[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
Vaxad
Ja, men det är ju precis det jag finner intressant. Du är ju den enda i tråden som varit här sen starten som prompt vägrar diskutera MÄ's person, ansvar eller inblandning. Istället försöker du konstant gaslighta och skifta fokus till GL, trots att GL bara medverkar av slumpen och är ett offer i det hela.
Jag är väl medveten om vad brott ska beivras betyder, men det är just det som är min poäng, att du gaslightar och skiftar fokus på mig samt kommer med allmänna floskler istället för att besvara sakfrågan.
Eftersom du har studerat mina inlägg i tråden vet du att jag skrivit om
"MÄ's person, ansvar eller inblandning". Du vet också att jag inte håller med dig om att Lambertz "
bara medverkar av slumpen och är ett offer i det hela" utan att jag ser hela skeendet på ett annat sätt. Jag har också motiverat varför jag ser saken som jag gör. Finns ingen anledning att tugga om samma sak igen. Om någon skulle vara intresserad är det som du vet bara att läsa igenom mina poster.
Det är väl i stort sett bara
bergsturk i tråden som delar min uppfattning.
Citat:
Varför tror du det? Oavsett om GL skrivit som du säger, så ser jag absolut ingen logik i att GL skall hjälpa en bedragerska som EA. Det hade jag sagt även innan GL-målet, men det blir ju än tydligare när även GL blivit bränd av EA.
Jag har t ex läst Lambertz extrabetraktelse om domen mot Cissi Wallin. Lambertz tyckte inte att det skulle vara brottsligt att ett våldtäktsoffer på eget bevåg berättar offentligt om sin våldtäktsman. Han tyckte inte heller att det spelade någon roll om våldtäktsanklagelsen var sann eller inte.
Av detta drar jag slutsatsen att Lambertz inte heller tyckte att det spelade någon roll om de våldtäktsanklagelser som MÄ riktade mot PO på Facebook var sanna eller inte. Lambertz verkar mena att den som
upplever sig ha blivit våldtagen ska ha rätt att tala om våldtäkten och namne gärningsmannen offentligt. Eftersom MÄ upplever sig vara utsatt för våldtäkt av PO förstår jag inte varför Lambertz skulle dra tillbaka sitt stöd för henne i förtalsmålet. I sak har ju ingenting förändrats i förtalsmålet genom anklagelserna mot Lambertz själv utan Lambertz uppfattning om förtal borde vara densamma som när han skrev sin extrabetraktelse 2019.
Jag tror att det dokument som Lambertz skrev till MÄ var en fortsättning och fördjupning på det resonemang han förde i extrabetraktelsen. Den som läst vad Lambertz skrivit inser att det är trams att han skulle ha intyget hennes trovärdighet eller liknande.
Citat:
Visserligen är det kanske inte önskvärt att ett våldtäktsoffer på eget bevåg berättar offentligt om sin våldtäktsman. Men ska det för den skull vara brottsligt? Det tycker inte jag. Och jag menar att detta borde vara tämligen självklart. De flesta jurister har nog emellertid en annan uppfattning. Jag tror att det hänger samman en del med att de sedan juristutbildningen har fått veta att det är förtal inte bara om man sprider osanningar utan också om man sprider obehagliga sanningar om folk.
För mig är det en orimlig kränkning av ett våldtäktsoffer att straffa henne för att hon berättar offentligt vem gärningsmannen var. Och att hon dessutom får betala ett mycket högt skadestånd.
Som om det inte skulle spela någon roll att hon faktiskt blev våldtagen. (Det utgår vi alltså från. Frågan om hon verkligen blev det är irrelevant.)
Som om det inte skulle spela någon roll att vi i princip har yttrandefrihet, och att den friheten rimligen bör sträcka sig långt för den som har blivit utsatt för ett allvarligt brott.
Som om det inte skulle spela någon roll att det är brottsoffret själv som berättar, inte någon annan som sprider uppgifterna vidare.
Som om det inte skulle spela någon roll att den som blir våldtagen utsätts för en mycket värre kränkning än den våldtäktsman som får sitt namn offentliggjort.
Som om det inte skulle spela någon roll att man i tveksamma fall hellre ska fria en åtalad än fälla.
Och en gång till: Jag har ingen aning om vad som är sant angående den påstådda våldtäkten. Men vad som är sant spelar alltså ingen roll.
http://goranlambertz.se/extrabetraktelse-om-domen-191209-mot-cissi-wallin/
Citat:
Förövrigt så tycker jag EA borde fortsatt göra porrfilm. Inte för att hon är särskilt snygg, eller hade varit speciellt framgångsrik, men det hade åtminstone inte gått ut över andra. Att falskeligen anmäla oskyldiga män för våldtäkt för att tjäna pengar är ett sattyg som förhoppningsvis bestraffas kraftigt.