Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Kan nn frklara fr en ekonomisk idiot som njer sig med att spara ngra tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?
Nn p Reddit skapar en trd, folk brjar kpa Gamestop-aktier fr att rdda fretaget d de helt klart lunkat mot sin grav, aktien gr upp jttemycket och Wall street fr panik och brjar tjata om extremhgern...fr att? :/
Nae, stora fonder blankar sina innehav.
Blankning: enkelt av anaza
Hur fungerar blankning?
Fr att tjna pengar p en fallande aktiekurs lnar man helt enkelt aktier som man inte ger p marknaden genom att ta upp en blankningsposition. Sedan sljer man aktierna och hoppas kunna kpa tillbaka dem billigare i framtiden. Blankaren har, eftersom han eller hon har lnat aktierna av ngon, ett krav p sig att ngon gng i framtiden lmna tillbaka de lnade aktierna. Om priset som man kper tillbaka aktierna fr (inklusive avgifter) r lgre n priset man frn brjan slde dem fr, har man gjort en vinst nr man lmnar tillbaka de lnade aktierna. Vinsten r allts skillnaden mellan
frsljningspriset och terkpspriset.
Vad de allts gjorde var att fixa upp terkpspriset, vilket fonderna mste gra i kontraktet r att kpa tillbaka dem, de r bundna till det, trkiga r bara att den numera kostar 17ggr s mycket, AMC r vll 7ggr s mycket tror jag Gamestop 15ggr, Fonder brukar ha miljontals aktier i innehav som de blankar, vilket betyder milajrd eller biljard frluster i detta fall. (en av de utvalda aktierna) som innan. VIlket de inte rknat med.
Berttade detta fr min sambo som r civ.ekonom tyckte inte det var lika roligt. Fr det kommer skada samhllet s in i bomben. Nr investeringar nu uteblir frn dessa fonder som idag har gjort brakfrluster. Hon tyckte att dessa instagram influencer kunde ta upp en bok och lsa p vad det innebr att stjlpa systemet och kra det utfr en kant.
Fr min egen del tycker jag att vrlden kan brinna. Den r skit end.