2024-04-12, 15:28
Medlem
Knut-Annes avatar
Hon fick alltså en hjärntumör 17 år gammal, den lyckades hon botas från, men hennes hormonförsörjning sabbades totalt, vilket gjorde att hon band annat tenderade att bli fet.
I början svälte hon sig men mådde skit och bestämde sig för att äta mer och börja träna.

Fanns nog många dagar då hon var väldigt ledsen över sin situation, men hon verkade gå in för att peppa upp sig, hon kämpade på.
Till sist tog dock skadorna efter cancern ut sin rätt, hon dog bara 31 år gammal.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-04-12 kl. 15:30.
Citera
2024-04-12, 15:43
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Det är inte sant.
Olika människor har olika förbränning, det vet man.
Det finns både sjukdomar och mediciner som skapar övervikt.
Dessa människor har det mycket svårare än oss som har normal ämnesomsättning.

Nej det stämmer inte.
Man kan inte lägga på sig fett utan kaloriöverskott, oavsett sjukdom. Sluta tro på allt som står i Aftonbladet, det är inte sant.
Sjukdom eller inte, hon hade inte lagt på sig allt fett om hon hade skött kosten.
Citera
2024-04-12, 16:08
Medlem
Jag har haft extremt hög ämnesomsättning och extremt låg pga sjukdom. Kg skillnaden var ett par tre kg och märktes på muskelmassan. Orkade inte ens lyfta en matkasse för att arm musklera var förtvinade.
Hur många med dålig ämnesomsättning var feta auschwitz? Noll!
Citera
2024-04-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Läste något om sjukdom som gjorde henne överviktig.
Kan man verkligen bli överviktig utan att äta?
Jag menar att undviker man intag så nog fan så lär man tappa kilon..

Herrgud vet inte folk det 🤷🏼‍♀️alltså är chockad så klart man kan gå upp i vikt eller var plus sizes /tjock (vad man nu kallar det ) utan man äter mycket 🤷🏼‍♀️ jag äter som en husmus men väger 20 kilo för mycket pga sjukdom , det är fruktansvärt och att folk fortf ej vet är så totalt chockande
Citera
2024-04-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstamejfan
Jag har haft extremt hög ämnesomsättning och extremt låg pga sjukdom. Kg skillnaden var ett par tre kg och märktes på muskelmassan. Orkade inte ens lyfta en matkasse för att arm musklera var förtvinade.

Vad är det för märklig jämförelse. Skulle Auschwitz vara hälsosamt på något sätt? Att äta mediciner var nödvändigt för henne. Det stökar om i hela kroppen. Fattar du vad en hypofys är för något?
Citera
2024-04-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Ja om man undviker föda så tappar man nog ett par kilon, men man dör ju också efter ett tag, så vet inte om det är särskilt smart alternativ till viktnedgång.

Hennes hypofys skadades av en tidigare hjärntumör så hon var tvungen att behandlas med hormoner som tillskott. När hon inte längre har en intern återkoppling på hormonnivå och produktion så leder hormonbehandlingen ofta till att man får väldigt höga koncentrationer. Dessa höga koncentrationer av hormon reglerar fettinlagring på så vis att detta prioriteras. Alltså vid intag av föda --> först inlagring som fett --> sen upptag av näringsämnen.

Så tyvärr, i hennes fall var det helt enkelt att lägga på sig några kilon av fett eller lida näringsbrist.
Att mista sina naturliga hormoner stökade naturligtvis om hennes kropps funktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hon fick alltså en hjärntumör 17 år gammal, den lyckades hon botas från, men hennes hormonförsörjning sabbades totalt, vilket gjorde att hon band annat tenderade att bli fet.
I början svälte hon sig men mådde skit och bestämde sig för att äta mer och börja träna.

Fanns nog många dagar då hon var väldigt ledsen över sin situation, men hon verkade gå in för att peppa upp sig, hon kämpade på.
Till sist tog dock skadorna efter cancern ut sin rätt, hon dog bara 31 år gammal.
Hormoner gör väldigt mycket. Att få epilepsianfall påverkar hjärnan och kroppen mycket negativt men hon kämpade på.

Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Nej det stämmer inte.
Man kan inte lägga på sig fett utan kaloriöverskott, oavsett sjukdom. Sluta tro på allt som står i Aftonbladet, det är inte sant.
Sjukdom eller inte, hon hade inte lagt på sig allt fett om hon hade skött kosten.
Det har undersökts att ge folk samma mat och deras viktförändring var olika beroende på olika orsaker, men det är klart att det behövs kalorier för att gå både upp och ner och stå på samma.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogstamejfan
Hon tränade och blev stark. Det kunde du också ha blivit om du tränat mer. Dina muskler förtvinar knappast om du tränar. Latmask.
Senast redigerad av Sturuf 2024-04-12 kl. 16:58.
Citera
2024-04-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stella07
Herrgud vet inte folk det 🤷🏼‍♀️alltså är chockad så klart man kan gå upp i vikt eller var plus sizes /tjock (vad man nu kallar det ) utan man äter mycket 🤷🏼‍♀️ jag äter som en husmus men väger 20 kilo för mycket pga sjukdom , det är fruktansvärt och att folk fortf ej vet är så totalt chockande

Det är väldigt vanligt att man TROR sig äta mindre än vad man faktiskt gör. En eller två guldnougater slinker väldigt lätt ner när man varit på affären och vips så har du kaloriomsättning för 12 timmar. Det enda som räknas är kalor in och kalori ut.
Citera
2024-04-12, 17:20
Medlem
Citat:
Nej det stämmer inte.
Prova att äta kortison i ett halvår eller så. Återkom gärna med före- och efterbilder. Sedan kan vi snacka.
Citera
2024-04-12, 17:29
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Prova att äta kortison i ett halvår eller så. Återkom gärna med före- och efterbilder. Sedan kan vi snacka.

Kortison gör att kroppen blir svullen av vätska - inte fett.
Det gör en jävla skillnad på hur man ser ut mellan dom två.
Citera
2024-04-12, 17:33
Medlem
Citat:
Kortison gör att kroppen blir svullen av vätska - inte fett.
Det gör en jävla skillnad på hur man ser ut mellan dom två.
Sant. Dessutom blir du hungrig som en varg. När man är riktigt sjuk sitter man inte och räknar points och går på dieter. Man försöker överleva. Så om du inte varit sjuk på riktigt så har du ingenting att tillföra här.
Citera
2024-04-12, 17:38
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Sant. Dessutom blir du hungrig som en varg. När man är riktigt sjuk sitter man inte och räknar points och går på dieter. Man försöker överleva. Så om du inte varit sjuk på riktigt så har du ingenting att tillföra här.

Med andra ord hade jag rätt ifrån första början. Men du ska likt förbannat käfta emot. Håll tyst nu.
Citera
2024-04-12, 17:44
Medlem
Citat:
Med andra ord hade jag rätt ifrån första början. Men du ska likt förbannat käfta emot. Håll tyst nu.
Jag sa inte att du hade fel. Jag förklarar för dig vad det innebär att ha en allvarlig sjukdom. Tycker du har en dålig attityd mot sjuka människor. Men visst, ta ditt snygga, smärta och friska jag och dra ner på stan nu vet jag. Det är ju fredag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in