Citat:
Ursprungligen postat av
seaworthy
"Pliktens pris" beskriver inte antagningen till elitsoldat utan rekryter vid olika utbildningar vid karlsborgs regemente, tex fallskärmsjägare. Det är vanligt att en hyfsad andel inte pallar även det och åker hem. Att gråta över våta sockor eller att någon slår med en pinne mot hjälmen säger bara att ungdomarna helt enkelt hamnat på fel plats.
Okej. Ja, jag är inte hemma på det här alls.
Men även de ska väl rustas för att klara av skarpt läge,
vilket varken svt eller allmänheten är införstådda med då de förfäras av de hemska förhållandena?
Vi har helt enkelt blivit för ovana i Sverige att utbilda stridspittar och rusta oss?
Vilket ju inte alls är bra, då det lutar åt mer spänningar i världen (tänker jag själv).
Helt plötsligt verkar vi ha förstått vikten av att ha ett bra försvar?
Det skulle inte vara så dumt heller om vi kunde transponera den där drillningen till skolväsendet, heller.
Missförstå mig rätt nu. Jag är ingen sån där rabiat "hårdare tag"-typ men jag funderar hur folk i skolsammanhang kan vara överkänsliga mot att en lärare lyfter undan en elev eller har för skarpt tonfall, men
tränar de så har de inget emot alls om tränaren eller befälet (om man rustas i försvaret) gastar, skriker, är ap-otrevlig.