2021-04-25, 13:58
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Mitt gick igenom nu. Men arlanda sega på att custom-cleara gåvan, låg där över en vecka.
Och sen några dar efter för att skicka vidare. Väldigt segt, folk i utlandet undrar ju varför så sega.

Det är förstås trist att det ska vara så segt. Förmodligen är det något som sker i kölvattnet på Brexit.

Försök se det från den ljusa sidan. Paketet är på gång. Blev det någon avgift?
Citera
2021-04-25, 14:01
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Finns ingen undre gräns där du inte skall betala moms från England. Dessutom kan inte ett företag markera ett paket med gåva det kan endast en privatperson. Har du köpt något så skall du givetvis betala importmoms som alla andra...

En typisk EU-grej. Jag är tillräckligt gammal för att ha beställt från Storbritannien före Sverige gick med i denna koloss på lerfötter och då betalade jag aldrig några extra avgifter.

Storbritannien självt var med i EU på den tiden så det är rimligtvis byråkratin som blivit värre med åren.
Citera
2021-04-25, 14:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
En typisk EU-grej. Jag är tillräckligt gammal för att ha beställt från Storbritannien före Sverige gick med i denna koloss på lerfötter och då betalade jag aldrig några extra avgifter.

Storbritannien självt var med i EU på den tiden så det är rimligtvis byråkratin som blivit värre med åren.
Innan EU var det ju förtullning mellan alla länder, knappast så mycket bättre men så klart enklare att förstå...
Citera
2021-04-25, 14:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Innan EU var det ju förtullning mellan alla länder, knappast så mycket bättre men så klart enklare att förstå...

Jag fick aldrig några tullavgifter i alla fall. Inte från Tyskland heller.

Det här var i slutet på 80- och början på 90-talet.
Citera
2021-04-25, 14:15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Apropå paket från GB... Är det nån som vet om paketen sitter fast vid gränsen där nu? Alltså p.g.a coronarestriktioner?

Beställde 21 december o säljaren sa till om att det är stängt för export, så det är ok. Tänkte bara höra om nån vet läget om hur det är nu?

Den borde ha kommit fram nu, så lång tid tar det inte.

Det som kan ha hänt är att de inte hann skicka innan 31/12 och skickade senare utan tulldeklaration, den returneras då till avsändaren.

Samma händer om de skickade Paket Collect till ombud, ifrån UK så kan man bara få paket för hemleverans eller brev nu. Om de har skickat paket för leverans till postombud så returneras paketet direkt när den kommer till Sverige.

Hör med avsändaren om de fått tillbaka paketet och beställ igen eller av annan säljare.
Citera
2021-04-25, 14:17
Medlem
miikoss avatar
https://www.postnord.se/skicka-forsa...ster-av-brexit
Citera
2021-05-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det är förstås trist att det ska vara så segt. Förmodligen är det något som sker i kölvattnet på Brexit.

Försök se det från den ljusa sidan. Paketet är på gång. Blev det någon avgift?

Sorry för sent svar. Detta paket gick igenom utan någon tullavgift, skickades med CN22 och landets rekomenderade airflight. Jag fick även igenom ett till paket på precis samma grunder. Men nu hände något skumt med postnord igen.

Så jag bad personen skicka ett nytt paket med EMS express för att det tog så lång tid sist. Nu blev det istället så här, postnord räknade 25 % av det deklarerade värdet trots att gåva var i tickad, privatperson mellan privatperson och ett värde på ca 20 $. Samma avsändare som förra gången.

När jag ringer upp postnord och hävdar felet så säger dem att de gjort helt rätt att ta ut avgift då avsändaren använt en CN23 lapp vilket innebär ett värde större än 2tkr. Men med EMS express går det bara att använda CN23 så det är ju skitsnack, det skulle isåfall innebära att det inte går att skicka gåvor med EMS express. Och avsändaren har ju ändå angett ett värde på ca 20 $ och gåva.

Ljög postnord precis för mig och varför 25 % av 200kr i moms + avgift? Jag vek mig och betalde avgiften för jag kan helt enkelt inte kan reglerna och blir motad med säkra kontra svar i telefonen hela tiden. Men är det nån som har koll på reglerna , och om man kan få rättelse p.g.a lögn? EMS är enbart CN23 och det behöver inte per automatik betyda att produkterna överstiger 2000kr, avsändaren hade ju ändå angett gåva och 200kr i värde. Finns inga kvitton i paketet och är begagnade produkter i övrigt. Blir skitlack på sånt här.
Senast redigerad av fonzen 2021-05-17 kl. 18:33.
Citera
2021-05-17, 18:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Sorry för sent svar. Detta paket gick igenom utan någon tullavgift, skickades med CN22 och landets rekomenderade airflight. Jag fick även igenom ett till paket på precis samma grunder. Men nu hände något skumt med postnord igen.

Så jag bad personen skicka ett nytt paket med EMS express för att det tog så lång tid sist. Nu blev det istället så här, postnord räknade 25 % av det deklarerade värdet trots att gåva var i tickad, privatperson mellan privatperson och ett värde på ca 20 $. Samma avsändare som förra gången.

När jag ringer upp postnord och hävdar felet så säger dem att de gjort helt rätt att ta ut avgift då avsändaren använt en CN23 lapp vilket innebär ett värde större än 2tkr. Men med EMS express går det bara att använda CN23 så det är ju skitsnack, det skulle isåfall innebära att det inte går att skicka gåvor med EMS express. Och avsändaren har ju ändå angett ett värde på ca 20 $ och gåva.

Ljög postnord precis för mig och varför 25 % av 200kr i moms + avgift? Jag vek mig och betalde avgiften för jag kan helt enkelt inte kan reglerna och blir motad med säkra kontra svar i telefonen hela tiden. Men är det nån som har koll på reglerna , och om man kan få rättelse p.g.a lögn? EMS är enbart CN23 och det behöver inte per automatik betyda att produkterna överstiger 2000kr, avsändaren hade ju ändå angett gåva och 200kr i värde. Finns inga kvitton i paketet och är begagnade produkter i övrigt. Blir skitlack på sånt här.
CN 23 är en tulldeklaration för samtliga postpaket samt för brevförsändelser över 2 000 kronor som inkluderar en säkerhetsdeklaration. CN 23 gäller även för postpaket samt brevförsändelser under 2000 kronor som skickas i handelssyfte.

Så ja PN har rätt att ta ut avgift. Jag brukar få paket från UK skickade med Royal Mail det brukar ta 3-4 dagar från det skickas tills jag har det i brevlådan...
Senast redigerad av kimdah2002 2021-05-17 kl. 18:43.
Citera
2021-05-18, 13:43
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Det går nog att begära omprövning hos Tullverket och få tillbaka den betalda momsen. Dock så får du då inte tillbaka Postnords avgift.

Enda problemet är kanske att det är samma avsändare, momsbefrielsen för gåvor av lågt värde gäller endast för enstaka försändelser, inte om det är många ifrån samma avsändare.

https://www.tullverket.se/sv/privat/...3a4d311c8.html

Det ska inte spela någon roll om CN22 eller CN23 används.

Ett annat problem är att moms även betalas för fraktförsäkring. Då EMS är en försäkrad tjänst, visserligen endast till några SDR/kg, men ändå försäkrat, så ökar summan som momsen beräknas på.

Om de har räknat 25 % av deklarerade värdet, så har de nog räknat lågt. Har hört att några fått betala mycket mer i avgift med EMS. Och även fått fraktsumman uppskattad till en summa, då avsändaren inte deklarerat fraktsumman, så kan man ibland få betala för mycket i avgift.

Som avsändare är det bäst att skicka med proformafaktura även för gåvor där man skriver värde på försändelsen och vad frakten kostade i frakt och försäkring.

Det kostar ju inget att begära omprövning hos Tullverket. Men men tanke på att att Postnord inte lade på för försäkringen och frakten, samt det att det är samma avsändare igen, så vet jag inte om det är värt att chansa.

Som jag ser det så har de räknat lågt, men om det bedöms vara "enstaka försändelser" och summan är under 1 600 kr, så blir det ingen moms.

Undantaget för alkohol, tobak eller parfym, som har andra regler.
Citera
2021-05-18, 16:09
Medlem
Never mind.
Citera
2021-05-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det går nog att begära omprövning hos Tullverket och få tillbaka den betalda momsen. Dock så får du då inte tillbaka Postnords avgift.

Enda problemet är kanske att det är samma avsändare, momsbefrielsen för gåvor av lågt värde gäller endast för enstaka försändelser, inte om det är många ifrån samma avsändare.

https://www.tullverket.se/sv/privat/...3a4d311c8.html

Det ska inte spela någon roll om CN22 eller CN23 används.

Ett annat problem är att moms även betalas för fraktförsäkring. Då EMS är en försäkrad tjänst, visserligen endast till några SDR/kg, men ändå försäkrat, så ökar summan som momsen beräknas på.

Om de har räknat 25 % av deklarerade värdet, så har de nog räknat lågt. Har hört att några fått betala mycket mer i avgift med EMS. Och även fått fraktsumman uppskattad till en summa, då avsändaren inte deklarerat fraktsumman, så kan man ibland få betala för mycket i avgift.

Som avsändare är det bäst att skicka med proformafaktura även för gåvor där man skriver värde på försändelsen och vad frakten kostade i frakt och försäkring.

Det kostar ju inget att begära omprövning hos Tullverket. Men men tanke på att att Postnord inte lade på för försäkringen och frakten, samt det att det är samma avsändare igen, så vet jag inte om det är värt att chansa.

Som jag ser det så har de räknat lågt, men om det bedöms vara "enstaka försändelser" och summan är under 1 600 kr, så blir det ingen moms.

Undantaget för alkohol, tobak eller parfym, som har andra regler.

Jag misstänkte att de ljög. Kan jag begära rättelse efter att jag hämtat ut paketet? Avgiften är betald och väntar bara på att tullen slussar ut det på ombud. Problemet fortsätter tydligen med att importavdelningen inte hanterar det som express efter betalning och nu ska det inte heller köras hem till mig? När slutade EMS vara EMS i Sverige? Betalde dubbelt så mycket för EMS leveransen här liksom. Och postnord har skrivit om det som rekomenderat brev i deras system. Jag betalde igår, finns ingen chans med deras seghet att jag ens får ems-försändelsen innan fredags slut. Ska det vara så här med EMS?

Kolla, jag fick en försändelse med CN22, vanligt rekomenderat. Detta är andra försändelsen från samma avsändare fast med EMS express, så det rör sig fortfarande om enstaka försändelser. Paketet vägde några kilo till (3-5kg) men värdet understeg 1600kr, det är begagnade saker som man inte kan värdesätta till några butikspriser.
Senast redigerad av fonzen 2021-05-18 kl. 19:06.
Citera
2021-05-18, 19:01
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
beställde för 650kr, fick pröjsa 118kr tull från UK.
Tror jag inte.
Det var nog Postnords avgift (75:-) + tull 5-6% och sen moms på rubbet.

Citat:
....
Från UK fick jag nyligen betala tull på kosttillskott skickat från privatperson, man hade angett gåva+värde 15 pund + privatperson sender, däremot har jag förstått att kosttillskott är restriktionsvara och aldrig faller under tullfria gåvor. För varenda gång jag beställt kosttillskott utanför EU från privatperson har jag åkt på tullklarering 125kr + moms oavsett "gåvo"-rutan.

"Kosttillskott" är nog en högeligen suspekt vara ur tullens synpunkt.
Kan ju vara allt från havssalt till anabola...
De kollar nog allt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in