Citat:
Jag kan frst vad du menar och hela det hr med att bryta ned en person och sen bygga upp dem som man vill ha dem, fr att just fungera i en vldigt utsatt militr milj r rtt obehagligt. Jag r s lngt ifrn PK man kan komma, men detta r inget nje att beskda verhuvudtaget. Det r bara rtt och vidrigt (nej, jag tittar inte). Frgan r om det r lmpligt att visa i en familjekanal.
S lnge jag inte fr konkreta bildbevis eller annat p att det gr till s som sagts ovan (bli upphngd naken med huva p huvudet etc.) i SOG, s vljer jag att inte tro p det. Jag betvivlar inte att det r en hrd uttagning, men det lter helt befngt.
S lnge jag inte fr konkreta bildbevis eller annat p att det gr till s som sagts ovan (bli upphngd naken med huva p huvudet etc.) i SOG, s vljer jag att inte tro p det. Jag betvivlar inte att det r en hrd uttagning, men det lter helt befngt.
Jag tillhr en av de kvinnor som gjort vrnplikt helt frivilligt, men jag ville inte vara p ett stridande frband och lg p skyddspluton dr man r flygplatsbrandman, ambulanssjukvrdare, saneringsgrupp vid kemiska, biologiska och nuklera attacker, samt att man ven utbildas i minrjning och drnering/rjning av sprngmedel.
Dock gjorde jag min grntjnst med ett jgar/elitfrband och det var rakt av vidrigt. Det r vldigt speciella personer som sker sig dit, sjlvklart inte alla,men ltt 85-90%.
Det var sjlva hjrntvtten och nedbrytandet av dessa personer som var jkligt jobbigt att se och hur personlighetsfrndrad de blev p s kort tid. Jag frstr varfr p alla vis, fr frsvarsmakten vill ha bra soldater som gr det de blir tsagda att gra utan att ifrgastta.
Jag r inte heller direkt PK men klimatet som rdde p det frbandet var helt vidrigt! Dr kan vi snacka toxisk maskulinitet, misogyni, sexsism, pennalism och konstanta kollektiva bestraffningar. Lgg d ocks till en kompanichef och plutonchef som p riktigt var psykopater och bda hade blivit helt paj i skallen efter utlandstjnstgring. Och nej, jag r ingen liten nervklen ranka som inte tl hrd jargong, tuffa gliringar eller ra skmt, men det hr var ngot helt annat. Det bekrftas ven av att bde kompanichefen och plutonchefen fick sparken frn FM med en s kallad PLF. Packa, lmna in och frsvinn och de fick aldrig stta sin fot p militr mark igen.
Jag kan rligt sga att jag mdde skit under grntjnsten pga hur man behandlades och vad beflen gjorde t oss och jag var extremt nra att kasta in handduken. Sen kom jag till mitt frband dr jag skulle tjnstgra och det var som att vnda p en femkrona. Fantastiska befl som man hade djup respekt och frtroende fr, som behandlade oss som mnniskor och vi alla ville inte p ngot vis gra dem besvikna. Vi hade fantastisk kamratskap mellan oss vrnpliktiga och vi hade alla varandras ryggar och stllde upp p varandra till 110%. Jag har aldrig upplevt den kamratskapen, gemenskapen och genuina omtanken om varandra som dr och det var ngra av de mest fantastiska 10 mnaderna I mitt liv.
Jag vet inte exakt alla vningar som de utstts fr vid jgar/elitfrband en men en som jag vet de gr och var med i frsta ssongen av Elitstyrkan hemligheter r nr de stngs in i ett kallt mrkt rum, de har huva p sig, fr hnderna bakbundna och mste sitta p kn timme ut och timme in. Undertiden s spelas brus i bakgrunden, spdbarnsgrt och industritechno. Ibland kommer beflen in och kastar isvatten ver dem, allmnt psykar dem, smller till dem etc. Om de lgger sig ner eller ndrar position s de inte sitter p knna s hotas de till att de stter sig korrekt igen eller s slits de ut bryskt och fr en avhyvling. Jag minns hur mnga av killarna kom ut helt knckta eftert.
Det brukar sluta p ngra olika vis fr dessa personer. Antingen lmnar de nr de r klara, ser aldrig tillbaka och tergr till att vara en normal medborgare ute i samhllet, Nsta alternativ r att de blir galna stridisar som gr ngra utlandrepor, blir totalt uppfuckad i skallen, sker vld och skit i sin vardag fr att f utlopp fr sina aggressioner eftersom de har svrt att kontrollera sina knslor och kommer springa runt och leva p gamla meriter som ngon halv-Rambo. Sen har du den sista kategorin som tar sig an detta med dmjukhet, som kan hantera situationer och knslor. De tar tillfllet i akt att de faktiskt r de bsta och tillhr ett elitfrband, dr de vill gra bra saker fr vrlden ven fast det r i FMs regi. Den dagen de lgger av s r de vldigt dmjuka, men kan utan problem plocka fram den dr gnistan nr det behvs. De gr ofta lngt i arbetslivet, r drivna, framgngsrika osv. men de springer inte runt och leker Rambo utan r oftast vldigt trevliga och roliga att hnga med. Rejla mnniskor som r genuina och rakt p sak.
Sorry fr ett jkla lngt inlgg, men ville mest bara skriva hur jag ser p saken. Det finns mnga skitsnackare i trden som frmodligen inte ens gjort vrnplikt.