2024-10-24, 23:34
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Jag r s lngt ifrn PK man kan komma, men detta r inget nje att beskda verhuvudtaget. Det r bara rtt och vidrigt (nej, jag tittar inte). Frgan r om det r lmpligt att visa i en familjekanal.

S lnge jag inte fr konkreta bildbevis eller annat p att det gr till s som sagts ovan (bli upphngd naken med huva p huvudet etc.) i SOG, s vljer jag att inte tro p det. Jag betvivlar inte att det r en hrd uttagning, men det lter helt befngt.
Jag kan frst vad du menar och hela det hr med att bryta ned en person och sen bygga upp dem som man vill ha dem, fr att just fungera i en vldigt utsatt militr milj r rtt obehagligt.

Jag tillhr en av de kvinnor som gjort vrnplikt helt frivilligt, men jag ville inte vara p ett stridande frband och lg p skyddspluton dr man r flygplatsbrandman, ambulanssjukvrdare, saneringsgrupp vid kemiska, biologiska och nuklera attacker, samt att man ven utbildas i minrjning och drnering/rjning av sprngmedel.

Dock gjorde jag min grntjnst med ett jgar/elitfrband och det var rakt av vidrigt. Det r vldigt speciella personer som sker sig dit, sjlvklart inte alla,men ltt 85-90%.

Det var sjlva hjrntvtten och nedbrytandet av dessa personer som var jkligt jobbigt att se och hur personlighetsfrndrad de blev p s kort tid. Jag frstr varfr p alla vis, fr frsvarsmakten vill ha bra soldater som gr det de blir tsagda att gra utan att ifrgastta.

Jag r inte heller direkt PK men klimatet som rdde p det frbandet var helt vidrigt! Dr kan vi snacka toxisk maskulinitet, misogyni, sexsism, pennalism och konstanta kollektiva bestraffningar. Lgg d ocks till en kompanichef och plutonchef som p riktigt var psykopater och bda hade blivit helt paj i skallen efter utlandstjnstgring. Och nej, jag r ingen liten nervklen ranka som inte tl hrd jargong, tuffa gliringar eller ra skmt, men det hr var ngot helt annat. Det bekrftas ven av att bde kompanichefen och plutonchefen fick sparken frn FM med en s kallad PLF. Packa, lmna in och frsvinn och de fick aldrig stta sin fot p militr mark igen.

Jag kan rligt sga att jag mdde skit under grntjnsten pga hur man behandlades och vad beflen gjorde t oss och jag var extremt nra att kasta in handduken. Sen kom jag till mitt frband dr jag skulle tjnstgra och det var som att vnda p en femkrona. Fantastiska befl som man hade djup respekt och frtroende fr, som behandlade oss som mnniskor och vi alla ville inte p ngot vis gra dem besvikna. Vi hade fantastisk kamratskap mellan oss vrnpliktiga och vi hade alla varandras ryggar och stllde upp p varandra till 110%. Jag har aldrig upplevt den kamratskapen, gemenskapen och genuina omtanken om varandra som dr och det var ngra av de mest fantastiska 10 mnaderna I mitt liv.

Jag vet inte exakt alla vningar som de utstts fr vid jgar/elitfrband en men en som jag vet de gr och var med i frsta ssongen av Elitstyrkan hemligheter r nr de stngs in i ett kallt mrkt rum, de har huva p sig, fr hnderna bakbundna och mste sitta p kn timme ut och timme in. Undertiden s spelas brus i bakgrunden, spdbarnsgrt och industritechno. Ibland kommer beflen in och kastar isvatten ver dem, allmnt psykar dem, smller till dem etc. Om de lgger sig ner eller ndrar position s de inte sitter p knna s hotas de till att de stter sig korrekt igen eller s slits de ut bryskt och fr en avhyvling. Jag minns hur mnga av killarna kom ut helt knckta eftert.

Det brukar sluta p ngra olika vis fr dessa personer. Antingen lmnar de nr de r klara, ser aldrig tillbaka och tergr till att vara en normal medborgare ute i samhllet, Nsta alternativ r att de blir galna stridisar som gr ngra utlandrepor, blir totalt uppfuckad i skallen, sker vld och skit i sin vardag fr att f utlopp fr sina aggressioner eftersom de har svrt att kontrollera sina knslor och kommer springa runt och leva p gamla meriter som ngon halv-Rambo. Sen har du den sista kategorin som tar sig an detta med dmjukhet, som kan hantera situationer och knslor. De tar tillfllet i akt att de faktiskt r de bsta och tillhr ett elitfrband, dr de vill gra bra saker fr vrlden ven fast det r i FMs regi. Den dagen de lgger av s r de vldigt dmjuka, men kan utan problem plocka fram den dr gnistan nr det behvs. De gr ofta lngt i arbetslivet, r drivna, framgngsrika osv. men de springer inte runt och leker Rambo utan r oftast vldigt trevliga och roliga att hnga med. Rejla mnniskor som r genuina och rakt p sak.

Sorry fr ett jkla lngt inlgg, men ville mest bara skriva hur jag ser p saken. Det finns mnga skitsnackare i trden som frmodligen inte ens gjort vrnplikt.
Citera
2024-10-25, 00:22
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Jag kan frst vad du menar och hela det hr med att bryta ned en person och sen bygga upp dem som man vill ha dem, fr att just fungera i en vldigt utsatt militr milj r rtt obehagligt.

Jag tillhr en av de kvinnor som gjort vrnplikt helt frivilligt, men jag ville inte vara p ett stridande frband och lg p skyddspluton dr man r flygplatsbrandman, ambulanssjukvrdare, saneringsgrupp vid kemiska, biologiska och nuklera attacker, samt att man ven utbildas i minrjning och drnering/rjning av sprngmedel.

Dock gjorde jag min grntjnst med ett jgar/elitfrband och det var rakt av vidrigt. Det r vldigt speciella personer som sker sig dit, sjlvklart inte alla,men ltt 85-90%.

Det var sjlva hjrntvtten och nedbrytandet av dessa personer som var jkligt jobbigt att se och hur personlighetsfrndrad de blev p s kort tid. Jag frstr varfr p alla vis, fr frsvarsmakten vill ha bra soldater som gr det de blir tsagda att gra utan att ifrgastta.

Jag r inte heller direkt PK men klimatet som rdde p det frbandet var helt vidrigt! Dr kan vi snacka toxisk maskulinitet, misogyni, sexsism, pennalism och konstanta kollektiva bestraffningar. Lgg d ocks till en kompanichef och plutonchef som p riktigt var psykopater och bda hade blivit helt paj i skallen efter utlandstjnstgring. Och nej, jag r ingen liten nervklen ranka som inte tl hrd jargong, tuffa gliringar eller ra skmt, men det hr var ngot helt annat. Det bekrftas ven av att bde kompanichefen och plutonchefen fick sparken frn FM med en s kallad PLF. Packa, lmna in och frsvinn och de fick aldrig stta sin fot p militr mark igen.

Jag kan rligt sga att jag mdde skit under grntjnsten pga hur man behandlades och vad beflen gjorde t oss och jag var extremt nra att kasta in handduken. Sen kom jag till mitt frband dr jag skulle tjnstgra och det var som att vnda p en femkrona. Fantastiska befl som man hade djup respekt och frtroende fr, som behandlade oss som mnniskor och vi alla ville inte p ngot vis gra dem besvikna. Vi hade fantastisk kamratskap mellan oss vrnpliktiga och vi hade alla varandras ryggar och stllde upp p varandra till 110%. Jag har aldrig upplevt den kamratskapen, gemenskapen och genuina omtanken om varandra som dr och det var ngra av de mest fantastiska 10 mnaderna I mitt liv.

Jag vet inte exakt alla vningar som de utstts fr vid jgar/elitfrband en men en som jag vet de gr och var med i frsta ssongen av Elitstyrkan hemligheter r nr de stngs in i ett kallt mrkt rum, de har huva p sig, fr hnderna bakbundna och mste sitta p kn timme ut och timme in. Undertiden s spelas brus i bakgrunden, spdbarnsgrt och industritechno. Ibland kommer beflen in och kastar isvatten ver dem, allmnt psykar dem, smller till dem etc. Om de lgger sig ner eller ndrar position s de inte sitter p knna s hotas de till att de stter sig korrekt igen eller s slits de ut bryskt och fr en avhyvling. Jag minns hur mnga av killarna kom ut helt knckta eftert.

Det brukar sluta p ngra olika vis fr dessa personer. Antingen lmnar de nr de r klara, ser aldrig tillbaka och tergr till att vara en normal medborgare ute i samhllet, Nsta alternativ r att de blir galna stridisar som gr ngra utlandrepor, blir totalt uppfuckad i skallen, sker vld och skit i sin vardag fr att f utlopp fr sina aggressioner eftersom de har svrt att kontrollera sina knslor och kommer springa runt och leva p gamla meriter som ngon halv-Rambo. Sen har du den sista kategorin som tar sig an detta med dmjukhet, som kan hantera situationer och knslor. De tar tillfllet i akt att de faktiskt r de bsta och tillhr ett elitfrband, dr de vill gra bra saker fr vrlden ven fast det r i FMs regi. Den dagen de lgger av s r de vldigt dmjuka, men kan utan problem plocka fram den dr gnistan nr det behvs. De gr ofta lngt i arbetslivet, r drivna, framgngsrika osv. men de springer inte runt och leker Rambo utan r oftast vldigt trevliga och roliga att hnga med. Rejla mnniskor som r genuina och rakt p sak.

Sorry fr ett jkla lngt inlgg, men ville mest bara skriva hur jag ser p saken. Det finns mnga skitsnackare i trden som frmodligen inte ens gjort vrnplikt.

Tack fr intressant inlgg. Dum frga kanske, men vad innebr "grntjnst"?

Det du beskriver ned kallt mrkt rum, avhyvlingar, rfilar etc., r allts enligt gngse regler? Det r metoder som hgsta ledningen inom Frsvarsmakten vet om och godknner? Ofattbart i min vrld att soldater ska misshandlas i sin utbildning.

Vad blir bttre av att sl, psyka och trycka ned mnniskor?
Citera
2024-10-25, 21:20
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Tack fr intressant inlgg. Dum frga kanske, men vad innebr "grntjnst"?

Det du beskriver ned kallt mrkt rum, avhyvlingar, rfilar etc., r allts enligt gngse regler? Det r metoder som hgsta ledningen inom Frsvarsmakten vet om och godknner? Ofattbart i min vrld att soldater ska misshandlas i sin utbildning.

Vad blir bttre av att sl, psyka och trycka ned mnniskor?
Grntjnst r nr du genomfr grundutbildningen under de 6 frsta veckorna som du tycker in. Ibland grs den p det frbandet dr du ska tjnstgra och ibland blir man ihopslagna med andra frband, vilket hnde i mitt fall. S jag fick allts genomfra grundutbildningen p ett jgar/elitfrband.

Det r bara ngot som sker p jgar/elitfrband dr de genomgr s extrema vningar och inget vriga vrnpliktiga eller officerare utstts fr. Jag sjlv utsattes inte fr dessa vningar, men man trffade ju killarna frn grundutbildningen och snackade och d berttade de bla vilken skit de utst. Jag upplevde trots allt bara 6 veckor av elndet och det hll p att ta kncken p mig.

Sjlvklart vet FM om detta och det r praxis fr jgar/elitfrband. De ska hrdas helt enkelt. Tex s har ju rjdykarna sin examensimning nr de fr simma tills de skiter ned sig i torrdrkten fr att de ska lra sig hur drygt det r att gra rent den och aldrig gra om det igen. Det frstr jag verkligen inte vitsen med. Jag hller p med dykning och skulle man skita p sig i torrdrkten s r det ju med som allt annat. Man spolar rent den, tvttar den ordentligt, skljer den och hnger den p tork.

Det ska ju sgas att det r 26 r sedan jag gjorde vrnplikt och d var det ok med kollektiva bestraffningar, pennalism och annan skit som inte fr anvndas idag. Men jag tror knappast mycket har frndrats p jgar/elitfrbanden. De r gamla institutioner dr den andan sitter i vggarna.

Dock behandlas de inte i nrheten s illa som amerikanska eller brittiska jgarsoldater. De blir konstant kallade fr fittor, horor, att de kommer knulla deras morsor och vldta deras systrar om de inte gr allt exakt rtt samtidigt som de skriker dig 1 cm frn ansiktet osv. Riktigt p den nivn r det inte hr, men inte lngt ifrn.

P vriga frband anvnder man pedagogisk och frklarar allvaret, men samtidigt lyfter man soldaterna till att bli bttre p ett bra stt. Man vill helt frivilligt bli en bttre version av sig sjlv utan hot, vld och skrik.
Citera
2024-10-25, 22:23
Medlem
Det heter grundtjnst du imbecilla!
Grntjnst sger enbart oinsatta eller idioter.
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire

Citera
2024-10-25, 22:46
Medlem
Abelssuns avatar
Vidrig "underhllning" p bsta sndningstid. Gr det verkligen till s hr i verkligheten? Det vill man inte tro. Vad r anledningen till att ha en rutten attityd som ledare?
Citera
2024-10-27, 22:35
Medlem
DARYLs avatar
Nr 10, Araben Samir. Sger redan i introduktionen "r det ngon som r lmpad fr detta s r det jag".

30 min in i frsta vningen fr han panik, av att simma p ppet hav.

Senare samma kvll lmnar han in sin armbindel och ger upp.

"Skerhetsansvarig" var han visst ocks. Vilken tnt!

Typiskt araber. Skryter mest, helt vrdelsa nr det skall presteras ngot (om dom inte kan fuska d, det enda som r bra p).
Citera
2024-10-28, 01:32
Medlem
Nr 5 mullvad?
Citera
2024-10-28, 20:11
Medlem
Crapmagics avatar
Mechmed lter sin fru laga maten t honom

r Nick homo?
Senast redigerad av Crapmagic 2024-10-28 kl. 20:20.
Citera
2024-10-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Mechmed lter sin fru laga maten t honom

r Nick homo?
Ja han kallades balettbgen sa han
Citera
2024-10-28, 20:31
Medlem
Dansaren var med i Paradise Hotel 2021.

Mehmet r frsta MENA-killen jag tycker r vettig. Duktig r han dessutom. Skrmmande att det finns s pass f vettiga frn sydligare lnder att man blir bde glad och frvnad nr sdan som Mehmet dyker upp.
Citera
2024-10-28, 20:35
Medlem
Instruktrerna borde sluta ltsas vara hrda, det r bara cringe och pinsamt. Det r cringe och pinsamt nr de ska f en huva ver huvudet och komma p "frhr".
Citera
2024-10-28, 20:38
Medlem
Nummer ett : har hon downs syndrom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här