Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Anledningen r att vldigt f har rd att utnyttja kpoptionerna.
Lt sga du kper ett kontrakt p GME med strike 200 nr den ligger i 100.
D kostar kanske optionen 500 dollar fr ett kontrakt p 100 aktier.
De 500 dollarna r premien du betalar till utstllaren av optionen.
Stannar GME under 200 innan optionen lper ut blir den vrdels.
Gr GME till 300 r din option pltsligt vrd de 100 ver strike gnger 100 aktier. 10k dollar.
Du kan utnyttja rtten att kpa 100 aktier fr 200 dollar stycket.
Men d mste du hosta upp 20k som du kanske inte har.
D kan du slja optionen fr mervrdet p 10k minus lite spread antingen till ngon annan som utnyttjar den, eller till utstllaren som tar frlusten och makulerar optionen.
Extremt frenklat och grekfritt men typ s.
Amerikaner handlar mer med optioner n oss fr att f hv. Och jag misstnker att det r det som i stor del driver vissa skumma rrelser p brsen ven i andra bolag.
DFV har som bekant en massa cash liggandes p sitt konto frn optioner han slt. Dessa r fr att lsa in sina $25 calls den 19e April och allts begra aktierna.
Det som har skett och som kallas nakenblankning r att folk har slt calls p aktier de inte har.
Vill d kparen utnyttja optionerna r det bara att ordna fram aktierna = shortsqueeze.
Gammasqueezarna r som jag frstr det optionsdrivna eftersom MM mste kpa in och ha alla aktier som man slt kontrakt fr. Jag har en teori om att det r nr folk cashar hem optioner som rasen kommer nr mm dumpar aktier de inte lngre behver och dessutom har kpt under veckan till lgre priser.
Och det r ju det som r hela grejen. Nr precis alla aktier sitter i hnderna p apor och retards som aldrig slpper smller det. Skulle en val kpa en jvla massa optioner och exercisa dem skulle det g till mnen direkt.
I teorin iallafall. Man ska inte glmma att det hr skert involverar strre krafter n wsb!
Tack fr en bra frklaring. Kper sjlv inte optioner utan hller mig till aktier men var nyfiken p hur det fungerar.
En annan fundering jag har; om samma aktie r blankad flera gnger om. D har blankarna s att sga "skapat nya aktier" varje gng dom blankat den? Rent hypotetiskt om det finns 10 aktier frn brjan i ett bolag och dessa r blankade 3 gnger om d finns det 30 aktier efter det?
Men om en aktie blankas genom att ge ut optioner som man inte har tckning fr (naked shorting) d skapas inte nya aktier utan antal aktier frblir det samma?
Om jag r rtt ute hr s r ju naked shorting med optioner lngt mycket vrre scenario n att en aktie blankas flera gnger om. ven om bda scenariona kan vara katastrofala fr blankare. Fr i naked shorting s finns det inte alls lika mnga aktier tillgngliga fr att kpa fr den som behver tcka sina blankningar. Dom mste kpa aktierna som finns flera gnger om, hur nu det gr till?
Lite bonusinfo; Thomas Peterffy sger i klippet att det var den 28 januari som det var skrmmande nra en marknadskollaps.
Vlad och Robinhood stoppade sina kunder frn att kpa Gamestop aktier den 28 januari (se lnk nedanfr). Utifrn den hr informationen s framstr det som att kpstoppet den 28 januari var en paniktgrd i sista minuten.
https://abcnews.go.com/Business/robi...ry?id=75537922