Resultat: Elbil eller bensinbil är billigare alternativ?
Elbil
38,89%
98 röster
Bensinbil
61,11%
154 röster
2021-11-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Intressant att det låter som du verkligen vill ha en elbil och är nöjd med det. På mitt arbete så kan du inte längre välja diesel som förmånsbil. Ganska surt om du har ungar, hund mm så får du inte in en vettig elbil om du inte jobbar som chef och kan välja lite dyrare. Är du singel och samlar på frimärken och har noll fritidsintressen så funkar det såklart.
Byt jobb så du har råd köpa en egen bil med massa cylindrar och plats för barnvagn?
Citera
2021-11-30, 00:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
förbränningsmotor + växellåda + allt runt...

elmotor + motorkontroller + elektrisk givare/gaspedal + batteri....

Elbilar skall vara billigare att tillverka...........

Det är inte mycket mindre grejer i elbilar.
Här är ett axplock:
- Elmotor
- Driftsbatteri 400/800 volt.
- Växelriktare
- Laddsystem
- Värmepump
- AC-kompressor
- Kylare
- Kylvätska/kylsystem
- 12 v Startbatteri
- Bromsvätska
- Reduktionsväxellåda
- Växellådsolja
- oljekylning
- och en jävla massa annat..
Citera
2021-11-30, 00:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det verkar vara en bra bil, det handlar givetvis om ekonomi, du kan få en Zoe till vettigt pris. En större eller annan elbil ryms knappast i budgeten.
Vitsen är att åka så billigt som möjligt.

ZOE är europas mest sålda elbil och jag kör också en sådan sedan mer än 3½ tillbaks, har kört 18.000 mil med nu!
Mycket bra bil.
Har kört halva europa runt med den, senast till Paris för någon månad sedan.

Jag har dock det större 41 kWh batteriet, det ger en räckvidd på 18-24 mil på sommaren och 15-18 mil på vintern.
Citera
2021-11-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Byt jobb så du har råd köpa en egen bil med massa cylindrar och plats för barnvagn?
Ja jag sitter inte i sjön med min dieselsexa kombi. Mina kollegor däremot som motvilligt måste byta sina v60/v90 tjänstebilar mot elbil för att företaget ska hänga med i miljötugget.En lätt weekend till Åre för lite skidåkningen kräver nu både planering hur familjen ska få plats samt googling av laddstationer efter vägen. När de väl hittar en laddstation så kan den inte vara vilken som helst för de vill ju inte sitta på en mack 6 timmar för att batteriet ska ladda.
Citera
2021-11-30, 00:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Intressant att det låter som du verkligen vill ha en elbil och är nöjd med det. På mitt arbete så kan du inte längre välja diesel som förmånsbil. Ganska surt om du har ungar, hund mm så får du inte in en vettig elbil om du inte jobbar som chef och kan välja lite dyrare. Är du singel och samlar på frimärken och har noll fritidsintressen så funkar det såklart.

Klart du kan.
Välj en laddhybrid.
Sen om du aldrig laddar den är ju en annan femma..
Citera
2021-11-30, 04:21
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Oavsett hur man gör så blir man rövgökad av elbolagen, det handlar bara om hur mycket man ska bli det.

Elbolagen har bara en kalkyl att förhålla sig till.
Tyvärr är det politikerna som är ansvariga för att priserna rusar, då tillgången på el är för klen.
Citera
2021-11-30, 08:06
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Den siffran är magiskt låg och måste rimligen innebära en enorm förlust för elbilstillverkaren. Eller så är den fake. jag pushar denna tråd där den billigaste (hmm...) elbilen Zoe sjunker 200.000 kr i värde de 2-3 fösta åren. Dvs 3 gånger mer än min svindyra nya diesel-BMW.
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Elbilar tror jag inte alls på. Det är världens största pyramidspel.
Hur räknar du då?
När jag tittar på halvdyra BMW på blocket så ligger en 530d med lite utrustning på drygt 800tkr ny, en 3 år gammal som gått 15000 mil har tappat ca 450tkr. (inbytespriset lär väl skilja ca 500tkr) Dvs man skulle kunna slänga Zoe:n och ändå ha pengar över mot BMW:n, faktum är att man nästan skulle kunna köpa två Zoe för BMW:ns värdeminskning.

Citat:
Är det därför en el-zoe kostar 150.000 kr mer än en bensin-zoe?...
Finns inga bensin-Zoe.

Att spotpriset på el är dyrt enstaka timmar leder förstås inte till att en elbil rätt vad det är är dyrare att köra än en bensinare, de allra flesta betalar genomsnittspris för elen, och även om man under enstaka timmar skulle betala 5 kr så är man ju tämligen speciell om man snabbladdar bilen just då. Som att man skulle åka och tanka sin bensinbil just den timmen bensinbolaget tar 50:- litern för bensinen.
Citera
2021-11-30, 08:59
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur räknar du då?
När jag tittar på halvdyra BMW på blocket så ligger en 530d med lite utrustning på drygt 800tkr ny, en 3 år gammal som gått 15000 mil har tappat ca 450tkr. (inbytespriset lär väl skilja ca 500tkr) Dvs man skulle kunna slänga Zoe:n och ändå ha pengar över mot BMW:n, faktum är att man nästan skulle kunna köpa två Zoe för BMW:ns värdeminskning.

Finns inga bensin-Zoe.

Att spotpriset på el är dyrt enstaka timmar leder förstås inte till att en elbil rätt vad det är är dyrare att köra än en bensinare, de allra flesta betalar genomsnittspris för elen, och även om man under enstaka timmar skulle betala 5 kr så är man ju tämligen speciell om man snabbladdar bilen just då. Som att man skulle åka och tanka sin bensinbil just den timmen bensinbolaget tar 50:- litern för bensinen.
Jag sa "Min BMW", jag har haft två som kostat 35000 kr per år i värdeförlust de fyra första åren. Listpriserna på dyra bilar är just listpriser och man får direkt 150.000 kr i rabatt om man frågar. Jag har aldrig provat att pruta en zoe. Där säger de troligen bara ""du får elbilsbonusen".

Du får naturligtvis jämföra med zoe med Renaults lika stora bensinbil Clio som kostar 200.000 kr mindre. Captur är väl större? Den kostar 160.000 kr mindre än Zoe.

Ska jag anta att du bestrider att en elbil kostar 100.000 kr mer än samma bensinbil? Den summan är snarare i underkant.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-30 kl. 09:34.
Citera
2021-11-30, 09:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Gillar inte Renault och aldrig kört en Zoe. Är nog dock inte en bil jag skulle rekommendera till någon. Bara att läsa om BAB7 och alla problem han haft med sin Zoe genom tiderna. Man blir ju mörkrädd. Den kanske är billig, men det verkar verkligen inte vara någon speciellt trevlig bil.

Be din granne byta bil är nog ett bra tips.
Denna "billiga bil"kostar från 384.000 kr, och när man säljer den tre år senare får man 100.000 kr... Uppenbarligen är folk lättlurade om man lägger till "el", men domen via andrahandsvärdet är hård. Kommer även att gälla börsen och Tesla.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-30 kl. 09:21.
Citera
2021-11-30, 09:30
Moderator
Citat:
Jag sa "Min BMW", jag har haft två som kostat 35000 kr per år i värdeförlust de fyra första åren. Listpriserna på dyra bilar är just listpriser och man får direkt 150.000 kr i rabatt om man frågar. Jag har aldrig provat att pruta en zoe. Där säger de troligen bara ""du får elbilsbonusen".

Du får naturligtvis jämföra med zoe med Renaults lika stora bensinbil Clio som kostar 200.000 kr mindre. Captur är väl större? Den kostar 160.000 kr mindre än Zoe.

Ska jag anta att du bestrider att en elbil kostar 100.000 kr mindre än samma bensinbil? Den summan är snarare i underkant.
35000:- per år i värdeförlust på en bil som rullar 5000 mil om året och kostar närmare miljonen är sensationellt, stämmer inte med några som helst prognoser eller värdeminskningskurvor. Men har du gjort så bra affärer är det bara att gratulera.

En Clio är inte en Zoe, lika lite som en i3 är en 2-serie, men tycker du att det är samma så får du förstås tycka det, men jag anser inte att i3 varken ser ut som en 2-serie eller delar teknik med den. Precis som Clio och Zoe.

Jag bestrider inte att elbilar är dyrare, för så är det, men körmässigt är det rejält mycket billigare att köra med el, värdeminskningen är inte större på elbilar än på andra bränslen, snarare tvärtom. långmilare är och har alltid varit rejält mycket billigare än normal- och lågmilare.
Zoe är rejält omodern jämfört med konkurrenterna vid det här laget, så det kan säkert vara så att de tappar mer än andra elbilar, men knappast över genomsnittet av alla bilar.
Citera
2021-11-30, 09:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
35000:- per år i värdeförlust på en bil som rullar 5000 mil om året och kostar närmare miljonen är sensationellt, stämmer inte med några som helst prognoser eller värdeminskningskurvor. Men har du gjort så bra affärer är det bara att gratulera.

En Clio är inte en Zoe, lika lite som en i3 är en 2-serie, men tycker du att det är samma så får du förstås tycka det, men jag anser inte att i3 varken ser ut som en 2-serie eller delar teknik med den. Precis som Clio och Zoe.

Jag bestrider inte att elbilar är dyrare, för så är det, men körmässigt är det rejält mycket billigare att köra med el, värdeminskningen är inte större på elbilar än på andra bränslen, snarare tvärtom. långmilare är och har alltid varit rejält mycket billigare än normal- och lågmilare.
Zoe är rejält omodern jämfört med konkurrenterna vid det här laget, så det kan säkert vara så att de tappar mer än andra elbilar, men knappast över genomsnittet av alla bilar.
Jag kör bara 1000 mil per år och exemplet gällde naturligtvis mig. Den som kör 5000 mil i en elbil är för övrigt en extrem miljöförstörare. Och att köra 5000 mil i en Zoe måste vara bra nära kinesisk tortyr.

Berätta din teori varför Zoe sjunker från 383.000 kr till 100.000 kr på tre år? Zoe är Sveriges mest köpta elbil så den är ett bra exempel, mycket bättre än Tesla som kostar 800.000 kr och som ska jämföras med en Porsche.
Citera
2021-11-30, 09:47
Medlem
Ni som argumenterar mot elbil får också tänka på att en ny bensin/dieselbil kostar idag runt 10 000 kr per år i skatt, alltså säg 30 000 kr på 3 år. Kan förstås bli mer.

För en elbil är det 360 kr per år och alltså lite drygt 1000 kr på 3 år. Det är en enorm skillnad!
Vem vill kasta bort så mycket pengar i skatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in