Citat:
Ursprungligen postat av
Bullsquid
Behandlingshem är svindyrt för kommunen och dessutom återfaller de flesta efter de kommer tillbaka hem igen. De flesta jag känner som varit på hem har börjat knarka mer sedan, tagit överdoser eller börjat med sprutor.
Det funkar nästan aldrig, vet inte en enda människa jag någonsin känt som det hjälp....de har bara varit inlåsta ett tag och väntat mer än någonsin på att få komma ut och få sin fix av sin huvuddrog där man umgås med andra narkomaner som pratar och tänker på droger dygnet runt och bara väntar på tills de får knarka igen.
Ni kanske fattar själva varför detta blir väldigt ohållbart.
De flesta tvingas dit och vill ej vara där, dessutom smugglas mycket droger in på såna hem precis som det görs i fängelse. Hur säkert det än är hittar knarkare ett sätt. Alltid.
Sluta snacka skit nu. Vet du vad som är ohållbart? Din livsstil.
Jag slutade knarka när jag fick chansen att komma till ett behandlingshem, och flera av mina medpatienter tog sig också ur sina missbruk under tiden vi var där. Så jo, det fungerar. Om man kan tänka sig att bjuda till lite och ta till sig av behandlingen.
Vet du vilka som inte klarade av att sluta när de fick chansen till professionell hjälp och rehabilitering? Jo de som valde att ligga kvar uppe på sina rum när vi hade gruppterapi, enskild terapi och föreläsningar om varför man blir beroende. Så det handlar om motivation att lära sig om vad som är fel med ens liv och vilja att förändra det. Ett behandlingshem är ingen magisk plats som nollställer människors beroende hjärnor, så om man inte aktivt deltar i terapin och försöker förstå varför det blivit som det blivit så kommer det så klart inte att fungera.
Om du är intresserad av varför du känner ett behov av att vara berusad 24/7 så skulle jag rekommendera att börja läsa på lite om trauma, anknytningsteori och vuxna barn. Men först vore nog läge att du låter dig avgiftas.
Jag förstår att du haft och har det svårt, men nu är det upp till dig att försöka lösa dina problem, med hjälp från exempelvis ett behandingshem.
Ber om ursäkt för att det här inlägget är lite OT, men jag tycker det är viktigt att säga att det inte är hopplöst att söka hjälp i en tråd för människor som har problem med bensoberoende.