2021-02-15, 18:03
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Står lite om uttagningsprocessen här:

https://www.forsvarsmakten.se/siteas...ruppen-sog.pdf
Se där, minst två veckor!
Citera
2021-02-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Är nr 13 kille från annat land, ”orten”-kille och boxare? Varje dokusåpa har ofta med den där som blir kränkt om man inte lyssnar på honom/henne. Självkänslan får sig en törn lätt för dem. Ser hela samhället som om de är emot dem. Stort självstigma där.
Boxare låter bekant. Sen uppfattade jag inte om han är orten-kille eller bara låter som en sån.

Det är visserligen värt att notera att ingen av deltagarna singlade ut nr13 som dålig lagspelare, så han kanske inte har varit så irriterande som det verkar. Å andra sidan så verkade ju de flesta feg-rösta på Madde och den blonda bara för att de var skadade.
Citera
2021-02-16, 12:49
Medlem
Bra serie. Det gör mig att vilja delta för att bli mentalt starkare, men inget sätt kunde jag ägna mitt liv som dem. Jag mår dåligt för dem som var tvungna att gå till sjukhuset pga skador. Visar hur svårt det är.
Citera
2021-02-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Nu blir du ju inte en "1%-are" bland svenskar av att slå 99 svenskar... Vi är 10,23 miljoner, så för att vara en "1%-are" måste du klå 10,13 miljoner svenskar.

Oj oj,
För att vara i topp 1% behöver jag vara "starkare/bättre lämpad" än 99 andra svenskar jag ställs mot. Ett axplock av 100 svenskar inkluderar 40% under 18år och över 65 år. Det är inte många barn och pensionärer som tränar 2 gånger dagligen. Möjligtvis 0.1%, men jag känner mig ändå säker att jag tar även den promille av 9 eller 69-åringar.

Om jag placerar mig topp 5 på VM i en fysiskt tung sport som utövas av över en miljon personer, så tänker jag att jag rätt lätt tar 99 Svensson barn, pensionärer, soffliggare, sjuka, rökare och även de som hobby-joggar.
Självklart finns det andra starka människor, närmare bestämt 102.000 (1%) svenskar, enligt denna ekvation.
Men jo. De som var i programmet tillhörde de 102.300 svenskar som är mycket fysiskt kapabla.
Citera
2021-02-19, 23:27
Medlem
Fek77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RekrytNrX
Oj oj,
För att vara i topp 1% behöver jag vara "starkare/bättre lämpad" än 99 andra svenskar jag ställs mot.

Nej, du blir inte topp 1 % av att vara bättre än 99 andra svenskar. Då är du ett bottennapp. Då är nämligen alla svenskar, utom just dessa 99 individer, bättre än du.
Citera
2021-02-21, 10:16
Medlem
Jag var inte speciellt förvånad över att nr 14 åkte ut, redan i första eller andra avsnittet när instruktörerna tog in henne på vad de kallar förhör så rev de ju ner hennes fasad. Om hon fejkade skadan eller ej vet jag inte men det var ju uppenbart att tjejen har riktigt dålig självkänsla och söker efter uppmärksamhet. Och precis som de säger i programmet så är det lite märkligt att hon ibland när hon tror instruktörerna se verkar kunna springa och gå hur bra som helst inte alls har hänt, men när det blir lite jobbigt så kommer smärtan.

Jaja lite halvroligt program att följa trots allt.
Citera
2021-02-21, 19:43
Medlem
RickRozays avatar
Då har man sett dagens avsnitt på TV4Play redan. Fortsätt inte att läsa om du väntar på TV sändningen, men det går att titta från mitt på dan vet jag i alla fall, vet inte om det är uppladdat på morgonen, men några timmar tidigare än sändningen definitvt.

Så: då följder "spoilers" (använder inte taggar för att programmet finns uppe)

Vilken avlastning för nummer tio! Nu vet vi ingenting om hans bakgrund, men han har alltså burit på en fasad hela sitt liv och sa tillochmed: "har aldrig känt mig nöjd förut" och gick vidare. Otroligt psykologiskt moment.

En sak jag observerat är att man anpassar tonen mot deltagarna, man skriker inte förbannat. Dom fick ta sin tid när dom skulle simma under båten, och man gormade inte en enda gång på hela avsnittet.

Avsnittet som helhet pendlade mellan mäktigt och genomsnittligt. Svårigheten med att köra upplägget i Sverige är att om villkoren blir för jävliga så kommer folk bara dra sig ur. Det märks på bristen på hård ton hos instruktörerna.

Jag gillade också delen där nummer sju (Anna Lee) grät och sättet som instruktören(fan vilket långt ord) förhöll sig till henne. Inga kramar, inte så mycket daltande, men passiva "råd". Mamma och pappa finns inte på slagfältet.
Senast redigerad av RickRozay 2021-02-21 kl. 19:46.
Citera
2021-02-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Då har man sett dagens avsnitt på TV4Play redan. Fortsätt inte att läsa om du väntar på TV sändningen, men det går att titta från mitt på dan vet jag i alla fall, vet inte om det är uppladdat på morgonen, men några timmar tidigare än sändningen definitvt.

Så: då följder "spoilers" (använder inte taggar för att programmet finns uppe)

Vilken avlastning för nummer tio! Nu vet vi ingenting om hans bakgrund, men han har alltså burit på en fasad hela sitt liv och sa tillochmed: "har aldrig känt mig nöjd förut" och gick vidare. Otroligt psykologiskt moment.

En sak jag observerat är att man anpassar tonen mot deltagarna, man skriker inte förbannat. Dom fick ta sin tid när dom skulle simma under båten, och man gormade inte en enda gång på hela avsnittet.

Avsnittet som helhet pendlade mellan mäktigt och genomsnittligt. Svårigheten med att köra upplägget i Sverige är att om villkoren blir för jävliga så kommer folk bara dra sig ur. Det märks på bristen på hård ton hos instruktörerna.

Jag gillade också delen där nummer sju (Anna Lee) grät och sättet som instruktören(fan vilket långt ord) förhöll sig till henne. Inga kramar, inte så mycket daltande, men passiva "råd". Mamma och pappa finns inte på slagfältet.
PAM tyckte jag daltade lite med han som lämnade, kramar osv.
Citera
2021-02-21, 20:51
Medlem
Blorkums avatar
HV-killen är verkligen stereotyp för en möp som börjar i försvarsmakten ungdom.
Hans högfärdiga sätt och brist på självinsikt är en vidrig kombination.
Har han ens reflekterat över varför han fick dåliga betyg i ordning och uppförande?

Men det är nog bra för alla att han får leka av sig inom HV.
Citera
2021-02-21, 21:12
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woxictoxic
PAM tyckte jag daltade lite med han som lämnade, kramar osv.
Beklagar, hade nog daltat lite då med han verkade gå genom en livskris.

Citat:
Ursprungligen postat av Blorkum
HV-killen är verkligen stereotyp för en möp som börjar i försvarsmakten ungdom.
Hans högfärdiga sätt och brist på självinsikt är en vidrig kombination.
Har han ens reflekterat över varför han fick dåliga betyg i ordning och uppförande?

Men det är nog bra för alla att han får leka av sig inom HV.

min absolut minst sämst omtyckte deltagare. HV är för torshammarsbärare, ofta kring 40-snåret som jag hade vart jävligt orolig att "incidenter" skulle ske om dom under krig fick i uppgift att hålla ordningen i typ Rinkeby. dom är som Ukrainska högermiliser, fast i M90 ställ. vänligen, försvarsmakten, spara in pengar på dom latmaskförbanden och lägg mer på reguljärtrupperna. så blir alla nöjda.
Citera
2021-02-21, 22:55
Medlem
RickRozays avatar
Tittar i repris. En av instruktörerna häpnar över hur hårt nummer sju kämpade. "Faaan vad hon kämpade"
Citera
2021-02-21, 23:06
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Är nr 13 kille från annat land, ”orten”-kille och boxare? Varje dokusåpa har ofta med den där som blir kränkt om man inte lyssnar på honom/henne. Självkänslan får sig en törn lätt för dem. Ser hela samhället som om de är emot dem. Stort självstigma där.

Han föräldrar är från Turkiet om jag inte har fel Han verkar absolut inte vara nån som blir kränkt lätt. Han verkar vara en bra människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in