2024-10-23, 06:48
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioaktivPotatis
Programmet ska dessutom få en "VIP säsong" som kommer sändas 2025.

Blir det med Edward Blom, Leif GW Persson, Leif "Loket" Olsson och Anna Book kommer jag att sitta bänkad framför varenda avsnitt.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-en-vip-sasong
Citera
2024-10-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det är rena misshandeln och tortyren. Har svårt att tro att det går till så här i den riktiga uttagningen i SOG med huva på huvudet, förhör och liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Förstår inte heller vad skälet är att de ska ha huvan på sig när de går in och ut och nästan kastas ner på stolen när de ska sätta sig. Det är obehagligt att se och upplevs säkert ännu värre för deltagarna.
Det är en väldigt snäll version som är anpassad för tittarna.

I den riktiga uttagningen så får du bland annat skriva på avtal om att du går med på vissa saker.

Motsvarande variant i den riktiga uttagningen är att man hängs upp naken i ett kallt rum med enbart en huva på huvudet i 24 timmar bland annat.

Efter den övningen med flera andra moment så görs givetvis en kontroll av läkare och med psykolog.

Men det SvT visar är något i princip alla i elitförband får testa på för att simulera om man blir krigsfånge.
Citera
2024-10-23, 09:21
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
.

Men det SvT visar är något i princip alla i elitförband får testa på för att simulera om man blir krigsfånge.

SvT ? När jag har kollat på TV-programmet Elitstyrkans Hemligheter - Sverige så har det varit på TV4. Men du kanske har hittat något annat på SVT ?
Senast redigerad av m11080 2024-10-23 kl. 09:35.
Citera
2024-10-23, 10:35
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Det är rena misshandeln och tortyren. Har svårt att tro att det går till så här i den riktiga uttagningen i SOG med huva på huvudet, förhör och liknande?

https://m.youtube.com/watch?v=A-crl3...VzY2FwZQ%3D%3D

Nu var det där bara ett kort klipp men just den videon beskriver hur SAS-soldater ska agera när de är tillfångatagna. Fången i videon blir bla misshandlad och hotad med pistol.

Den riktiga uttagningen är antagligen mycket värre än vad som visas i Who dares wins.

https://m.youtube.com/watch?v=Is7WoP...dhdGlvbg%3D%3D

En SAS förhörsledare beskriver scenarion.
Senast redigerad av F.Hansen 2024-10-23 kl. 10:39.
Citera
2024-10-23, 13:19
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är en väldigt snäll version som är anpassad för tittarna.

I den riktiga uttagningen så får du bland annat skriva på avtal om att du går med på vissa saker.

Motsvarande variant i den riktiga uttagningen är att man hängs upp naken i ett kallt rum med enbart en huva på huvudet i 24 timmar bland annat.

Vad har du för belägg för detta? Pratar vi i Sverige eller andra länder?

Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
https://m.youtube.com/watch?v=A-crl3...VzY2FwZQ%3D%3D

Nu var det där bara ett kort klipp men just den videon beskriver hur SAS-soldater ska agera när de är tillfångatagna. Fången i videon blir bla misshandlad och hotad med pistol.

Den riktiga uttagningen är antagligen mycket värre än vad som visas i Who dares wins.

https://m.youtube.com/watch?v=Is7WoP...dhdGlvbg%3D%3D

En SAS förhörsledare beskriver scenarion.

SAS-soldater är inte SOG.
Citera
2024-10-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
SvT ? När jag har kollat på TV-programmet Elitstyrkans Hemligheter - Sverige så har det varit på TV4. Men du kanske har hittat något annat på SVT ?
Tv 4 svt jag syftar på samma program
Citera
2024-10-23, 13:50
Medlem
Citat:

Det var en artikel där tidigare medlemmar berättade om en del moment om du syftar på att bli upphängd naken.

Det andra att man övar att vara fången med luva som de visar är en standard övning inom i princip alla elitstyrkor där soldater testas.
Citera
2024-10-23, 16:48
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:

Antagligen har den svenska militären ett liknande program som sas och alla andra elitförband. Sen om du inte visste det så har den svenska militären en tillåtelse att göra frånsteg från svenska lagar och regler i en mängd sammanhang så om vi pratar om uttagning och träning av de främsta specialsoldaterna så är nog inte en huva och att bli burdust behandlad något större problem, soldaterna är ju med med sitt godkännande. Klart de vill bara så förberedda och vältränade som de kan när de kommer hamna i livsfarliga situationer.
Men du borde inte kolla in sånna här saker, det kolliderar ju uppenbarligen med din pkmössa.
Citera
2024-10-23, 18:28
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Antagligen har den svenska militären ett liknande program som sas och alla andra elitförband. Sen om du inte visste det så har den svenska militären en tillåtelse att göra frånsteg från svenska lagar och regler i en mängd sammanhang så om vi pratar om uttagning och träning av de främsta specialsoldaterna så är nog inte en huva och att bli burdust behandlad något större problem, soldaterna är ju med med sitt godkännande. Klart de vill bara så förberedda och vältränade som de kan när de kommer hamna i livsfarliga situationer.
Men du borde inte kolla in sånna här saker, det kolliderar ju uppenbarligen med din pkmössa.

Jag är så långt ifrån PK man kan komma, men detta är inget nöje att beskåda överhuvudtaget. Det är bara rått och vidrigt (nej, jag tittar inte). Frågan är om det är lämpligt att visa i en familjekanal.

Så länge jag inte får konkreta bildbevis eller annat på att det går till så som sagts ovan (bli upphängd naken med huva på huvudet etc.) i SOG, så väljer jag att inte tro på det. Jag betvivlar inte att det är en hård uttagning, men det låter helt befängt.
Citera
2024-10-23, 20:06
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Jag är så långt ifrån PK man kan komma, men detta är inget nöje att beskåda överhuvudtaget. Det är bara rått och vidrigt (nej, jag tittar inte). Frågan är om det är lämpligt att visa i en familjekanal.

Så länge jag inte får konkreta bildbevis eller annat på att det går till så som sagts ovan (bli upphängd naken med huva på huvudet etc.) i SOG, så väljer jag att inte tro på det. Jag betvivlar inte att det är en hård uttagning, men det låter helt befängt.

Din gräns för rått och vidrigt är superlåg. Du kanske skulle kunna gå ut till närmsta skog och kräla 10 meter. Antagligen skulle du beskriva det som ”det värsta som du gjort i ditt liv”.
Citera
2024-10-23, 23:54
Medlem
dialektikers avatar
Det börjar bli tjatigt med detta program. Vi som har följt tidigare säsonger börjar kunna det här.
Jag har iallafall svårt att mäkta med tjat med deras återupprepande dramatiska repliker som ska få oss att fatta att det är allvar.

Sen är det svårt att imponeras av allvaret, då de ena stunden bygger upp stämningen, med SLAM:s läskiga manöver då han dyker och ska simma ikapp den vattenrädda deltagaren för att dra ner henne innan pausen. Sen efter pausen så får vi inte se nånting av det utan de bara drar upp henne i båten.
Vad är det för tafflig programuppbyggnad.
Proppen ur badkaret.

Sådär håller programmet på, varnar för att nu kommer ett jätteläskigt moment
som är superviktigt för det och det, sen är det bara pannkaka då de inte kan skildra det.
Citera
2024-10-24, 21:02
Avstängd
"Jag är gjord för det här"

Misslyckas på 3/3 övningar och ger upp först av alla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in