Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
I mitt Kalifornien-fall handlar det också om en privatperson utan fakturor i paketen.
Är det så att innehållet är värt 4000 kr får man kanske se upp. Utan att ha någon som helst koll på vad som sker bakom kulisserna hos svenska tullen, finns det kanske fog för att misstänka att försändelser från just Storbritannien granskas extra noga just nu precis efter Brexit.
Jag inväntar ett paket från ett land utanför EU. Privatpersonen har tickat i gåva men jag tror ej att han angett något värde, låt oss säga att rutan t.o.m är tom. Produkten är ett begagnad tröja utan tags, inget märkesplagg.
Vad kommer att hända? Om postnord ändå skulle försöka ta ut moms på detta genom att skicka ut den där blankettet att de behöver kompleterande uppgifter för att göra en tullklarering, hur går man tillväga i kundtjänst för att hävda att detta inte är ett köp utan en gåva. Vad accepterar postnord i svar utan att de returnerar paketet?
Från UK fick jag nyligen betala tull på kosttillskott skickat från privatperson, man hade angett gåva+värde 15 pund + privatperson sender, däremot har jag förstått att kosttillskott är restriktionsvara och aldrig faller under tullfria gåvor. För varenda gång jag beställt kosttillskott utanför EU från privatperson har jag åkt på tullklarering 125kr + moms oavsett "gåvo"-rutan.