Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag sa "Min BMW", jag har haft två som kostat 35000 kr per år i värdeförlust de fyra första åren. Listpriserna på dyra bilar är just listpriser och man får direkt 150.000 kr i rabatt om man frågar. Jag har aldrig provat att pruta en zoe. Där säger de troligen bara ""du får elbilsbonusen".
Du får naturligtvis jämföra med zoe med Renaults lika stora bensinbil Clio som kostar 200.000 kr mindre. Captur är väl större? Den kostar 160.000 kr mindre än Zoe.
Ska jag anta att du bestrider att en elbil kostar 100.000 kr mindre än samma bensinbil? Den summan är snarare i underkant.
35000:- per år i värdeförlust på en bil som rullar 5000 mil om året och kostar närmare miljonen är sensationellt, stämmer inte med några som helst prognoser eller värdeminskningskurvor. Men har du gjort så bra affärer är det bara att gratulera.
En Clio är inte en Zoe, lika lite som en i3 är en 2-serie, men tycker du att det är samma så får du förstås tycka det, men jag anser inte att i3 varken ser ut som en 2-serie eller delar teknik med den. Precis som Clio och Zoe.
Jag bestrider inte att elbilar är dyrare, för så är det, men körmässigt är det rejält mycket billigare att köra med el, värdeminskningen är inte större på elbilar än på andra bränslen, snarare tvärtom. långmilare är och har alltid varit rejält mycket billigare än normal- och lågmilare.
Zoe är rejält omodern jämfört med konkurrenterna vid det här laget, så det kan säkert vara så att de tappar mer än andra elbilar, men knappast över genomsnittet av alla bilar.