2019-07-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reme
Hej!
Skulle behöva lite råd.
Det är så att jag var tvungen att gå av så gott som "Cold Turkey" från ett 7 årigt dagligt bruk på 2-3mg Xanor, just pga att jag plötsligt fick multipla paradoxala reaktioner, eller om detta var ett tecken på tolerans? Jag hoppade av vid 1.5 mg.
Hur skulle ni ha gjort i denna situation? När man plötsligt inte "tål" benz längre och ej kan trappa ned ordentligt?

Nu har det gått 28 månader utan Xanor, och problemet är att ingenting annat än Xanor biter på min svåra ångest.

Hur gör man för att komma ur det här dilemmat, - kan inte ta benz, kan inte vara utan benz?

Det håller på att skapas antidepressiva som agerar på GABA-receptorerna. Men de väntar jag också på och de lär dröja.

Annars finns det Lyrica/Gabapentin, men... Gabapentin är så oerhört svagt och Lyrica hjälper inte alls lika bra mot ångest som Alprazolam.

Testat annan, stark benso? Typ Stesolid/Iktorivil?
Citera
2019-07-03, 01:50
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beulenpest
Det håller på att skapas antidepressiva som agerar på GABA-receptorerna. Men de väntar jag också på och de lär dröja.

Annars finns det Lyrica/Gabapentin, men... Gabapentin är så oerhört svagt och Lyrica hjälper inte alls lika bra mot ångest som Alprazolam.

Testat annan, stark benso? Typ Stesolid/Iktorivil?

Har du testat Buspar (buspiron) ? Det är en lugnande medicin som bensotorskar kastar i soptunnan, men den fungerar hyfsat, vissa får riktigt bra effekt av den. Inte vanebildande heller. Wikipedia;

"Buspirone is used for the short-treatment of anxiety disorders or symptoms of anxiety.[15][16][17][18][19] It is generally less preferred than selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs).[10]

Buspirone has no immediate anxiolytic effects, and hence has a delayed onset of action; its full clinical effectiveness may require 2 to 4 weeks to manifest.[20] The drug has been shown to be similarly effective in the treatment of GAD to benzodiazepines including diazepam, alprazolam, lorazepam, and clorazepate.[4] Buspirone is not known to be effective in the treatment of other anxiety disorders besides GAD,[21] although there is some limited evidence that it may be useful in the treatment of social phobia as an adjunct to selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs).[4][22]"
Citera
2019-07-03, 04:36
Medlem
Emlows avatar
En vän till mig använder för mycket alprazolam och försöker skära ner, han hörde av sig till mig och undrade om det är möjligt att "byta ut", alltså komma ifrån slutfasen av en benzo-avtändning (den sista och den psykiska apatiska biten) med hjälp av amfetamin.
Då menar jag naturligtvis inte att sniffa det utan till exempel Ritalin eller dylika mediciner. Jag själv är inte bevandrad nog inom det lagliga affets värld så vänder mig hit.

Sammanfattat; Är det en god idé att ta till hjälp (då menar jag inte byta missbruket) av Ritalin eller liknande för att komma över apatin i slutet av en benzo-avtändning?
Citera
2019-07-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Har du testat Buspar (buspiron) ? Det är en lugnande medicin som bensotorskar kastar i soptunnan, men den fungerar hyfsat, vissa får riktigt bra effekt av den. Inte vanebildande heller. Wikipedia;

"Buspirone is used for the short-treatment of anxiety disorders or symptoms of anxiety.[15][16][17][18][19] It is generally less preferred than selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs).[10]

Buspirone has no immediate anxiolytic effects, and hence has a delayed onset of action; its full clinical effectiveness may require 2 to 4 weeks to manifest.[20] The drug has been shown to be similarly effective in the treatment of GAD to benzodiazepines including diazepam, alprazolam, lorazepam, and clorazepate.[4] Buspirone is not known to be effective in the treatment of other anxiety disorders besides GAD,[21] although there is some limited evidence that it may be useful in the treatment of social phobia as an adjunct to selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs).[4][22]"
Ja, när man sitter inlåst är allt man kan bli det minsta påverkad av (även om det inte är behagligt alls) högvaluta, så jag har använt buspiron en hel del.

Den är en rätt vettig medicin, men den är inte så unik - eller är dess starka bindning som agonist vid 5-HT1a faktiskt ganska unik?
Citera
2019-07-03, 19:56
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emlow
En vän till mig använder för mycket alprazolam och försöker skära ner, han hörde av sig till mig och undrade om det är möjligt att "byta ut", alltså komma ifrån slutfasen av en benzo-avtändning (den sista och den psykiska apatiska biten) med hjälp av amfetamin.
Då menar jag naturligtvis inte att sniffa det utan till exempel Ritalin eller dylika mediciner. Jag själv är inte bevandrad nog inom det lagliga affets värld så vänder mig hit.

Sammanfattat; Är det en god idé att ta till hjälp (då menar jag inte byta missbruket) av Ritalin eller liknande för att komma över apatin i slutet av en benzo-avtändning?
Risk för ökat ångestpåslag.
Citera
2019-07-03, 20:37
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emlow

Oj, det lät som upplägget för en riktigt mardrömslik upplevelse... gör det inte, som skribenten innan mig påpekade så finns risk för mer ångest, och då är det inte så lite heller. Ritalin är ökänd för det, även när man inte har benso-avtändning.
Citera
2019-07-23, 20:55
Medlem
Skrev i en annan tråd med.
Men undrar när abstinensen kommer efter diazepam har inte ätit varje dag och ca 4st 10mg stess per vecka varit utan nu i en vecka nästan och inte haft mer ångest än vanligt men bitit ihop och mått skit när jag fått ångesten som varit precis lika som när jag inte ätit diazepam regelbundet.
Men jag har bestämt mig att hålla upp lite för att utesluta beroende och undrar när jag skulle få abstinens av diazepam för jag brutit tvärt med dom är 1 vecka tillräckligt länge att vänta för att utesluta beroende eller behöver jag vänta mer för att veta.
Jag har inte heller druckit någon alkohol mer än 1st 50cl 3,5 öl en gång .
Sedan äter jag imovane till natten som jag gjort i över 12 år och inte blivit beroende av om det skulle kunna skjuta upp abstinensen eller så?
Citera
2019-07-24, 21:23
Medlem
Kan en avtändning komma efter 10 dagar

Hej! Som rubriken leder, kan en AT komma efter 10 dagar? Har brukat benzo i 2 månader ganska intensivt. Det var mest xanor, lorazepam och diazepam (stesolid). Känner för varje dag att jag svettas mer och mer, lite små orolig, koncentrationsproblem, kan inte sova utan att röka CB. Mår inte riktigt super dåligt psykiskt, visst känner jag någon slags depression och ångest men det är väldigt hanterbart. Kan gå ut med vänner och ändå skratta och ha en bra dag.

Ska jag förvänta mig en avtändning på benzo eller kommer jag att skippa den??
Om inte, när brukar avtändning komma? Vet att stesolid har en lång halveringtid men det är inget jag kan räkna ut.

Mvh
Citera
2019-07-25, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Hej! Som rubriken leder, kan en AT komma efter 10 dagar? Har brukat benzo i 2 månader ganska intensivt. Det var mest xanor, lorazepam och diazepam (stesolid). Känner för varje dag att jag svettas mer och mer, lite små orolig, koncentrationsproblem, kan inte sova utan att röka CB. Mår inte riktigt super dåligt psykiskt, visst känner jag någon slags depression och ångest men det är väldigt hanterbart. Kan gå ut med vänner och ändå skratta och ha en bra dag.

Ska jag förvänta mig en avtändning på benzo eller kommer jag att skippa den??
Om inte, när brukar avtändning komma? Vet att stesolid har en lång halveringtid men det är inget jag kan räkna ut.

Mvh

Jag undrar liknande men har nu pratat med flera vänner som misdbrukat och missbrukar benso som säger att det kommer mycket tidigare så 10 dagar är för lång tid för att abstinensen att starta men det tar längre tid om man kört stess och ikto än annat men kommer ofta efter 2-3dagar möjligtvis lite långsammare om man gått på väldigt höga doser men inte några 10dagar då är det din grundångest som du känner.
Själv har jag hållt upp en vecka men inte tagit varje dag men ska för säkerhets skull hålla uppe några dagar till för att utesluta beroende men alla jag pratat med säger att om j a g skulle varit beroende hade det kommit för länge sedan då jag tagit låga doser som går ur kroppen fortare än höga så kommer abstinensen fortare men är svagare och försvinner fortare.
Citera
2019-08-09, 00:09
Medlem
Behöver man oroa sig över AT?

Hej!

Haft Xanor och Iktorivil på recept. Inte behövt ta något på 2 veckor, men haft svår ångest senaste veckan.

I lördags åt jag 1 mg Xanor och 1 mg Iktorivil. Sedan ingenting förrän idag, då jag fick en ångrstattack och ätit totalt 2.5 mg Xanor och 1 mg Iktorivil.

Behöver jag trappa ned de kommande dagarna, eller kan jag bara strunta i att ta imorgon och kommande dagar, så länge jag inte få vidare ångestattacker?

Har haft dödsfall i familjen som ledde till att jag fick dessa på korttidsreceot.
Citera
2019-08-09, 00:11
Medlem
jagnickars avatar
Nej du kommer inte få någon AT
Citera
2019-08-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Nej du kommer inte få någon AT

Tack för så snabbt svar!

Jag fick även Imovane för sömn, så jag tänkte jag kan använda det om jag får svårt att somna någon natt.

Vill inte fastna i träsket, men klarade inte av ångesten och paniken, så jag var tvungen att ta något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in