2021-01-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
GME drar uppt som fan nu i frhandeln.

ver 500 dollar nu.

Har lagt en sljorder p 500 fr att slja av en liten bit nr brsen ppnar. D gr jag iaf plus ett par tusen hur det n slutar. Men str i valet och kvalet om jag ska avbryta den eller inte.

Knns som att den gapar efter mycket mister oftast hela stycket kommer kunna stmma bra in hr...
Citera
2021-01-28, 12:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHleame
Jag nskar du har rtt, du fretrder min moraliska sikt.

Tyvrr r min erfarenhet av verkligheten en annan, banker har ingen moral och tillsynsmyndigheter gr inte riktigt det arbetet vi sminvesterare tror och hoppas p.

Drfr argumenterar jag mot att smsparare ska lockas med i vad jag tror r en felaktig investering
Ett annat case r hur mnga som fortfarande tror att de kan gra ett "klipp" i Norwegians flygverksamhet NAS

Dr r jag bengen att hlla med dig, kan de hitta ngot stt att slingra sig ur detta (lagligt eller inte) kommer de gra det (lgnen de gick ut med p tv att de redan stngt positionen tex)

Tillsynsmyndigheter har allt som oftast visats sig uddlsa mot stora institut. Gller det att stta dit kalle som sitter i kllaren hos mamma och pappa och kr en-petare, d smller det snabbt.
Citera
2021-01-28, 12:10
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
ver 500 dollar nu.

Har lagt en sljorder p 500 fr att slja av en liten bit nr brsen ppnar. D gr jag iaf plus ett par tusen hur det n slutar. Men str i valet och kvalet om jag ska avbryta den eller inte.

Knns som att den gapar efter mycket mister oftast hela stycket kommer kunna stmma bra in hr...
Kliv in p AMC istllet d, den resan r mer i starten fortfarande.

Och rd till Alla : Satsa inte mer n ni r beredda att frlora.
Citera
2021-01-28, 12:11
Medlem
Surenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
ver 500 dollar nu.

Kan du leva med att eventuellt gra en frlust? D kan du sklart hlla. Man ska inte g in med mer n man har rd att frlora. Sen fr du vga det mot FOMO, om den drar ivg mot 800 - 1000, kan du leva med det?
Citera
2021-01-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Kliv in p AMC istllet d, den resan r mer i starten fortfarande.

Och rd till Alla : Satsa inte mer n ni r beredda att frlora.

Har en liten p 16 st fr ca 2500 dr nu. Funderar p att casha ut d jag grna vill behlla lite pengar om allt bara rasar. Men fr se hur det utvecklar sig under eftermiddag/kvllen
Citera
2021-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surena
Kan du leva med att eventuellt gra en frlust? D kan du sklart hlla. Man ska inte g in med mer n man har rd att frlora. Sen fr du vga det mot FOMO, om den drar ivg mot 800 - 1000, kan du leva med det?

Jag gick in med ca 15 000 i mndags och har ca 20 stycken. S sljer jag 5 vid 500 s har gtt ca 5000 pluss och sedan sparar jag och ser hur det utvecklar sig. Kommer nog slja av ett par styckvis p vgen upp. Men ska frska spara ngra tills nsta vecka iaf.

Jag har rd att frlora allt men samtidigt vill jag grna casha ut en del.
Citera
2021-01-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag frstr inte debatten riktigt. Det r vl shr hela aktiemarknaden funkar? Inget r vl rtt eller fel. Det r bara satsa p vad man knner fr och hoppas p det bsta.

Exakt. Hedgefonderna som blankade s hrt visste mycket vl att de tog en risk.
Citera
2021-01-28, 12:29
Medlem
insajns avatar
La precis en order p 950. Tnker slja av 5 andelar fr att tcka insatsen, resterande 26 ker hela vgen.
Citera
2021-01-28, 12:29
Medlem
C0ws avatar
Visst r det kul att WSB hller p spa skiten ur eliten men hur bra r det egentligen i slutndan? Det lr bokstavligen knulla upp hela marknaden. Nr bjssarna brjar falla en efter en s tar de de andra och deras pengar med sig, brsen kommer fan krascha.
Citera
2021-01-28, 12:31
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Visst r det kul att WSB hller p spa skiten ur eliten men hur bra r det egentligen i slutndan? Det lr bokstavligen knulla upp hela marknaden. Nr bjssarna brjar falla en efter en s tar de de andra och deras pengar med sig, brsen kommer fan krascha.

Vad r alternativet? Att lta dem fortstta som de alltid har gjort?
Ska vi bara lgga oss ner och be om urskt fr att de gjorde bort sig?

Du underskattar hur mycket pengar som snurrar i systemet.
Om shortsen bustar 100 miljarder dollar s kommer det absorberas av systemet.
Citera
2021-01-28, 12:32
Medlem
Nihennas avatar
Kan nn frklara fr en ekonomisk idiot som njer sig med att spara ngra tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nn p Reddit skapar en trd, folk brjar kpa Gamestop-aktier fr att rdda fretaget d de helt klart lunkat mot sin grav, aktien gr upp jttemycket och Wall street fr panik och brjar tjata om extremhgern...fr att? :/
Citera
2021-01-28, 12:33
Medlem
insajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kan nn frklara fr en ekonomisk idiot som njer sig med att spara ngra tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nn p Reddit skapar en trd, folk brjar kpa Gamestop-aktier fr att rdda fretaget d de helt klart lunkat mot sin grav, aktien gr upp jttemycket och Wall street fr panik och brjar tjata om extremhgern...fr att? :/

Frn en post p reddit:

Let's say 5 banana's currently cost 10 dollar

One ape on the market has 5 banana's

Snake asks to borrow 5 banana's for a bit and instead sells the 5 banana's thinking price will go down soon (shorting). he thinks he can buy them later for less and give them back to ape, so he make's profit on the difference.

Group of apes notice what stupid snakes are doing and decide to buy all banana's on the market until snakes have no other choice than to buy from the group of apes in order to return what they borrowed

If group of apes stay strong then banana price will go up.

There is a multi-billion dollar hedge fund (snake) that has shorted Gamestop (they've bet that the stock price will go down). People on wallstreet bets (apes) noticed this and told everyone that if they buy Gamestop stock this hedgefund will lose billions of dollars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in