2021-02-08, 17:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu börjar folk bli mer positiva igen och förhandeln ser bra ut.

Nu håller vi grabbar! Apes stronk 🦍

Minus 7-8%. Ser jättebra ut.
Citera
2021-02-08, 18:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungtung
Försök tänka lite utanför din egen värld så går det enklare. Bara för att "vinst" för dig är försäljning av aktier, så är det inte enbart det för världens största HF.

Aktier i GME är verktyg för BR, inget annat.
"Vinst" för BlackRock är inte alls nödvändigtvis vinst i aktierna. Det kan vara en betydligt större vinst i att påföra en annan HF en enorm förlust, köra dom i konkurs, eller för den delen ta över den.

Så då förstår du kanske varför BR kan säga nej till en annan HF om dom ber om att få köpa aktier direkt av BR, även om BR då gör en förlust på själva aktien. Det blir en liten förlust jämfört med vinsten.

Men det är ju tydligen helt omöjligt att tänka utanför sin egen bubbla.
BlackRock är en förvaltare.
De har många fonder. Och en del hedgefonder.

Fondförvaltarna till de vanliga fonderna lär inte tacka nej. Inte förvaltarna till hedgefonderna heller. Undantaget är om förvaltaren till hedgefonden är en aktivist. Då har dom en egen agenda. Just i det fallet får man gå till någon annan fond.

Just att dom har legat och ruvat på GME aktier talar väl mot att det är en aktivist som har dom.

Och som sagt graden blankning var nere ganska lågt i Måndags. Under 10% skulle jag tro. Sedan har det tillkommit blankare under veckan.
Citera
2021-02-08, 18:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det var inget svar på frågan.

Känns absurt att erbjuda en bear-option på GME nu, men finns det någon?
Inga problem att köpa puts om man vill det. Finns marketmaker som ställer kurser hela tiden. Bara att köpa om man vill det.

Dock är det som jag skrev tidigare i tråden ingen bra ide att köpa puts.
Volatiliteten är väldigt hög så priserna är väldigt höga. Köper man puts så är det troligt att de minskar i värde i samma takt som kursen minskar. I bästa fall alltså. Dvs man tjänar inget på detta.

Det man kan göra är istället att sälja calls. De faller i pris både pga att volatiliteten minskar och att kursen faller. Man tar naturligtvis risk så mäklaren kommer kräva viss margin. Dvs cash på kontot. Men marginkravet faller med volatiliteten.

Vill man minska risken och marginkravet kan man välja en bear call spread. Man tjänar mindre per styck då, men kan ju ha fler för samma marginkrav. Detta är nog det som ger mest reward/risk skulle jag tro.
Citera
2021-02-08, 18:49
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inga problem att köpa puts om man vill det. Finns marketmaker som ställer kurser hela tiden. Bara att köpa om man vill det.

Dock är det som jag skrev tidigare i tråden ingen bra ide att köpa puts.
Volatiliteten är väldigt hög så priserna är väldigt höga. Köper man puts så är det troligt att de minskar i värde i samma takt som kursen minskar. I bästa fall alltså. Dvs man tjänar inget på detta.

Det man kan göra är istället att sälja calls. De faller i pris både pga att volatiliteten minskar och att kursen faller. Man tar naturligtvis risk så mäklaren kommer kräva viss margin. Dvs cash på kontot. Men marginkravet faller med volatiliteten.

Vill man minska risken och marginkravet kan man välja en bear call spread. Man tjänar mindre per styck då, men kan ju ha fler för samma marginkrav. Detta är nog det som ger mest reward/risk skulle jag tro.
Ursäkta en okunnig, men vad fan är en puts, och hur köper jag av "marketmaker"?
Citera
2021-02-08, 18:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är väl sånadär uttryck som folk som skryter om hur mycket pengar de tjänar på aktier men aldrig nämner att de förlorar ännu mer använder?
Citera
2021-02-08, 19:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om du inte vet det är det nog direkt olämpligt att du placerar pengar i den typen av instrument.

Du kan ju börja med att läsa på om optioner och optionsstrategier. Och lära dig grekerna och vad de betyder och innebär.
Citera
2021-02-08, 19:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är väl sånadär uttryck som folk som skryter om hur mycket pengar de tjänar på aktier men aldrig nämner att de förlorar ännu mer använder?
Nej, tvärs om. Han framstår som ett riktigt proffs, som slänger sig med icke vedertagna uttryck till någon som gör en saklig fråga (personligen ligger jag på 5år över 300%).
Citat:
Om du inte vet det är det nog direkt olämpligt att du placerar pengar i den typen av instrument.

Du kan ju börja med att läsa på om optioner och optionsstrategier. Och lära dig grekerna och vad de betyder och innebär.
Det finns inget instrument som heter PUTS. Och i vilken by hittar jag "marketmakern"? Ditt rövhål.

Vad jag frågade var, finns det några som helst bear-optioner eller ekvivalenta att köpa (mellan raderna: vart?), inte om du kan slänga dig med pseudotermer som du tror används vedertaget bara för att du precis upptäckt dem via Gamestop-gate. Du har inte koll, men ville dra dig med lite tuffa ord - du får det.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-08 kl. 19:12.
Citera
2021-02-08, 20:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det finns inget instrument som heter PUTS. Och i vilken by hittar jag "marketmakern"? Ditt rövhål.
Jesses. Hur har du lyckats överleva fram till nu.
Nåja jag kan väl ordna fram denna åt dig även om du beter dig som en kaos-människa. https://www.nasdaq.com/market-activi...e/option-chain

Sedan får du kontakta Nasdaq för förklara för dom att dom måste ta bort termen puts från websidan.

Du vet ju bättre. Och när dom hör hur duktig du är så ändrar dom säkert. Säg till när dom ändrat så får jag se hur det blev.
Citera
2021-02-08, 20:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jesses. Hur har du lyckats överleva fram till nu.
Nåja jag kan väl ordna fram denna åt dig även om du beter dig som en kaos-människa. https://www.nasdaq.com/market-activi...e/option-chain

Sedan får du kontakta Nasdaq för förklara för dom att dom måste ta bort termen puts från websidan.

Du vet ju bättre. Och när dom hör hur duktig du är så ändrar dom säkert. Säg till när dom ändrat så får jag se hur det blev.
Och ... du har såklart hänvisning vart jag kan köpa put options för GME? (som du säkert förstår är det inte realistiskt att köpa in sig för att trejda på nasdaqs tjänst för att köpa en bear-option en gång, nog för att du fortfarande inte svarat på grundfrågan ... fast det finns ju inget mer tillfredsställande för ett rövhål än att sitta där och trycka och tycka sig göra rätt)

Vad jag menar är att det finns inget instrument som heter PUTS. Ska du introducera något för första gången (till skribent) så gör du lämpligen det i oförkortad version, annars är man en översittande röv.
Edit: För att förtydliga lite tydligare, vilket spända människor brukar behöva så: Man ska inte behöva sitta på ett facklexikon för att föra en diskussion.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-08 kl. 20:29.
Citera
2021-02-08, 20:47
Medlem
Är det imorgon det blir offentligt hur blankad aktien är? Det lär nog bli ett ras imorgon, då melvin och de andra är ute. Möjligtvis nya blankare som har blankat på de högre höjderna.
Citera
2021-02-08, 20:58
Medlem
GME kommer gå mot 0. Dom kommer handla ned den tills det inte finns nått kvar. Gamestop separat kommer inte överleva tiden även fast PS och Xbox onlinemarknad suger balle. Jag individuellt gillar riktig hårdvara men som det är nu kommer den inte överleva. Bara den att om allt ska säljas individuellt på mjukvara kommer inte de flesta spel spridas så bra och vi kommer få en hardlock. Men det är ett annat problem.
Citera
2021-02-08, 21:32
Medlem
För tredje gången i tråden, kan jag få svar på detta:

Om Wsb/reddit har mer än 70% av alla aktier / för man har blankat denna så hårt. Hur skall då Man kunna lösa in alla aktier igen. Om ingen säljer finns ju inga aktier att köpa tillbaka? Kan.någon förklara detta hur det skall gå till?

Om det nu är tre hedgefonder som sitter i klorna.på varandra. Så har väl reddit/wsb slagläge? " vi kan.fiska upp billiga aktier innan alla hedgefonder har löst ik sina aktier?

Hur långdragit kan det bli?
Senast redigerad av Jonny.Boj 2021-02-08 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in