Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag har aldrig kört en tesla så jag vet inte hur kul den är att köra eller vilken kvalitet som delarna har. Men det vore ofattbart om de bara på 10 år kom ikapp BMW som tränat i 100 år på sina motorer och sin kvalitet. BMW måste ta en stor del av elbilsmarknaden redan första året.
Fast BMW började med elbilar mycket tidigare. Deras första rena BEV kom inte långt efter Teslas första. De har bara hållit en långsammare takt hos BMW, och än så länge, inte lyckats lika bra med tekniken som Tesla. Förhoppningsvis är BMWs nyare generationer av elbilar bättre.
Har ingen aning om BMW lyckas eller överlever i sin nuvarande form, men som BMW-fan så hoppas jag ju givetvis att de klarar övergången utan att tappa i marknadsandelar. Men de återstår att se.
Både VAG och andra tillverkare har satsat tidigare på elbilar än BMW; och ligger ett par år före. Dock så har de fortfarande en bra bit kvar till att komma ikapp Tesla. Både gällande tekniken i bilarna, men även gällande produktionseffektiviteten.
Kan verkligen rekommendera dig att provköra en elbil. Det är en fantastiskt skön känsla med det direkta vridmomentet från stillastående och konstant drag utan växlingar. En nackdel är tyngden av batterierna i bilen, men det vägs mycket upp av att man kan ta kurvor i hög fart genom den väldigt låga tyngdpunkten. Känns som ett strykjärn på vägen! Det kostar inget att provköra, så har du en Teslabutik i närheten så tveka inta att boka tid för att testa en M3 Performance. Du kommer ha hur kul som helst om du vågar "pressa" bilen lite under provkörningen!