2024-04-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Jag sa inte att du hade fel. Jag förklarar för dig vad det innebär att ha en allvarlig sjukdom. Tycker du har en dålig attityd mot sjuka människor. Men visst, ta ditt snygga, smärta och friska jag och dra ner på stan nu vet jag. Det är ju fredag!

Kortison är jävulen själv. Och med mycket värk så lindrar det att äta då man får trevliga endorfiner av det. Så att vara sjuk innebär så mycket mer än de här naiva förstår, men livet hinner nog i kapp dem med.

Sen är det ju lite roligt med ätande. De som har haft ätstörningar och svultit sig själv kan få riktigt svårt att gå upp i vikt. Så det handlar inte helt enkelt om en kalori in och en ut. Kroppen slutar fungera vid svält för många och då kan man inte tillgodogöra sig kalorier eller annan näring.

Sara var mycket sjuk. Att sitta och mena att det hade hon kunnat fixa enkelt saknar helt enkelt livserfarenhet.
Citera
2024-04-12, 22:35
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Läste något om sjukdom som gjorde henne överviktig.
Kan man verkligen bli överviktig utan att äta?
Jag menar att undviker man intag så nog fan så lär man tappa kilon..
Hypofystumör…
Citera
2024-04-13, 10:34
Medlem
Serajovics avatar
Vad är det för patriarkat hon ska krossa?
Citera
2024-04-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det är väldigt vanligt att man TROR sig äta mindre än vad man faktiskt gör. En eller två guldnougater slinker väldigt lätt ner när man varit på affären och vips så har du kaloriomsättning för 12 timmar. Det enda som räknas är kalor in och kalori ut.
Säg det till kroppsbyggare som sprutar i sig hormoner för att åstadkomma fettförbränning
Citera
2024-04-13, 10:50
Medlem
Så det var självmord?🙄
Citera
2024-04-13, 11:03
Medlem
Alltså... Den här kvinnan har varit ett föredöme för många! Hon är nu död! Ni snackar en massa skit om en ung kvinna som led av en svår sjukdom som sedan utlöste andra sjukdomar! Hon hade epilepsi och förmodligen dog hon i en attack. Hon gick upp i vikt av medicinen hon åt efter sin hjärntumör men ändå var hon så stark och modig! Hon trotsade sina sjukdomar, en massa ideal och höll sig stark och ville hjälpa andra! Förmodligen var hon mer starkare både psykiskt och fysiskt än er som sitter här utan att fatta någonting. Hon hjälpte många! Fattar ni att kvinnor inte vågar vara sig själva för just sånt här snack ni kör!? Ibland kan man inte banta, käka rätt, träna ihjäl sig för att "se snygg" ut och passa in i era ideal!! Fattar ni vad ni gör? Jag hoppas ni är väldigt perfekta själva men det tvivlar jag starkt på! Visa lite jävla respekt! Kan ni för en gång skull göra det eller måste ni sitta och spy galla över en människa för att ni kan bakom era dolda identiteter!?
Citera
2024-04-13, 11:34
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
En bekant till mig har en tumör i skallen.
Tar medic för att hålla den på plats. Kommer vara så resten av livet.

Hen har haft alla möjliga problem med sin kropp under åren.
Troligtvis pga tumören och medicinen.

Är stor och tung då hen inte rör på sig.
Men skyller vikten på sina sjukdomar.
Hemma finns det också chips och godis samt annat onyttigt.
Samt maten består inte allt för sällan av dålig mat.

Det är lätt att skylla på annat än att själv ta tag i problemen.

Har även en i min familj som skyllt på allt och andra för sina misslyckanden. Nu är hen i händerna på vårdare.

Trist att tjejen tråden handlar om lämnade jorden
Ööööh… fast Sara, som tråden handlar om, tränade hårt och tungt. Jag har inte följt henne, så har inte jättekoll på vilka vikter hon hade, men att hon var chefredaktör för en träningstidning och drev ett konto med fokus på styrketräning för kvinnor, talar väl för att hon faktiskt visst var väldigt aktiv?
Under uppväxten gick hon tydligen på danslinje och dansade aktivt tre olika danser, bland annat balett, och var enligt uppgift väldigt smal tills hon fick tumör i hypofysen och sen dess tvingats att varje dag äta 20 olika mediciner.
Trots att vikten började öka stadigt och hon först var förtvivlad av det fortsatte hon att röra på sig men började fokusera på styrka i stället för kondition.
Alltså, det finns ju verkligen många överviktiga (typ de flesta) som är det av på grund av för mycket och felaktig mat och brist på rörelse, men Sara verkar onekligen höra till de undantag där det helt och hållet beror på medicinering och totalsabbade hormonnivåer i kroppen.

Edit: efter epilepsianfallet då hon inte vågade träna ordentligt utan skulle ta det lite lugnt arbetade hon med en 50 kilos boll, det tyder väl verkligen på att hon lyfte seriöst och tungt i vanliga fall.
Citera
2024-04-13, 12:01
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cansada
Alltså... Den här kvinnan har varit ett föredöme för många! Hon är nu död! Ni snackar en massa skit om en ung kvinna som led av en svår sjukdom som sedan utlöste andra sjukdomar! Hon hade epilepsi och förmodligen dog hon i en attack. Hon gick upp i vikt av medicinen hon åt efter sin hjärntumör men ändå var hon så stark och modig! Hon trotsade sina sjukdomar, en massa ideal och höll sig stark och ville hjälpa andra! Förmodligen var hon mer starkare både psykiskt och fysiskt än er som sitter här utan att fatta någonting. Hon hjälpte många! Fattar ni att kvinnor inte vågar vara sig själva för just sånt här snack ni kör!? Ibland kan man inte banta, käka rätt, träna ihjäl sig för att "se snygg" ut och passa in i era ideal!! Fattar ni vad ni gör? Jag hoppas ni är väldigt perfekta själva men det tvivlar jag starkt på! Visa lite jävla respekt! Kan ni för en gång skull göra det eller måste ni sitta och spy galla över en människa för att ni kan bakom era dolda identiteter!?

Vad har våra identiteter med våra åsikter att göra?
Skrev man vad man tyckte på hennes Instagram tidigare så tog hon bara bort det direkt, utan att ens svara, kunde inte ta debatten, och blockerade en.
Så tig nu kvinna!
Citera
2024-04-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina

Edit: efter epilepsianfallet då hon inte vågade träna ordentligt utan skulle ta det lite lugnt arbetade hon med en 50 kilos boll, det tyder väl verkligen på att hon lyfte seriöst och tungt i vanliga fall.
Nu känns det med omständigheterna rätt irrelevant men det är en 25-kilosboll.

Efter att ha ögnat igenom hennes konto är det flera gånger som vikterna överdrivits kraftigt (exempelvis när hon säger sig köra Farmers walk med 200 kg trapbar, men för det tränade ögat syns det tydligt att det inte är i närheten av några 200 kg).

Med det sagt så är det ju bra att hon varit en förebild för överviktiga och har det fått någon annan iväg till gymmet för att ta tag i sin hälsa så har hon varit en nettovinst för samhället. Rent hjärtlöst sett på det så är hon ännu ett exempel på en fitnessinfluencer i body positivity-facket som dött i förtid.
Citera
2024-04-13, 12:20
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskonJaskon
Nu känns det med omständigheterna rätt irrelevant men det är en 25-kilosboll.

Efter att ha ögnat igenom hennes konto är det flera gånger som vikterna överdrivits kraftigt (exempelvis när hon säger sig köra Farmers walk med 200 kg trapbar, men för det tränade ögat syns det tydligt att det inte är i närheten av några 200 kg).

Med det sagt så är det ju bra att hon varit en förebild för överviktiga och har det fått någon annan iväg till gymmet för att ta tag i sin hälsa så har hon varit en nettovinst för samhället. Rent hjärtlöst sett på det så är hon ännu ett exempel på en fitnessinfluencer i body positivity-facket som dött i förtid.
Nej, på den här bilden är det 50 kilo.
https://www.instagram.com/p/Cz4Zc7wN...VodzBoMmp1Mm5l

Jovisst, men Sara dog ju inte på grund av frossande och inaktivitet. Hon avled på grund av en (delvis men inte helt bortopererad) hjärntumör som troligen triggat epilepsi, vilket verkar varit det hon rent konkret avled av. Om det var i ett anfall eller någon annan biverkning av epilepsi vet jag inte.

Jag tillhör verkligen inte de personer som hävdar att övervikt är riskfritt, tvärtom. Men Sara verkar faktiskt vara en av få som inte har någon egen ”förskyllan” till övervikten.
Och som sagt var: det var inte pga den som hon avled.

Tycker en del kommentarer här är helt vettlösa (syftar dock inte på din även om jag just nu citerade dig). Otroligt att det finns de som i stället för att skatta sig lyckliga över sin egen hälsa väljer att håna de som slumpen inte varit lika lyckosam mot.
Hon dog inte pga övervikten. Hon var och fortsatte vara en aktiv person som fick äta över 20 mediciner per dag pga cancertumör i hypofysen i hjärnan. Det utlöste troligen epilepsin som var det hon avled av.
Citera
2024-04-13, 12:44
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leanderine
Kommer osökt att tänka på Maggie De Block.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Maggie_De_Block

Krig är fred. Frihet är slaveri. Fetma är fitness.
Ok, hur då? Sara var onekligen inte fit som i smal men fit som i stark var hon.
Att hennes hormonsystem var totalsabbat och att hon innan hjärntumören var smal, spelar ingen roll, menar du?
Eftersom hon tydligen på grund av förstört hormonsystem inte kunde gå ned i vikt, är det enligt dig bättre att hon också slutat träna för att det är bättre att vara fet och inaktiv än fet och aktiv?
Om man läser under hennes inlägg verkar hon ha peppat åtskilliga överviktiga att våga börja träna, så uppenbart har hon förbättrat hälsan för många överviktiga, även om de inte gått ner i vikt. (Det vet jag inte om de har, men många som skriver att de pga henne vågade börja gymma, och bara det är ju ett stort framsteg för hälsan.)
Citera
2024-04-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Nu är väl övervikt inte alltid en motsägelse till att vara vältränad.

Sumobrottare är väl ett riktigt bra exempel som inte heller verkar lida av dom negativa bieffekter fetma ger. Åtminstone inte förrän den dagen de lägger av med träningen. Så allt hänger väl på hur man (eller hon då) tränar.

Fitnesstrenden har ju funnits länge och man undrar ju när vågskålen slår över och övervikt blir status igen. Det har ju tidigare varit hög status att vara tjock och det är en lågoddsare att vi hamnar där igen i sinom tid.

Jo det är en motsägelse. Vad är otydligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in