2021-01-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
GME drar uppåt som fan nu i förhandeln.

Över 500 dollar nu.

Har lagt en säljorder på 500 för att sälja av en liten bit när börsen öppnar. Då går jag iaf plus ett par tusen hur det än slutar. Men står i valet och kvalet om jag ska avbryta den eller inte.

Känns som att den gapar efter mycket mister oftast hela stycket kommer kunna stämma bra in här...
Citera
2021-01-28, 12:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHleame
Jag önskar du har rätt, du företräder min moraliska åsikt.

Tyvärr är min erfarenhet av verkligheten en annan, banker har ingen moral och tillsynsmyndigheter gör inte riktigt det arbetet vi småinvesterare tror och hoppas på.

Därför argumenterar jag mot att småsparare ska lockas med i vad jag tror är en felaktig investering
Ett annat case är hur många som fortfarande tror att de kan göra ett "klipp" i Norwegians flygverksamhet NAS

Där är jag benägen att hålla med dig, kan de hitta något sätt att slingra sig ur detta (lagligt eller inte) kommer de göra det (lögnen de gick ut med på tv att de redan stängt positionen tex)

Tillsynsmyndigheter har allt som oftast visats sig uddlösa mot stora institut. Gäller det att sätta dit kalle som sitter i källaren hos mamma och pappa och kör en-petare, då smäller det snabbt.
Citera
2021-01-28, 12:10
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Över 500 dollar nu.

Har lagt en säljorder på 500 för att sälja av en liten bit när börsen öppnar. Då går jag iaf plus ett par tusen hur det än slutar. Men står i valet och kvalet om jag ska avbryta den eller inte.

Känns som att den gapar efter mycket mister oftast hela stycket kommer kunna stämma bra in här...
Kliv in på AMC istället då, den resan är mer i starten fortfarande.

Och råd till Alla : Satsa inte mer än ni är beredda att förlora.
Citera
2021-01-28, 12:11
Medlem
Surenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Över 500 dollar nu.

Kan du leva med att eventuellt göra en förlust? Då kan du såklart hålla. Man ska inte gå in med mer än man har råd att förlora. Sen får du väga det mot FOMO, om den drar iväg mot 800 - 1000, kan du leva med det?
Citera
2021-01-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Kliv in på AMC istället då, den resan är mer i starten fortfarande.

Och råd till Alla : Satsa inte mer än ni är beredda att förlora.

Har en liten på 16 st för ca 2500 där nu. Funderar på att casha ut då jag gärna vill behålla lite pengar om allt bara rasar. Men får se hur det utvecklar sig under eftermiddag/kvällen
Citera
2021-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surena
Kan du leva med att eventuellt göra en förlust? Då kan du såklart hålla. Man ska inte gå in med mer än man har råd att förlora. Sen får du väga det mot FOMO, om den drar iväg mot 800 - 1000, kan du leva med det?

Jag gick in med ca 15 000 i måndags och har ca 20 stycken. Så säljer jag 5 vid 500 så har gått ca 5000 pluss och sedan sparar jag och ser hur det utvecklar sig. Kommer nog sälja av ett par styckvis på vägen upp. Men ska försöka spara några tills nästa vecka iaf.

Jag har råd att förlora allt men samtidigt vill jag gärna casha ut en del.
Citera
2021-01-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag förstår inte debatten riktigt. Det är väl såhär hela aktiemarknaden funkar? Inget är väl rätt eller fel. Det är bara satsa på vad man känner för och hoppas på det bästa.

Exakt. Hedgefonderna som blankade så hårt visste mycket väl att de tog en risk.
Citera
2021-01-28, 12:29
La precis en order på 950. Tänker sälja av 5 andelar för att täcka insatsen, resterande 26 åker hela vägen.
Citera
2021-01-28, 12:29
Medlem
C0ws avatar
Visst är det kul att WSB håller på spöa skiten ur eliten men hur bra är det egentligen i slutändan? Det lär bokstavligen knulla upp hela marknaden. När bjässarna börjar falla en efter en så tar de de andra och deras pengar med sig, börsen kommer fan krascha.
Citera
2021-01-28, 12:31
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Visst är det kul att WSB håller på spöa skiten ur eliten men hur bra är det egentligen i slutändan? Det lär bokstavligen knulla upp hela marknaden. När bjässarna börjar falla en efter en så tar de de andra och deras pengar med sig, börsen kommer fan krascha.

Vad är alternativet? Att låta dem fortsätta som de alltid har gjort?
Ska vi bara lägga oss ner och be om ursäkt för att de gjorde bort sig?

Du underskattar hur mycket pengar som snurrar i systemet.
Om shortsen bustar 100 miljarder dollar så kommer det absorberas av systemet.
Citera
2021-01-28, 12:32
Medlem
Nihennas avatar
Kan nån förklara för en ekonomisk idiot som nöjer sig med att spara några tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nån på Reddit skapar en tråd, folk börjar köpa Gamestop-aktier för att rädda företaget då de helt klart lunkat mot sin grav, aktien går upp jättemycket och Wall street får panik och börjar tjata om extremhögern...för att? :/
Citera
2021-01-28, 12:33
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kan nån förklara för en ekonomisk idiot som nöjer sig med att spara några tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nån på Reddit skapar en tråd, folk börjar köpa Gamestop-aktier för att rädda företaget då de helt klart lunkat mot sin grav, aktien går upp jättemycket och Wall street får panik och börjar tjata om extremhögern...för att? :/

Från en post på reddit:

Let's say 5 banana's currently cost 10 dollar

One ape on the market has 5 banana's

Snake asks to borrow 5 banana's for a bit and instead sells the 5 banana's thinking price will go down soon (shorting). he thinks he can buy them later for less and give them back to ape, so he make's profit on the difference.

Group of apes notice what stupid snakes are doing and decide to buy all banana's on the market until snakes have no other choice than to buy from the group of apes in order to return what they borrowed

If group of apes stay strong then banana price will go up.

There is a multi-billion dollar hedge fund (snake) that has shorted Gamestop (they've bet that the stock price will go down). People on wallstreet bets (apes) noticed this and told everyone that if they buy Gamestop stock this hedgefund will lose billions of dollars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in