gäller endast för enstaka försändelser, inte om det är många ifrån samma avsändare.
https://www.tullverket.se/sv/privat/...3a4d311c8.html
Det ska inte spela någon roll om CN22 eller CN23 används.
Ett annat problem är att moms även betalas för fraktförsäkring. Då EMS är en försäkrad tjänst, visserligen endast till några SDR/kg, men ändå försäkrat, så ökar summan som momsen beräknas på.
Om de har räknat 25 % av deklarerade värdet, så har de nog räknat lågt. Har hört att några fått betala mycket mer i avgift med EMS. Och även fått fraktsumman uppskattad till en summa, då avsändaren inte deklarerat fraktsumman, så kan man ibland få betala för mycket i avgift.
Som avsändare är det bäst att skicka med proformafaktura även för gåvor där man skriver värde på försändelsen och vad frakten kostade i frakt och försäkring.
Det kostar ju inget att begära omprövning hos Tullverket. Men men tanke på att att Postnord inte lade på för försäkringen och frakten, samt det att det är samma avsändare igen, så vet jag inte om det är värt att chansa.
Som jag ser det så har de räknat lågt, men om det bedöms vara "enstaka försändelser" och summan är under 1 600 kr, så blir det ingen moms.
Undantaget för alkohol, tobak eller parfym, som har andra regler.