• 1
  • 2
2021-03-19, 21:27
Medlem
Jag behöver köpa lite grejor från England.
Totalt kostar det ca 4000 SEK.

Hur ska jag göra för att få betala minst avgift i importmoms och tullavgift?
Om säljaren skriver att värdet är 25£. Hur blir det då?
Eller ska man skriva att det är en gåva?
Citera
2021-03-19, 22:02
Medlem
yz44s avatar
Om säljaren skriver ett lägre värde så blir det billigare, om det inte är uppenbart orimligt.
Citera
2021-03-19, 22:06
Medlem
C.B.G.s avatar
Just Storbritannien vågar jag inte uttala mig om eftersom jag ännu inte köpt något av värde därifrån efter Brexit.

Däremot beställer jag en gång per år prylar från en snubbe i Kalifornien. Han kryssar alltid i ”Gift”. Än så länge har jag inte behövt betala ett öre i avgifter.
Citera
2021-03-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Just Storbritannien vågar jag inte uttala mig om eftersom jag ännu inte köpt något av värde därifrån efter Brexit.

Däremot beställer jag en gång per år prylar från en snubbe i Kalifornien. Han kryssar alltid i ”Gift”. Än så länge har jag inte behövt betala ett öre i avgifter.

Jag har en bekant som åkte dit för att paketet från USAvar märkt med ett värde som då skulle inneburit tullfritt (eller om det var gåva, kommer inte ihåg), tullen öppnade och hittade en faktura i paketet och han blev åtalad för detta, fick böter och paketet förverkades.

/Dick
Citera
2021-03-20, 09:27
Medlem
Intressant.

Detta är dock från en privatperson.
Så någon faktura finns inte i paketet.
Citera
2021-03-20, 11:20
Medlem
Läs på om att ta emot en gåva:

https://www.tullverket.se/sv/privat/...3a4d311c8.html
Citera
2021-03-20, 13:35
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Jag har en bekant som åkte dit för att paketet från USAvar märkt med ett värde som då skulle inneburit tullfritt (eller om det var gåva, kommer inte ihåg), tullen öppnade och hittade en faktura i paketet och han blev åtalad för detta, fick böter och paketet förverkades.

/Dick

Jag har beställt tre gånger från denna person men faktiskt aldrig tänkt på vad han har satt för värde. Värdet ligger runt omkring vad som är det acceptabla för gåvor. Kanske därför det har passerat under radarn. Jag har inte upplevt att paketen har öppnats av tullen.
Citera
2021-03-20, 13:37
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Intressant.

Detta är dock från en privatperson.
Så någon faktura finns inte i paketet.

I mitt Kalifornien-fall handlar det också om en privatperson utan fakturor i paketen.

Är det så att innehållet är värt 4000 kr får man kanske se upp. Utan att ha någon som helst koll på vad som sker bakom kulisserna hos svenska tullen, finns det kanske fog för att misstänka att försändelser från just Storbritannien granskas extra noga just nu precis efter Brexit.
Citera
2021-03-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Läs på om att ta emot en gåva:

https://www.tullverket.se/sv/privat/...3a4d311c8.html

Vilka befogenheter har tullen?
Kan de gå in och titta överföringar mellan privatpersoner?
I detta fall kommer paypal användas.
Citera
2021-03-21, 02:19
Medlem
beställde för 650kr, fick pröjsa 118kr tull från UK.
Citera
2021-03-22, 13:01
Medlem
swebarbs avatar
räkna med avgifter, spelar ingen roll om det står gift 25$.... det funkade för 10 år sen inte idag.

Men om det kostar 4000 så kan dom om dom öppnar eller scannar fatta att värdet är mer än vad som står då lär du åka på högre avgifter....

är du säker du inte kan köpa det nån annanstans då ?
Citera
2021-03-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
I mitt Kalifornien-fall handlar det också om en privatperson utan fakturor i paketen.

Är det så att innehållet är värt 4000 kr får man kanske se upp. Utan att ha någon som helst koll på vad som sker bakom kulisserna hos svenska tullen, finns det kanske fog för att misstänka att försändelser från just Storbritannien granskas extra noga just nu precis efter Brexit.

Jag inväntar ett paket från ett land utanför EU. Privatpersonen har tickat i gåva men jag tror ej att han angett något värde, låt oss säga att rutan t.o.m är tom. Produkten är ett begagnad tröja utan tags, inget märkesplagg.

Vad kommer att hända? Om postnord ändå skulle försöka ta ut moms på detta genom att skicka ut den där blankettet att de behöver kompleterande uppgifter för att göra en tullklarering, hur går man tillväga i kundtjänst för att hävda att detta inte är ett köp utan en gåva. Vad accepterar postnord i svar utan att de returnerar paketet?

Från UK fick jag nyligen betala tull på kosttillskott skickat från privatperson, man hade angett gåva+värde 15 pund + privatperson sender, däremot har jag förstått att kosttillskott är restriktionsvara och aldrig faller under tullfria gåvor. För varenda gång jag beställt kosttillskott utanför EU från privatperson har jag åkt på tullklarering 125kr + moms oavsett "gåvo"-rutan.
Senast redigerad av fonzen 2021-03-28 kl. 00:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in