Citat:
Ursprungligen postat av
Lazyman
Jag arbetade i produktionen, jag var på plats, jag har träffat ALLA du ser i programmet. Så jag svarar dig baserad på fakta och egen kunskap i ämnet. Du sitter och gissar.
Gällande källarrum. Om det var oviktigt varför tog du upp det? Det hela spelades in i en 100% äkta militär anläggning. En passande miljö för programmet. Jag tolkande dig var de var lokaliserade var på något vis negativt för programmet.
En "ideologisk idé" vad menar du? Instruktörerna är erfarna soldater och försöker bedöma deltagarna utifrån sina erfarenheter gällande vilka som passar för den typen av arbete. Jag har inte en aning om vad du arbetar med, men om du får uppgift att gallra ut de mest passande för ditt arbete bland 18 personer. Skulle du göra det urvalet baserat på en ideologi eller baserat på dina erfarenheter av arbetet?
Hörru, Triathlon-diggaren, menar du på fullt allvar att det är instruktörerna och inte tv-produktionen som har sista ordet när det gäller att välja vilka tester som de tävlande kommer att utsättas för?
Ta det sk aggresivitetstestet t ex. I tidigare säsonger, liksom i den brittiska förlagan, brukar detta moment bestå av "milling", dvs boxning. I denna säsong var det utbytt mot ett brottningsmoment. Varför? Det krävs väl inget geni för att räkna ut att Sven the Champ skulle haft en otrolig fördel om testet hade bestått av boxning. En fd VÄRLDSMÄSTARE I TUNGVIKTSBOXNING! Hade momentet genomförts med "milling" så hade det blivit massaker. Alltså valdes ett brottningsmoment istället. Vem bestämde det? TV-produktionen naturligtvis. Annars skulle momentet bli alltför orättvist för att bli "bra tv".
Hur kommer det sig att övningarna i simbassängen var med just i år, när de inte varit det tidigare? Kanske för att tv-produktionen genom de intervjuer och uttagningar som gjorts när deltagarna sållats innan inspelningen fått reda på att vissa "starka" tävlande skulle få problem med dessa och programmet skulle då framstå som mer spännande.
Här har du fått två exempel på hur tv-produktionen kunnat manipulera utgången av tävlingen utan att gå omkring och peka med hela handen och ryta "Johansson har frikort" eller "Andersson får inte vinna". Iddes jag titta igenom serien en gång till så skulle jag säkert kunna ge dig många fler exempel på olika sätt att påverka utgången men det gör jag inte. Det räcker med ovan nämnda.
Det var uppgjort att Sven aldrig skulle tillåtas att vinna. Att "man minsann inte skall tro att man kan klara att bli SOG-soldat bara för att man varit världsmästare i tungviktsboxning" är "bra tv" OCH späder på myten om SOG. Win-win situation för alla utom Sven. Till tröst för honom så lär det dock finnas bra många fler personer som klarat SOG-uttagningen än som varit VÄRLDSMÄSTARE I TUNGVIKTSBOXNING. En gång Champ, alltid Champ! (Och hade det hela varit på riktigt så hade han förmodligen blivit en sjuhelvetes operatör)