2021-02-08, 17:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu brjar folk bli mer positiva igen och frhandeln ser bra ut.

Nu hller vi grabbar! Apes stronk 🦍

Minus 7-8%. Ser jttebra ut.
Citera
2021-02-08, 18:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungtung
Frsk tnka lite utanfr din egen vrld s gr det enklare. Bara fr att "vinst" fr dig r frsljning av aktier, s r det inte enbart det fr vrldens strsta HF.

Aktier i GME r verktyg fr BR, inget annat.
"Vinst" fr BlackRock r inte alls ndvndigtvis vinst i aktierna. Det kan vara en betydligt strre vinst i att pfra en annan HF en enorm frlust, kra dom i konkurs, eller fr den delen ta ver den.

S d frstr du kanske varfr BR kan sga nej till en annan HF om dom ber om att f kpa aktier direkt av BR, ven om BR d gr en frlust p sjlva aktien. Det blir en liten frlust jmfrt med vinsten.

Men det r ju tydligen helt omjligt att tnka utanfr sin egen bubbla.
BlackRock r en frvaltare.
De har mnga fonder. Och en del hedgefonder.

Fondfrvaltarna till de vanliga fonderna lr inte tacka nej. Inte frvaltarna till hedgefonderna heller. Undantaget r om frvaltaren till hedgefonden r en aktivist. D har dom en egen agenda. Just i det fallet fr man g till ngon annan fond.

Just att dom har legat och ruvat p GME aktier talar vl mot att det r en aktivist som har dom.

Och som sagt graden blankning var nere ganska lgt i Mndags. Under 10% skulle jag tro. Sedan har det tillkommit blankare under veckan.
Citera
2021-02-08, 18:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det var inget svar p frgan.

Knns absurt att erbjuda en bear-option p GME nu, men finns det ngon?
Inga problem att kpa puts om man vill det. Finns marketmaker som stller kurser hela tiden. Bara att kpa om man vill det.

Dock r det som jag skrev tidigare i trden ingen bra ide att kpa puts.
Volatiliteten r vldigt hg s priserna r vldigt hga. Kper man puts s r det troligt att de minskar i vrde i samma takt som kursen minskar. I bsta fall allts. Dvs man tjnar inget p detta.

Det man kan gra r istllet att slja calls. De faller i pris bde pga att volatiliteten minskar och att kursen faller. Man tar naturligtvis risk s mklaren kommer krva viss margin. Dvs cash p kontot. Men marginkravet faller med volatiliteten.

Vill man minska risken och marginkravet kan man vlja en bear call spread. Man tjnar mindre per styck d, men kan ju ha fler fr samma marginkrav. Detta r nog det som ger mest reward/risk skulle jag tro.
Citera
2021-02-08, 18:49
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inga problem att kpa puts om man vill det. Finns marketmaker som stller kurser hela tiden. Bara att kpa om man vill det.

Dock r det som jag skrev tidigare i trden ingen bra ide att kpa puts.
Volatiliteten r vldigt hg s priserna r vldigt hga. Kper man puts s r det troligt att de minskar i vrde i samma takt som kursen minskar. I bsta fall allts. Dvs man tjnar inget p detta.

Det man kan gra r istllet att slja calls. De faller i pris bde pga att volatiliteten minskar och att kursen faller. Man tar naturligtvis risk s mklaren kommer krva viss margin. Dvs cash p kontot. Men marginkravet faller med volatiliteten.

Vill man minska risken och marginkravet kan man vlja en bear call spread. Man tjnar mindre per styck d, men kan ju ha fler fr samma marginkrav. Detta r nog det som ger mest reward/risk skulle jag tro.
Urskta en okunnig, men vad fan r en puts, och hur kper jag av "marketmaker"?
Citera
2021-02-08, 18:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det r vl snadr uttryck som folk som skryter om hur mycket pengar de tjnar p aktier men aldrig nmner att de frlorar nnu mer anvnder?
Citera
2021-02-08, 19:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om du inte vet det r det nog direkt olmpligt att du placerar pengar i den typen av instrument.

Du kan ju brja med att lsa p om optioner och optionsstrategier. Och lra dig grekerna och vad de betyder och innebr.
Citera
2021-02-08, 19:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det r vl snadr uttryck som folk som skryter om hur mycket pengar de tjnar p aktier men aldrig nmner att de frlorar nnu mer anvnder?
Nej, tvrs om. Han framstr som ett riktigt proffs, som slnger sig med icke vedertagna uttryck till ngon som gr en saklig frga (personligen ligger jag p 5r ver 300%).
Citat:
Om du inte vet det r det nog direkt olmpligt att du placerar pengar i den typen av instrument.

Du kan ju brja med att lsa p om optioner och optionsstrategier. Och lra dig grekerna och vad de betyder och innebr.
Det finns inget instrument som heter PUTS. Och i vilken by hittar jag "marketmakern"? Ditt rvhl.

Vad jag frgade var, finns det ngra som helst bear-optioner eller ekvivalenta att kpa (mellan raderna: vart?), inte om du kan slnga dig med pseudotermer som du tror anvnds vedertaget bara fr att du precis upptckt dem via Gamestop-gate. Du har inte koll, men ville dra dig med lite tuffa ord - du fr det.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-08 kl. 19:12.
Citera
2021-02-08, 20:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det finns inget instrument som heter PUTS. Och i vilken by hittar jag "marketmakern"? Ditt rvhl.
Jesses. Hur har du lyckats verleva fram till nu.
Nja jag kan vl ordna fram denna t dig ven om du beter dig som en kaos-mnniska. https://www.nasdaq.com/market-activi...e/option-chain

Sedan fr du kontakta Nasdaq fr frklara fr dom att dom mste ta bort termen puts frn websidan.

Du vet ju bttre. Och nr dom hr hur duktig du r s ndrar dom skert. Sg till nr dom ndrat s fr jag se hur det blev.
Citera
2021-02-08, 20:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jesses. Hur har du lyckats verleva fram till nu.
Nja jag kan vl ordna fram denna t dig ven om du beter dig som en kaos-mnniska. https://www.nasdaq.com/market-activi...e/option-chain

Sedan fr du kontakta Nasdaq fr frklara fr dom att dom mste ta bort termen puts frn websidan.

Du vet ju bttre. Och nr dom hr hur duktig du r s ndrar dom skert. Sg till nr dom ndrat s fr jag se hur det blev.
Och ... du har sklart hnvisning vart jag kan kpa put options fr GME? (som du skert frstr r det inte realistiskt att kpa in sig fr att trejda p nasdaqs tjnst fr att kpa en bear-option en gng, nog fr att du fortfarande inte svarat p grundfrgan ... fast det finns ju inget mer tillfredsstllande fr ett rvhl n att sitta dr och trycka och tycka sig gra rtt)

Vad jag menar r att det finns inget instrument som heter PUTS. Ska du introducera ngot fr frsta gngen (till skribent) s gr du lmpligen det i ofrkortad version, annars r man en versittande rv.
Edit: Fr att frtydliga lite tydligare, vilket spnda mnniskor brukar behva s: Man ska inte behva sitta p ett facklexikon fr att fra en diskussion.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-08 kl. 20:29.
Citera
2021-02-08, 20:47
Medlem
r det imorgon det blir offentligt hur blankad aktien r? Det lr nog bli ett ras imorgon, d melvin och de andra r ute. Mjligtvis nya blankare som har blankat p de hgre hjderna.
Citera
2021-02-08, 20:58
Medlem
GME kommer g mot 0. Dom kommer handla ned den tills det inte finns ntt kvar. Gamestop separat kommer inte verleva tiden ven fast PS och Xbox onlinemarknad suger balle. Jag individuellt gillar riktig hrdvara men som det r nu kommer den inte verleva. Bara den att om allt ska sljas individuellt p mjukvara kommer inte de flesta spel spridas s bra och vi kommer f en hardlock. Men det r ett annat problem.
Citera
2021-02-08, 21:32
Medlem
Fr tredje gngen i trden, kan jag f svar p detta:

Om Wsb/reddit har mer n 70% av alla aktier / fr man har blankat denna s hrt. Hur skall d Man kunna lsa in alla aktier igen. Om ingen sljer finns ju inga aktier att kpa tillbaka? Kan.ngon frklara detta hur det skall g till?

Om det nu r tre hedgefonder som sitter i klorna.p varandra. S har vl reddit/wsb slaglge? " vi kan.fiska upp billiga aktier innan alla hedgefonder har lst ik sina aktier?

Hur lngdragit kan det bli?
Senast redigerad av Jonny.Boj 2021-02-08 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in