Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Anledningen är att väldigt få har råd att utnyttja köpoptionerna.
Låt säga du köper ett kontrakt på GME med strike 200 när den ligger i 100.
Då kostar kanske optionen 500 dollar för ett kontrakt på 100 aktier.
De 500 dollarna är premien du betalar till utställaren av optionen.
Stannar GME under 200 innan optionen löper ut blir den värdelös.
Går GME till 300 är din option plötsligt värd de 100 över strike gånger 100 aktier. 10k dollar.
Du kan utnyttja rätten att köpa 100 aktier för 200 dollar stycket.
Men då måste du hosta upp 20k som du kanske inte har.
Då kan du sälja optionen för mervärdet på 10k minus lite spread antingen till någon annan som utnyttjar den, eller till utställaren som tar förlusten och makulerar optionen.
Extremt förenklat och grekfritt men typ så.
Amerikaner handlar mer med optioner än oss för att få häv. Och jag misstänker att det är det som i stor del driver vissa skumma rörelser på börsen även i andra bolag.
DFV har som bekant en massa cash liggandes på sitt konto från optioner han sålt. Dessa är för att lösa in sina $25 calls den 19e April och alltså begära aktierna.
Det som har skett och som kallas nakenblankning är att folk har sålt calls på aktier de inte har.
Vill då köparen utnyttja optionerna är det bara att ordna fram aktierna = shortsqueeze.
Gammasqueezarna är som jag förstår det optionsdrivna eftersom MM måste köpa in och ha alla aktier som man sålt kontrakt för. Jag har en teori om att det är när folk cashar hem optioner som rasen kommer när mm dumpar aktier de inte längre behöver och dessutom har köpt under veckan till lägre priser.
Och det är ju det som är hela grejen. När precis alla aktier sitter i händerna på apor och retards som aldrig släpper smäller det. Skulle en val köpa en jävla massa optioner och exercisa dem skulle det gå till månen direkt.
I teorin iallafall. Man ska inte glömma att det här säkert involverar större krafter än wsb!
Tack för en bra förklaring. Köper själv inte optioner utan håller mig till aktier men var nyfiken på hur det fungerar.
En annan fundering jag har; om samma aktie är blankad flera gånger om. Då har blankarna så att säga "skapat nya aktier" varje gång dom blankat den? Rent hypotetiskt om det finns 10 aktier från början i ett bolag och dessa är blankade 3 gånger om då finns det 30 aktier efter det?
Men om en aktie blankas genom att ge ut optioner som man inte har täckning för (naked shorting) då skapas inte nya aktier utan antal aktier förblir det samma?
Om jag är rätt ute här så är ju naked shorting med optioner långt mycket värre scenario än att en aktie blankas flera gånger om. Även om båda scenariona kan vara katastrofala för blankare. För i naked shorting så finns det inte alls lika många aktier tillgängliga för att köpa för den som behöver täcka sina blankningar. Dom måste köpa aktierna som finns flera gånger om, hur nu det går till?
Lite bonusinfo; Thomas Peterffy säger i klippet att det var den 28 januari som det var skrämmande nära en marknadskollaps.
Vlad och Robinhood stoppade sina kunder från att köpa Gamestop aktier den 28 januari (se länk nedanför). Utifrån den här informationen så framstår det som att köpstoppet den 28 januari var en panikåtgärd i sista minuten.
https://abcnews.go.com/Business/robi...ry?id=75537922