2021-03-28, 12:45
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Jag inväntar ett paket från ett land utanför EU. Privatpersonen har tickat i gåva men jag tror ej att han angett något värde, låt oss säga att rutan t.o.m är tom. Produkten är ett begagnad tröja utan tags, inget märkesplagg.

Vad kommer att hända? Om postnord ändå skulle försöka ta ut moms på detta genom att skicka ut den där blankettet att de behöver kompleterande uppgifter för att göra en tullklarering, hur går man tillväga i kundtjänst för att hävda att detta inte är ett köp utan en gåva. Vad accepterar postnord i svar utan att de returnerar paketet?

Från UK fick jag nyligen betala tull på kosttillskott skickat från privatperson, man hade angett gåva+värde 15 pund + privatperson sender, däremot har jag förstått att kosttillskott är restriktionsvara och aldrig faller under tullfria gåvor. För varenda gång jag beställt kosttillskott utanför EU från privatperson har jag åkt på tullklarering 125kr + moms oavsett "gåvo"-rutan.

Jag vågar tyvärr inte säga vad som kommer att hända eftersom jag aldrig ställts inför en liknande situation. Tre gånger har jag beställt från den här killen i Kalifornien och alla paketen har kommit direkt till mitt postombud utan några extra avgifter. Jag har dessvärre inte kvar paketen. Hade annars varit intressant att studera hur tullklareringslapparna såg ut.

Jag kände inte till att kosttillskott hade specialstatus i tullen. Utifrån det jag läst är det alkohol, tobak och parfym som utan undantag ger tullavgift även om det märks som gåva. Uppenbarligen var det inte hela sanningen.
Citera
2021-03-28, 13:26
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Jag inväntar ett paket från ett land utanför EU. Privatpersonen har tickat i gåva men jag tror ej att han angett något värde, låt oss säga att rutan t.o.m är tom. Produkten är ett begagnad tröja utan tags, inget märkesplagg.

Vad kommer att hända? Om postnord ändå skulle försöka ta ut moms på detta genom att skicka ut den där blankettet att de behöver kompleterande uppgifter för att göra en tullklarering, hur går man tillväga i kundtjänst för att hävda att detta inte är ett köp utan en gåva. Vad accepterar postnord i svar utan att de returnerar paketet?

Från UK fick jag nyligen betala tull på kosttillskott skickat från privatperson, man hade angett gåva+värde 15 pund + privatperson sender, däremot har jag förstått att kosttillskott är restriktionsvara och aldrig faller under tullfria gåvor. För varenda gång jag beställt kosttillskott utanför EU från privatperson har jag åkt på tullklarering 125kr + moms oavsett "gåvo"-rutan.

Om det är en gåva och enstaka gång värde upp till 1200 ska du inte behöva betala nånting men antagligen lär dom väl försöka suga ut avgifter från dig, du får isf ringa dom och förklara situationen och se ifall dom accepterar det.

En gåva ska alltid märkas med värde för att inte försena det eller nåt. helst ska det stå bday gift, 2 books value 45$ t ex....
Citera
2021-03-28, 14:19
Medlem
Adelaides avatar
Är ganska säker på att du kommer få betala moms. Hittar tullen inga prislappar eller kvitton i paketet så kommer de kontakta dig och fråga dig om varornas värde. Om avsändaren anger ett värde så kan du nog komma undan med att bara betala moms för det värdet, om det inte är uppenbart att avsändaren ljuger om värdet dvs.
Citera
2021-03-29, 18:10
Medlem
C.B.G.s avatar
För den som är intresserad kan jag berätta att jag idag fick en avi för ett paket från USA. Den här gången ett företag. Inte en privatperson.

Jag frågade innan köpet om dom kunde markera "gift" men det blev nej. Trots detta verkar paketet ha dykt upp utan några avgifter.

Jag har tyvärr inte möjlighet att hämta paketet förrän nästa måndag. Den här gången ska jag studera tullklareringslappen noggrant för att se om det finns några ledtrådar. Jag betalade 60 dollar för varorna så det borde rimligtvis ha blivit tullavgift.
Citera
2021-03-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
För den som är intresserad kan jag berätta att jag idag fick en avi för ett paket från USA. Den här gången ett företag. Inte en privatperson.

Jag frågade innan köpet om dom kunde markera "gift" men det blev nej. Trots detta verkar paketet ha dykt upp utan några avgifter.

Jag har tyvärr inte möjlighet att hämta paketet förrän nästa måndag. Den här gången ska jag studera tullklareringslappen noggrant för att se om det finns några ledtrådar. Jag betalade 60 dollar för varorna så det borde rimligtvis ha blivit tullavgift.

Gör det snälla, inväntar fortfarande mitt paket som lämnat avsändarland nu. Har också lite problem med postnord sedan början av 2021 att de inte ankomstregisterar några av mina utlandsförsändelser längre, så då får inte heller posten i avsändarlandet återrapporteringar vilket gör att man inte vet om paketet ligger i svenska tullen osv. Jättejobbigt, men har fått höra att det inte bara är jag, beställar man tex paket från amazon som går via postnord så har även amazon påpekat att svenska postnord har slutat med att uppdatera deras paket etc. Ska ringa kundtjänst & påpeka med säkert 10 försändelsenummer som saknar ankomstregistrering men som levererats till mig det här året. Dvs försändelser som helt och hållet saknar "datum. Försändelsen har ankommit mottagarlandet -> Försändelsen är på väg"
Senast redigerad av fonzen 2021-03-29 kl. 19:02.
Citera
2021-03-29, 19:14
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Gör det snälla, inväntar fortfarande mitt paket som lämnat avsändarland nu. Har också lite problem med postnord sedan början av 2021 att de inte ankomstregisterar några av mina utlandsförsändelser längre, så då får inte heller posten i avsändarlandet återrapporteringar vilket gör att man inte vet om paketet ligger i svenska tullen osv. Jättejobbigt, men har fått höra att det inte bara är jag, beställar man tex paket från amazon som går via postnord så har även amazon påpekat att svenska postnord har slutat med att uppdatera deras paket etc. Ska ringa kundtjänst & påpeka med säkert 10 försändelsenummer som saknar ankomstregistrering men som levererats till mig det här året. Dvs försändelser som helt och hållet saknar "datum. Försändelsen har ankommit mottagarlandet -> Försändelsen är på väg"

Det här paketet var skumt också. Jag körde försändelsenumret i Postnord-appen för en vecka se men den kände inte igen det. Men jag ser på avin att det är just det paketet. Prövade även idag men med samma negativa resultat.

Har som nämnts inte möjlighet att hämta mitt paket förrän om tidigast en vecka. Hittar jag några matnyttiga ledtrådar hör jag av mig.
Citera
2021-03-29, 20:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Prövade även idag men med samma negativa resultat.
Står det samma försändelse-Id på avin som du fick från företaget? Postnord kan ha lagt in ett nytt när försändelsen kom till Sverige och ibland får man upp mer info när man söker på denna sidan istället: https://parcelsapp.com/sv/
I värsta fall får du betala när du hämtar ut istället.
Citera
2021-03-29, 20:22
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Står det samma försändelse-Id på avin som du fick från företaget? Postnord kan ha lagt in ett nytt när försändelsen kom till Sverige och ibland får man upp mer info när man söker på denna sidan istället: https://parcelsapp.com/sv/
I värsta fall får du betala när du hämtar ut istället.

Exakt samma försändelse-id. När jag testar din länk får jag bara info om vad som hänt med paketet i USA innan den lämnat landet.

Finns inga som helst antydningar på avin att det kommer att kosta något. Dom få gånger det hänt mig, brukar det stå en summa längst ned på avin.
Citera
2021-03-29, 20:43
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Exakt samma försändelse-id. När jag testar din länk får jag bara info om vad som hänt med paketet i USA innan den lämnat landet.

Finns inga som helst antydningar på avin att det kommer att kosta något. Dom få gånger det hänt mig, brukar det stå en summa längst ned på avin.
Hmm okej får hoppas att du slipper då ...kolla så att inte Postnord har lagt in något på sidan man kan betala också: https://portal.postnord.com/betalamoms/search
Citera
2021-04-07, 23:25
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hmm okej får hoppas att du slipper då ...kolla så att inte Postnord har lagt in något på sidan man kan betala också: https://portal.postnord.com/betalamoms/search

Hämtade ut paketet igår och måste tyvärr säga att det inte kommer att hjälpa någon på ett vettigt sätt.

Jag behövde inte betala någon avgift. Något som helt enkelt berodde på att avsändaren angett ett värde som var 20 gånger lägre än det pris jag betalade för varorna. Om tullen öppnat paketet hade dom visserligen hittat en faktura men den angav inga priser.

Utifrån detta misstänker jag att firman har lång erfarenhet av att försöka göra sina utländska kunder så nöjda som möjligt. Att brittiska företag så här när Brexit fortfarande är färskt har förvärvat samma instinkter kan nog inte tas för givet.
Citera
2021-04-08, 13:54
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Då hade du tur, tror inte företag får skriva på paket gift 30$ har varit med om det innan när jag ville köpa grejer på ebay nåt företag dom vägrade skriva gåva... så du hade tur helt enkelt.
Citera
2021-04-14, 21:38
Medlem
Citat:
Hämtade ut paketet igår och måste tyvärr säga att det inte kommer att hjälpa någon på ett vettigt sätt.

Jag behövde inte betala någon avgift. Något som helt enkelt berodde på att avsändaren angett ett värde som var 20 gånger lägre än det pris jag betalade för varorna. Om tullen öppnat paketet hade dom visserligen hittat en faktura men den angav inga priser.

Utifrån detta misstänker jag att firman har lång erfarenhet av att försöka göra sina utländska kunder så nöjda som möjligt. Att brittiska företag så här när Brexit fortfarande är färskt har förvärvat samma instinkter kan nog inte tas för givet.

Mitt paket ligger i tullen nu trots markerat som gåva. Det är skickat från privatperson som angivit sitt namn, det står gåva osv. Finns ingen faktura i. Det står kläder, värde minns jag inte. Men kläder ska de inte fråga om kvitto eller kompletterande uppgifter om det är markerat som gåva.

Är det vanligt att det ser ut så här, även fast det är en gåva? Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu. Borde jag ringa imorgon och meddela att det är en gåva och jag ej köpt detta, var som sagt begagnade kläder. Hur såg det ut på spårningen ang. dina gåvoförsändelser? Stod det bara Försändelsen har ankommit mottagarlandet och sedan "På väg" för att de släppta den direkt när de såg att det var gåva?

Jag är också intresserad, hur snabbt släpper de en gåva från tullen? Är det rent av direkt, samma dag?
Senast redigerad av fonzen 2021-04-14 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in