2021-01-29, 09:38
Medlem
Det blir tmligen intressant att se vad hjdarna kommer med idag, om man ens kommer med ngot. Skjuter man till kapital fr att hlla positionen ppen?
Citera
2021-01-29, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
P tal om efterspelet av det hr. Till er som tror blankningar kommer vara historia.
Nej, de kommer sklart f fortstta blanka men slippa kravet p redovisning s att vi andra inte kan dra nytta av informationen. Det r vad jag frvntar mig.

Och kanske vara frsiktiga att frska prata ner fretag dom har blankat i media, med risk fr att det ska lysa igenom och samma sak hnder igen.
Citera
2021-01-29, 09:40
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det dr var bra lsning. Slutet: "Then and only then, as the nuke goes off, the stock price ascends past Alpha Centauri, and the short interest finally starts declining, the short squeeze has begun. And then it's every gambler for themself. "

Fetat, om inte ngon karismatisk fretagsledare kommer in och rddar GameStop och gr fretaget till ngot nytt och stort kommer frmodligen bli en masslakt av aktiepriset. Ingen kommer kpa och alla vill slja. Millenials verkar vara galna som sjlvmordsbombare, ls det rtt, de r s vertygade att mlet r viktigare n pengarna. De vill inte st med ett plakat och demonstrera vilket inte gr ngon nytta (ls Occupy wallstreet dravlet). De gr det med internet, PC, sparpengar, och aktiprogram som r rena sndagsskolan i anvndarvnlighet.

Exakt.
Citera
2021-01-29, 09:50
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Hoppas p silver och en kollaps av Comex

https://nitter.weaponizedhumiliation...536780972035#m

Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Precis shr, de som frst var fr att tjna ltta pengar har utvecklat sig till ngot helt annat. Det r p en annan niv detta.

Om de kan motverka shorts kan denna aktiemob ocks skapa shorts i stor mngd och pressa ned priset. Eller?
Citera
2021-01-29, 09:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Hr gller nog att tnka logiskt..
WSB hypar ihop sej om en aktie, i detta fall bl. annat Gamestop.
Kursen rusar och frvaltare mm str med ppna munnar och undrar vad som hnder..
Jag r definitivt ingen expert p omrdet, men min logik sger mej att det inte r serist.
En frdel med detta scenario kan ju vara att de som blankar fr sej en tankestllare?
Har aldrig frsttt ide'n med att man ska kunna tjna pengar p att en aktie gr ned.
Knns helt enkelt inte fair.
"Back to basic" skulle nog vinna i lngden. Risken r att smsparare m.fl. frsvinner p en marknad som till slut blir s invecklad att de drar sej ur.
Jag kan ha fel, men det r vad jag fr knslan av..

Blankning introducerades enligt historieboken p 1600-talet, och fyller faktiskt en viktig funktion fr att upprtthlla prisbilden p ett instrument. S ingenting nytt dr. Jesse Livermore var fantastiskt framgngsrik i brjan av 1900-talet och en legend inom omrdet. Risken fr "short squeezes" finns dock alltid.

Det som har hnt senaste ren r att handel med vrdepapper har blivit allt mer tillgnglig, och genom sk. brookers (som Robinhood mfl) s finns risken att handeln med ett papper verskrider vad som egentligen finns eftersom man ju dr inte kper riktiga aktier utan handlar p en egen marknad som r skapad av brookern. Brookern hller denna, sin egna, marknad synkad mot det riktiga underliggande priset genom hedgning. P Jesse Livermores tid s hette sdana hr brookers "Bucket shops" och var lite skumma lokaler dr gemene man kunde handla med aktier. Jesse var aktiv i sdana i brjan av sin karrir, och lyckades snka ett antal sdana genom sin vidlyftiga handel.

Historien upprepar sig
Citera
2021-01-29, 09:58
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
r det verkligen s uppenbart? Jag har hrt att GME kommer tanka idag. Jag ville inte frlora mer n jag redan gjort.

Jag slde vid 230 USD igr. Kpte 10 aktier vid 322 USD (27 januari) och 2 aktier vid 460 USD (28 januari).
Du ska inte handla med aktier, det hr jag det.
Man har ju inte frlorat en spnn frrn man sljer fattar du vl?
Citera
2021-01-29, 09:58
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Jag vet inte, det juridiska fr andra svara p.
Men inse att det hr rendet redan r uppe i Vita Huset och finansministern.
Det r Yellen som r finansminister och fd. chef centralbanken, Yellens bakgrund r Goldman Sachs.
Precis som Ben Bernanke (ocks fd chef centralbanken) nu Senior rdgivare p Citadel.

Vi har att gra med en mycket liten klick som har inflytande p allra hgsta nivn.
Tror du inte de kan ndra lagen om de mste?

Och p andra sidan sitter alla vi andra. Stora som sm.

Absolut kan de ndra lagen. Men deras framgng bygger p att alla spelar med och kanske r det inte vrt risken. Den dagen d befolkningen fr nog s har de inte mycket att stta emot. Drfr de jobbar s hrt med att frska kontrollera alla befolkningar.
Citera
2021-01-29, 09:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Jag tror inte dom trs tnka tanken att blanka ngot innan rken har lagt sig, dom har nog sett detta och dom som fortfarande ligger kvar med blankade positioner har nog ett helvete just nu, blir inte frvnad om vi fr hra om nn som hoppat innan detta r klart!

Frn Reddit.

I saw an unsubstantiated post from a user (u/zshub) who said a market sell order executed at $2600 for him. Also, someone else for over $5,000 per share. Do you get the severity of the situation, if that's true? It means the buying was getting to the point where it was just about to put INFINITE pressure on the price of the shares. It means virtually any ask was getting bid.

andra sidan:

Kan det vara s att kursen mste ned fr att frhindra att hedgefondfrvaltarna gr i bankrutt?

I s fall kan man ju lika grna blanka ytterligare. Finns ju ingen ytterligare nedsida n konkurs.
Citera
2021-01-29, 10:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/r...hundra-procent

"Jag tycker det r ganska otckt att smsparare kan pverka marknaden p det hr sttet. Det hr ifrgastter ju hur hela brsmarknaden fungerar, sger Mohammed Salih p Aktiespararna."

lskar citatet!

Salih fretrder exakt smsparare, och han tycker det r otckt att dessa kan pverka marknaden! Ok om Salih hade fretrtt Hedgefondfrvaltarnas frening eller motsvarande, d hade citatet kanske varit lite klumpigt men i sak inte s anmrkningsvrt.
Citera
2021-01-29, 10:09
Medlem
Det riktigt underhllande blir om smspararna lyckas hlla uppe kursen p en absurd niv tillrckligt lnge fr att Gamestop skall halka in p S&P 500, fr d mste alla indexfonder kpa in sig ocks.
Citera
2021-01-29, 10:09
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Du ska inte handla med aktier, det hr jag det.
Man har ju inte frlorat en spnn frrn man sljer fattar du vl?
Jo, men vad r oddsen p att GameStop ngonsin nr 400+ USD igen? Fr ett r sedan lg de p 4 USD styck!
Citera
2021-01-29, 10:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
lskar citatet!

Salih fretrder exakt smsparare, och han tycker det r otckt att dessa kan pverka marknaden! Ok om Salih hade fretrtt Hedgefondfrvaltarnas frening eller motsvarande, d hade citatet kanske varit lite klumpigt men i sak inte s anmrkningsvrt.

Haha, hller med! Hela denna situationen r otroligt komisk. Smspararna stod enade mot en bluff frn Wallstreet. Men vad jag vet r det olagligt i Sverige att gadda ihop sig och blanka upp en aktie, men r det lagligt i USA? Eftersom det verkar som Wallstreet gr det helt ppet och det helt pltsligt r synd om dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in