2021-01-28, 12:34
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kan nn frklara fr en ekonomisk idiot som njer sig med att spara ngra tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nn p Reddit skapar en trd, folk brjar kpa Gamestop-aktier fr att rdda fretaget d de helt klart lunkat mot sin grav, aktien gr upp jttemycket och Wall street fr panik och brjar tjata om extremhgern...fr att? :/

Fr att Wallstreet slde fler aktier n vad som fanns och har inget annat att komma med d de inte vill ta sin frlust.
Citera
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Vad r alternativet? Att lta dem fortstta som de alltid har gjort?
Ska vi bara lgga oss ner och be om urskt fr att de gjorde bort sig?

Som sagt, tycker det r kul att de ker p WSB-kuk, men om man ser till helheten s knns det som att vi smsparare vinner den lilla fighten, men i det stora hela s frlorar vi nr resten av marknaden r blodrd och tom riskerar att krascha nr bjssarnas miljarder frsvinner.
Citera
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Kan nn frklara fr en ekonomisk idiot som njer sig med att spara ngra tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nn p Reddit skapar en trd, folk brjar kpa Gamestop-aktier fr att rdda fretaget d de helt klart lunkat mot sin grav, aktien gr upp jttemycket och Wall street fr panik och brjar tjata om extremhgern...fr att? :/

Nae, stora fonder blankar sina innehav.

Blankning: enkelt av anaza

Hur fungerar blankning?
Fr att tjna pengar p en fallande aktiekurs lnar man helt enkelt aktier som man inte ger p marknaden genom att ta upp en blankningsposition. Sedan sljer man aktierna och hoppas kunna kpa tillbaka dem billigare i framtiden. Blankaren har, eftersom han eller hon har lnat aktierna av ngon, ett krav p sig att ngon gng i framtiden lmna tillbaka de lnade aktierna. Om priset som man kper tillbaka aktierna fr (inklusive avgifter) r lgre n priset man frn brjan slde dem fr, har man gjort en vinst nr man lmnar tillbaka de lnade aktierna. Vinsten r allts skillnaden mellan frsljningspriset och terkpspriset.

Vad de allts gjorde var att fixa upp terkpspriset, vilket fonderna mste gra i kontraktet r att kpa tillbaka dem, de r bundna till det, trkiga r bara att den numera kostar 17ggr s mycket, AMC r vll 7ggr s mycket tror jag Gamestop 15ggr, Fonder brukar ha miljontals aktier i innehav som de blankar, vilket betyder milajrd eller biljard frluster i detta fall. (en av de utvalda aktierna) som innan. VIlket de inte rknat med.

Berttade detta fr min sambo som r civ.ekonom tyckte inte det var lika roligt. Fr det kommer skada samhllet s in i bomben. Nr investeringar nu uteblir frn dessa fonder som idag har gjort brakfrluster. Hon tyckte att dessa instagram influencer kunde ta upp en bok och lsa p vad det innebr att stjlpa systemet och kra det utfr en kant.

Fr min egen del tycker jag att vrlden kan brinna. Den r skit end.
Senast redigerad av Wheeler88 2021-01-28 kl. 12:45.
Citera
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Jag gick in med ca 15 000 i mndags och har ca 20 stycken. S sljer jag 5 vid 500 s har gtt ca 5000 pluss och sedan sparar jag och ser hur det utvecklar sig. Kommer nog slja av ett par styckvis p vgen upp. Men ska frska spara ngra tills nsta vecka iaf.

Jag har rd att frlora allt men samtidigt vill jag grna casha ut en del.

Hr r den springande punkten

Hur kommer money managementet se ut.
Sljer mnga av 30% av sitt innehav fr att skra vinsten riskerar det skapa en oro som gr att flera skrar sin vinst.

Jag hoppas att blankarna frlorar det hr "chickenracet" men tror tyvrr inte att de gr det.
Tittat vi p att 10% av USAs befolkning ger 90% av tillgngarna
s skulle jag tro att det r de 10% som frsker vinna ver de 10%
Citera
2021-01-28, 12:37
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Som sagt, tycker det r kul att de ker p WSB-kuk, men om man ser till helheten s knns det som att vi smsparare vinner den lilla fighten, men i det stora hela s frlorar vi nr resten av marknaden r blodrd och tom riskerar att krascha nr bjssarnas miljarder frsvinner.

Huruvida marknaden kommer krascha av detta eller ej det vet ingen av oss.
Det kan lika grna g t andra hllet om hyenorna frsvinner.

Sg att du fr rtt. Vem vet mnskligheten kanske r bttre utan brsen och detta var menat att hnda.
Var inte s ngslig.
Citera
2021-01-28, 12:40
Medlem
Citat:

Frklaring:
https://www.youtube.com/watch?v=sH_F...nel=TLDRNewsUS

Kortfattat har 'Hedgefunds' lnat och slt mer aktier n vad det finns p marknaden, vilket gr dem extremt srbara om aktien skulle g upp.
De har folk reddit lagt mrke till och brja pumpa aktien, vilket resulterar i att priset skenar nr 'Hedgefunds' mste kpa tillbaka aktierna de lnat.
Citera
2021-01-28, 12:45
Medlem
Kan vi vnta oss ett blodbad p brsen om nu de stora hedgefonderna konkar tack vare detta?

Funderar sjlv p om man skall slja av allt man har i aktier och fonder s att man inte frlorar allt.
Citera
2021-01-28, 12:47
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Kan vi vnta oss ett blodbad p brsen om nu de stora hedgefonderna konkar tack vare detta?

Funderar sjlv p om man skall slja av allt man har i aktier och fonder s att man inte frlorar allt.

Gr du det, skapar du oro. Men mtaren str ju hgt nu. Vad blir resultatet av detta? Ska bli spnnande och se hur vissa feta knsar gr bankrupt. Fr kavla upp rmarna och brja jobba som vanligt folk.
Citera
2021-01-28, 12:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan

Ta det lugnt. Det r vl bara 2 hedgefonder som r kopplade till GME. Korrektionen nu r naturlig (OMX ndde ATH frra veckan) och allt kring GME r bara en liten del.
Citera
2021-01-28, 12:53
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Huruvida marknaden kommer krascha av detta eller ej det vet ingen av oss.
Det kan lika grna g t andra hllet om hyenorna frsvinner.

Sg att du fr rtt. Vem vet mnskligheten kanske r bttre utan brsen och detta var menat att hnda.
Var inte s ngslig.

Detta behver absolut inte leda till en krasch, men just nu s pverkas allt annat frutom WSB-hypade aktier negativt, allts allt som inte r GME, AMC och BB. Och allt lr fortstta falla, vanligt folk frlorar mycket pengar. Sen kan du ocks absolut ha rtt att brsen blir bttre i efterhand nr de brsmanipulerande hyenorna blivit bankrutt. Vem vet, men i nrmsta tiden ser jag det som negativt att allt gr t helvete.
Citera
2021-01-28, 13:03
Medlem
Vet man att brsen ppnar exakt 15:30? eller kan det vara "frseningar" med detta? Gr det att p ngot stt sl p notis p Avanza nr den ppnar?
Citera
2021-01-28, 13:08
Medlem
insajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensPulver123
Vet man att brsen ppnar exakt 15:30? eller kan det vara "frseningar" med detta? Gr det att p ngot stt sl p notis p Avanza nr den ppnar?

ppnar prick 15.30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in