Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-01, 17:25
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fast du kanske menar att tv-programmet har mycket, mycket hårdare utmaningar än vad som gäller irl vid utbildningen av elitsoldater?

"Pliktens pris" beskriver inte antagningen till elitsoldat utan rekryter vid olika utbildningar vid karlsborgs regemente, tex fallskärmsjägare. Det är vanligt att en hyfsad andel inte pallar även det och åker hem. Att gråta över våta sockor eller att någon slår med en pinne mot hjälmen säger bara att ungdomarna helt enkelt hamnat på fel plats.
Citera
2021-02-01, 17:28
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jo, men även om det är ett underhållningsprogram så ska det väl även vara en spegling av hur hårt rekryter måste drillas för att kunna fungera optimalt, som elitsoldater?
Vissa som deltar talar ju om att de imte kom in på den ena eller andra utbildningen och ser detta utmaningsprogram som ett alternativ.

Som utomstående fattar man ju inte att det måste vara hårda prövningar gör att kunna klara av tuffa förhållanden om de väl utbildats.
Att utomstående inte fattar visar ju bara det där svt-inslaget där många blev förfärade av en "hård miljö" inom försvaret.

Men det är ju faktiskt så att man utbildas för att klara av krig och då måste man kunna utstå fasansfulla situationer?

Jag tycker det är extremt prövande att se på hur de står och skriker och är otrevliga mot rekryterna och hur äckligt hårt de pressas , men det jag som utomstående tittare kan få insikt om är att det är viktigt att kunna fixa det för att kunna bli en stark soldat. Eller?

Jag tror många missuppfattar elitsoldatubildningar som att det är den fysiska prövningen som är det tuffa, men det är nog snarare den psykiska påfrestningen som avgör.

Sen är det ju en produktion. Deltagarna ska framställas på ett visst sätt och befälen på ett annat för att skapa en dramaturgi.
Citera
2021-02-01, 17:37
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Min teori är att folk som avancerar till duktiga soldater redan på sätt och vis är det från grunden för att de har en personlighet som gör att de graviterar naturligt mot träning som t ex speciellt kampsport.

På samma sätt att man kan ifrågasätta varför nån som inte är friluftsutövare och knappt varit ute i skogen vill bli soldat.

Jag kan sträcka mig så långt som till idrott, men där slutar nog korrelationen.
Citera
2021-02-01, 17:47
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Möjligt. Men isåfall kunde de ju bli lika irriterade på Lukas, som inte fixade att slå någon alls, att han också hade fel attityd?
Eller är jag helt fel ute?

Nja, det är ju två olika situationer. Fredrik kunde, men ville inte. Som han sa, han ville "spara" sig på första löprundan.

I Lukas fall handlar det helt enkelt om att hans begränsning i sin personlighet, att inte kunna ta fram aggressivitet på beställning eller slå någon annan på order gjorde att han inte kunde avancera.
Om han kunnat vara aggressiv i sportslig mening hade han t ex kunnat avancera och gjort det svårt att bli slagen genom att röra sig i sidled, ducka och "puttslå" mot kroppen.

Och ja han hade ju en oerhört tragisk historia och de var inte snälla mot Fredrik och kanske översnälla mot Lukas. Även om man kan förstå det hela för Lukas verkar ju vara rejält sympatisk och varit igenom mycket tragiska händelser.

Håller med i det du skriver men det var synd att Fredrik inte förstått spelreglerna riktigt.
Citera
2021-02-01, 18:36
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
"Pliktens pris" beskriver inte antagningen till elitsoldat utan rekryter vid olika utbildningar vid karlsborgs regemente, tex fallskärmsjägare. Det är vanligt att en hyfsad andel inte pallar även det och åker hem. Att gråta över våta sockor eller att någon slår med en pinne mot hjälmen säger bara att ungdomarna helt enkelt hamnat på fel plats.

Okej. Ja, jag är inte hemma på det här alls.

Men även de ska väl rustas för att klara av skarpt läge,
vilket varken svt eller allmänheten är införstådda med då de förfäras av de hemska förhållandena?

Vi har helt enkelt blivit för ovana i Sverige att utbilda stridspittar och rusta oss?
Vilket ju inte alls är bra, då det lutar åt mer spänningar i världen (tänker jag själv).

Helt plötsligt verkar vi ha förstått vikten av att ha ett bra försvar?

Det skulle inte vara så dumt heller om vi kunde transponera den där drillningen till skolväsendet, heller.
Missförstå mig rätt nu. Jag är ingen sån där rabiat "hårdare tag"-typ men jag funderar hur folk i skolsammanhang kan vara överkänsliga mot att en lärare lyfter undan en elev eller har för skarpt tonfall, men tränar de så har de inget emot alls om tränaren eller befälet (om man rustas i försvaret) gastar, skriker, är ap-otrevlig.
Citera
2021-02-01, 18:43
Medlem
seaworthys avatar
Citat:

vilket varken svt eller allmänheten är införstådda med då de förfäras av de hemska förhållandena?

Vi har helt enkelt blivit för ovana i Sverige att utbilda stridspittar och rusta oss?
Vilket ju inte alls är bra, då det lutar åt mer spänningar i världen (tänker jag själv).

Det skulle inte vara så dumt heller om vi kunde transponera den där drillningen till skolväsendet, heller.
Missförstå mig rätt nu. Jag är ingen sån där rabiat "hårdare tag"-typ men jag funderar hur folk i skolsammanhang kan vara överkänsliga mot att en lärare lyfter undan en elev eller har för skarpt tonfall, men tränar de så har de inget emot alls om tränaren eller befälet (om man rustas i försvaret) gastar, skriker, är ap-otrevlig.

"pliktens pris" handlade nog mest om en journalist som trodde sig ha ett smaskigt scoop men som snurrade till det. Självklart kommer det finnas knäppa befäl som går över gränsen, men man måste ju skilja på saker och händelser. En viktig del i tuffa utbildningar är att pressa rekryterna på sett sätt så att dom blottar sina svagheter. Pröva att se hur dom reagerar under psykisk och fysisk stress. Du vill helt enkelt inte ha folk som flippar i elitförband.

Grunden är ju att man vill ha tåliga och stabila individer. Den klassiska stridspitten har nog en begränsad plats i dagens elitförband.

Sen är det ju så att dagens 20-åringar har en helt annat uppfostran än för bara 20 år sedan. Samhället jobbar hela tiden för att lyfta undan alla typer av hinder eller prövningar. Klart som tusan det blir otroliga kontraster om dom plötsligt ställs inför ett skrikande befäl eller en hotfull situation. Det är nog också så att det är betydligt mer kosher att gråta ut i media idag för att någon varit elak. Det hade varit otänkbart för mig som 20 år att berätta i media om att jag grät på bussen.
Citera
2021-02-01, 21:13
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Nja, det är ju enkel logik som gäller. Naturligtvis har de tränat utomlands, i länder med maximal erfarenhet. Det krävs inte hellre direkt någon djuplodande undersökning för att inse att SSG/SOG alltid har varit ute på missioner. En del finns att läsa i klartext, om man väljer att läsa vad som faktiskt förtäljs av nyhetsartiklarna. Även om de inte skriver ut det så förstår man vilka som avses.

Det är ju ärligt talat helt irrelevant om t ex. SAS grundades under andra världskriget, soldaterna idag har ju noll personlig erfarenhet av det idag. Den erfarenhet som t ex. USA och UK har tillagt sig finns ju givetvis att ta del av. Även SAS måste ut på aktiva uppdrag för att vara på tårna.

Det är sedan väldigt länge officiellt att vi har haft tidigare SSG förlagda till väldigt många olika krigszoner. T ex. Mali, Tchad, Kongo, Afghanistan, Kosovo, Liberia m fl. En del av det kan vi läsa om i tidningarna (t ex. de uppmärksammade franska krigsbrotten i Kongo som rapporterades av SSG), stupade soldater som Jesper Lindblom osv.

Vidare har vi nu rikskända Petra Malm som var med i brittiska TV-serien "Who dares win". Hon gjorde 8 missioner i Afghanistan under sin tid i SOG.

Naturligtvis har SOG tonvis med erfarenhet. Det säger sig självt. De förläggs i diverse krigszoner jorden runt, de sitter inte hemma och gör armhävningar i väntan på när kriget kommer. Som sagt...om nu Petra Malm hann med hela 8 (!) turer till Afghanistan under sina 10 år inom förbandet, så säger det sig självt att förbandet är extremt aktivt och nästan hela tiden ute på missioner. Sannolikt har hon gjort även andra missioner, men jag orkar inte ta reda på det.

Mer erfarenheter som förband skrev jag att SAS har. Det är klart att de som var med förr i SAS inte är aktiva längre, men erfarenheter och lärdomar tas ju tillvara på andra sätt också.

SAS har verkat i diverse småkrig i forna brittiska kolonier sedan 1950-talet, de har krigat mot IRA på Nordirland, de har stormat iranska ambassaden i London 1980 där en gisslan hölls, de deltog i Falklandskriget 1982 och det första Gulfkriget 1990-91, osv.

Vad har SOG gjort i Afghanistan? Varför har Sverige överhuvudtaget en specialstyrka i Afghanistan? De gör sånt som andra länders konventionella förband gör, dvs går på patrull och pratar med de lokala byborna, åker pansarfordon, osv? Det var också därför man behövde en kvinna, Petra Malm, för att prata med afghankvinnor? (nån skrev det på forumet redan).
SOG har väl inte varit i den farliga Helmandprovinsen och krigat mot talibanerna?
Citera
2021-02-01, 22:26
Medlem
Citat:

Är inte dom hårda eller "hårda" tagen med blöta sockar , pinnknack på hjälmen och annat osoft behandling från befälen mot dom värnpliktiga ett sätt att stärka gruppkänslan hos gruppen värnpliktiga?
Plus att det i vasst läge kanske är bra att ha lagt sig till med vanan att inte hålla huvudet för högt.
Efter ett tag har väl dom värnpliktiga vant sig att vårda utrustningen och hålla sig i skydd/inte utsätta sig för onödiga risker p.g.a slarv och okunnighet samtidigt som befälen blir lite mindre hårda.
Så både värnpliktiga och befäl svetsas samman till en effektiv grupp.
Citera
2021-02-01, 22:33
Medlem
nemesis67s avatar
Måste bara uttrycka min glädje över att såå många verkar tro att SOG bara sitter på olika camper och pillar navelludd.. :-)
Det visar att den avsiktilga tystnaden har avsedd effekt. Folk får gärna tro på navelludsskådande och annat, medan Operatörerna gör sitt jobb utan att det uppmärksammas.. Det är så FM vill ha det.. :-)
Citera
2021-02-02, 10:48
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag tror många missuppfattar elitsoldatubildningar som att det är den fysiska prövningen som är det tuffa, men det är nog snarare den psykiska påfrestningen som avgör.

Sen är det ju en produktion. Deltagarna ska framställas på ett visst sätt och befälen på ett annat för att skapa en dramaturgi.

Precis så är det. De flesta skulle klara att bli elitsoldater om dom hade psyket för det. Fysiken är tämligen enkel att träna upp, men psyket att aldrig ge upp desto svårare.
Citera
2021-02-02, 11:01
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Precis så är det. De flesta skulle klara att bli elitsoldater om dom hade psyket för det. Fysiken är tämligen enkel att träna upp, men psyket att aldrig ge upp desto svårare.

Vet inte vilken version av programmet det var nu, men jag minns att en ultralöpare gick väldigt långt. Han var långt ifrån störst och starkast, men uthållig och van att uthärda plåga under många timmar. Det är ju inte säkert att han blivit en bra soldat men just i programmet var det nog en framgångsfaktor.
Citera
2021-02-02, 12:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Är inte dom hårda eller "hårda" tagen med blöta sockar , pinnknack på hjälmen och annat osoft behandling från befälen mot dom värnpliktiga ett sätt att stärka gruppkänslan hos gruppen värnpliktiga?
Plus att det i vasst läge kanske är bra att ha lagt sig till med vanan att inte hålla huvudet för högt.
Efter ett tag har väl dom värnpliktiga vant sig att vårda utrustningen och hålla sig i skydd/inte utsätta sig för onödiga risker p.g.a slarv och okunnighet samtidigt som befälen blir lite mindre hårda.
Så både värnpliktiga och befäl svetsas samman till en effektiv grupp.

Inte en aning. Jag vet knappt nåt om det här. Tvekade om jag ens skulle våga mig in i den här tråden för jag har så dålig koll.

De insatta här får väl berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in