Citat:
Ursprungligen postat av
Impulsive76
Hr gller nog att tnka logiskt..
WSB hypar ihop sej om en aktie, i detta fall bl. annat Gamestop.
Kursen rusar och frvaltare mm str med ppna munnar och undrar vad som hnder..
Jag r definitivt ingen expert p omrdet, men min logik sger mej att det inte r serist.
En frdel med detta scenario kan ju vara att de som blankar fr sej en tankestllare?
Har aldrig frsttt ide'n med att man ska kunna tjna pengar p att en aktie gr ned.
Knns helt enkelt inte fair.
"Back to basic" skulle nog vinna i lngden. Risken r att smsparare m.fl. frsvinner p en marknad som till slut blir s invecklad att de drar sej ur.
Jag kan ha fel, men det r vad jag fr knslan av..
Blankning introducerades enligt historieboken p 1600-talet, och fyller faktiskt en viktig funktion fr att upprtthlla prisbilden p ett instrument. S ingenting nytt dr. Jesse Livermore var fantastiskt framgngsrik i brjan av 1900-talet och en legend inom omrdet. Risken fr "short squeezes" finns dock alltid.
Det som har hnt senaste ren r att handel med vrdepapper har blivit allt mer tillgnglig, och genom sk. brookers (som Robinhood mfl) s finns risken att handeln med ett papper verskrider vad som egentligen finns eftersom man ju dr inte kper riktiga aktier utan handlar p en egen marknad som r skapad av brookern. Brookern hller denna, sin egna, marknad synkad mot det riktiga underliggande priset genom hedgning. P Jesse Livermores tid s hette sdana hr brookers "Bucket shops" och var lite skumma lokaler dr gemene man kunde handla med aktier. Jesse var aktiv i sdana i brjan av sin karrir, och lyckades snka ett antal sdana genom sin vidlyftiga handel.
Historien upprepar sig