2021-01-25, 08:34
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkris
Det verkar vara en del härinne som inte fattat programidén och -upplägget. Programkonceptet är som tidigre nämnt i tråden inköpt. Idén är att synnerligen vältränade civilister ska få testa på en tuff utmaning. Instruktörerna har tidigare varit elitsoldater men försvarsmakten har inget att göra med programmet. Det fanns även en disclaimer om detta alldeles i början av programmet.

Petra Malm (Pam) är den första kvinnan i Sverige som klarat av uttagningstesterna till specialförbandet. Det finns en intervju med henne bland annat hos Sveriges radio, på följande länk.

https://sverigesradio.se/artikel/712...f%C3%B6rbanden.
Bara att konstatera att svenska "elitsoldater" inte håller hög internationell nivå då. Antagligen har de tummat på kraven med påtryckningar från världens mest feministiska regering.
Citera
2021-01-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Du måste ha missat poängen. Det är ett tävlingsprogram där vanliga privatpersoner skall testa på en del utbildningsmoment som elitstyrkor använder. Det är väl hemligheterna; hur delar av utbildningen ser ut.

Instruktörerna har militär bakgrund, Pam/Petra är från SOG.

Säkert har jag missat poängen. Men det börjar klarna. Poängen med att kalla det "Elitstyrkans hemligheter" Är bara att locka tittare.

Inga hemligheter avslöjas. Ingen elitstyrka ingår.

Träningsprogram är individuellt men här är lite "ickehemligheter" vad de bör klara INNAN de blir uttagna till en av elitstyrkorna.

https://www.forsvarsmakten.se/siteas...rogram_fjs.pdf
Citera
2021-01-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annafluktaren
Jag kan tipsa om Försvarsmakten jägarfilmer på Youtube så får ni se hur de utbildas och vad som ingår i utbildningen. Sök på jägarsoldater # så får ni upp alla avsnitt. Kolla på dom i ordning.
Jag är grymt imponerad över tjejer som genomför och klarar utbildningen. De får inga lättnader utan ska bära samma vikt som killarna osv.

När det gäller filmen om K3 är det väl delade meningar om dom räknas som jägarsoldater.
Citera
2021-01-25, 10:04
Medlem
Provokatörs avatar
Här är listan med alla deltagare:

Kod:
Emma Vånemo, 34 år och är studerande brandman.

Fredrik Johansson, 46 år och arbetar som föreståndare och är Fitnesscoach.

William Thorén, 26 år och arbetar som kökschef.

Madeleine Vall Beijner, 36 år och arbetar som modell och fighter.

David Lavröd, 28 år och arbetar som Sales Manager Private Banking.

Anthony Yigit, 28 år och arbetar som professionell boxare.

Lukas Svärd, 39 år och arbetar som projektledare.

Elin Härkönen, 26 år och arbetar som PT och träningsprofil.

Pontus Josefsson, 27 år och arbetar som elektriker.

Anna-Lee Markstedt, 43 år och arbetar som personlig assistent.

Kristoffer Ahlin, 48 år och arbetar som flygingenjör.

Rebecka Sundell, 30 år och arbetar som lärare.

Marcus Brandt, 40 år och arbetar som fältarbetare på socialtjänsten.

Max Giovanni Pisano, 25 år och arbetar som hovmästare.

Ali Yusefi, 25 år och arbetar som ungdomsledare.

Robin Gustafsson, 19 år och arbetar som fastighetsskötare.

Thomas Elengård, 53 år och arbetar som läkare.

Hampus Wenklo, 31 år och arbetar som analytiker.
https://press.tv4.se/pressweb/5c349f...gheter-sverige

Googlade på första namnet, hon har tydligen cyklat ensam genom hela Afrika, den viljan imponerar iaf på mig. Hon har även en avbruten boxningskarriär då någon slog av hennes ögonben och hennes syn pajade.

https://www.mitti.se/nyheter/emma-vi...QADv45KHwskWA/

Jag hade uppskattat om dom valt lite yngre deltagare som dom kan bryta ned och sen forma till maskiner som man gjorde på 80-talet, det här gänget har tyvärr passerat bäst före datum med marginal. Jag vill se mer gap, skrik och verbal förnedring och hur i helvete kan man tillåta denna oordning i logementet?

Andra bitar jag reagerar på är att man tillåter ett ovårdat utseende, vissa av snubbarna såg ut som vildvuxna krusbär.

Varför inte förklara från dag 1 hur man sköter sin ansiktshygien, putsar skor, bäddar en säng och sätter på sig en uniform? Jag skulle inte acceptera några avvikelser över huvud taget!

/Provokatör
Citera
2021-01-25, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av audiophile85
Någon som har koll på vad dom hade för ryggsäckar?

https://www.milrab.se/tasmanian-tige...RoC-1AQAvD_BwE

Inte exakta märke då det kan vara svårare att hitta än en nål i en höstack.

Men det ser ut o vara 60-70 liter ryggsäckar med MOLLE system iaf.

Sök på Mardingtop https://productadvisor.com/product/m...-65l-backpack/

Eller Eberlestock
https://www.handladigitalt.se/produk...xoC_6AQAvD_BwE

Så kommer du ganska nära iaf
Citera
2021-01-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Här är listan med alla deltagare:
Dagelev-Emma försökte ro till Alaska, men kom bara över Öresund: https://www.sydsvenskan.se/2016-04-1...ag-ar-manniska . Som vanligt förundras man över att kvinnor kan komma på så många sätt att säga "jag orkade inte"...

Cancel-änkan Elin hade iaf den goda smaken att exponera sin välformade stjärt i kallbadet (militärläger eller inte, fåfängan går tydligen alltid först). Någon som vet om programmet spelades in före eller efter att Paolo knullade snett?
Citera
2021-01-25, 11:29
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Haha jävlar vilken utskällning från den kvinnliga ledaren..

Kvinna skäller ut man i svensk TV. Det var ju otippat..
Citera
2021-01-25, 11:48
Medlem
Så det är alltså en svensk variant av gamla Sas are you tough enough från typ 15 år sedan eller är det ett annat koncept?

Edit

Jaha det var en lite nyare serie från 2015.

Är det ett krav att deltagarna inte får ha någon milltär erfarenhet alls? Det var väl ett krav i den äldre serien jag tänkte på.
Senast redigerad av meanmanturbo 2021-01-25 kl. 11:53.
Citera
2021-01-25, 12:09
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Han har ju dock rätt så sitt du hemma i din källare utan att ens ha någon som helst insyn i en militär grundutbildning.

Nej, det har han inte. Alldeles oavsett vilka fantasier ni verkar ha fått för er, så har detta ingenting med en militär grundutbildning att göra.

Jävla stolpskott.

Citat:
Ursprungligen postat av Moodys
Du får självklart tro exakt vad du vill.. de som vet, de vet.

Jag vet, ni fantiserar.
Citera
2021-01-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Fick inte uppfattningen att det var så många militärer med i programmet. Var det bara instruktörerna som var befäl?
Deltagarna verkade inte heller vara militärer. Vad var de "elitstyrka inom för gren"?

Var dom verkligen en elitstyrka?
Vilka var hemligheterna som det antyddes om i programmets titel?

Vi har ju yrkesmilitärer till stor del i Sverige men ingen av dessa deltagare fick någon militär yrkestitel under namnet. "fitnesprofil"? Vilket regement har en elitstyrka med en sådan anställd?

Verkar mest vara ett teveprogram för underhållning.

Tyvärr missade jag mer än halva första delen av programmet som säkert berättade detta men någon kanske kan hjälpa mig att fylla i.
Varför trodde du att deltagarna skulle vara militärer?
Citera
2021-01-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Bara att konstatera att svenska "elitsoldater" inte håller hög internationell nivå då. Antagligen har de tummat på kraven med påtryckningar från världens mest feministiska regering.
Du talar som du har förstånd till. Har inte hört ett ord om att hon inte platsade i det gänget eller att hon är inkvoterad. Man kan nog anta att hon är ”bad ass” men förstås finns det grabbar i SOG som spöar henne fysiskt. Men man får anta att SOG ansåg det värdefullt att hon var en del av styrkan. Man kan ju uppnå effekter utan att använda muskelkraft ibland.
För övrigt tror jag hon spöar dig vilken dag i veckan som helst. Tönt!
Citera
2021-01-25, 12:29
Medlem
HatarIslams avatar
Det här kommer vara fjoll-TV som vanligt. Mycket känslor, tårar osv. ungefär som Talang.
Senast redigerad av HatarIslam 2021-01-25 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in