2021-01-24, 10:27
Medlem
Henriksss avatar
Jag o farsan var och åt lunch på restaurang, torsdag och givetvis ärtsoppa.
Bordet bredvid satt två mongo med tillhörande skötare.
Den ena hade en gigantisk tunga som hängde rakt ut och han dreglade mer än en sankt bernardhund. Den andre brölade konstant.
Vi kunde inte hålla oss och att äta ärtsoppa när man bara skrattar är en utmaning!
Citera
2021-01-24, 11:24
Medlem
peterZiipens avatar
2016 blev det lokala halvmongot varse om digitaliseringens oändliga möjligheter. En sensommarkväll plingade det till i messenger på mobilen. Ett oemotståndligt erbjudande som det var svårt att tacka nej till - 300kr för 5 minuter av min tid. Allt jag behövde göra var att sitta bak på hans pakethållare medan han cyklade runt på parkeringsplatsen utanför Coop i 5 min.
Senast redigerad av peterZiipen 2021-01-24 kl. 11:28.
Citera
2021-01-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladdigkuk
Va händer med dom om dom dricker alkohol eller tar droger? Lär ju bli helt galna

Minns för 10-15 år sedan på en stadsfestival i hemstaden, de satt i parken med sina assistenter och drack folköl, vet inte om de spelade fulla eller var fulla. Men det var en rolig syn.
Citera
2021-01-24, 18:57
Medlem
Ziayas avatar
Jag såg en ramla ur rullstolen och slå sig.
Ha ha ha ha ha ha
Citera
2021-01-24, 19:24
Medlem
Pankreatits avatar
För ca tio år sedan var jag och en kompis på badhuset med våra barn som hade simskola. Vi använde tiden med att basta och prata strunt.
Då dök en väldigt kortväxt äldre herre med förståndshandikapp upp och berättade att han var proffs på att simma och ledde utbildningar.
Han gick in och ut ur relaxen och varje gång han gick ut pudrade han sig från topp till tå med en massiv mängd barnpuder för att sedan gå in i bastun ca 30 sekunder för att sedan gå ut och duscha. Efter en stund kom han tillbaka med en schampoflaska och gnällde över att någon lämnat den - och så fick man inte göra - enda lösningen var, enligt honom att helt enkelt duscha upp den. Lägga tillbaka den eller slänga gick inte alls för sig.
Så han gick in och använde hela flaskan så det var skum överallt.
Sedan kom han igen, fast nu med handdukar han hittat och det var inte heller bra, så de tog han och vek ihop och lade i en påse (en av dessa var kompisens visade det sig senare, lol).
Efter det eskalerade det helt och han började komma in med kläder som hände på krokarna som han samlade ihop och stoppade i påsen. Då sa vi till på skarpen att han skulle låta bli. Då blev han arg och skulle ringa polisen så de kom och låste in oss.
Jag fick gå ner och säga till personalen som kände till honom och ringde hans mor.
Under tiden jag var borta hade han plundrat varje skåp som var öppet och lagt alla kläder mm i påsar och gått ner till personalkontoret med dem.
Han hade även ett eget hänglås han satt på ett olåst skåp. Kompisen hade under tiden försökt få honom att sluta, men han lyssnade inte för fem öre.
Efter hans mor hade kommit och under protester tagit med honom hem, stannade vi kvar lite och fick förklara för folk som inte hittade sina saker, eller kom in sina skåp, vad som hänt.
Citera
2021-01-25, 10:11
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Löfstedt
Under mitten av 90-talet besökte jag en kompis och jag Parken Zoo i Eskilstuna. Självklart gjorde vi ett besök i Fantomenland och gick in i grottan, där Fantomen mycket riktigt satt på sin tron i full mundering och såg cool ut. Strax därefter kommer ett gäng på runt 10 st med Downs Syndrom med assistenter och får totalt frispel när de får syn på ”Fantåååååååmen” i grottan. Därefter sker tjurrusning till Fantomen vid tronen, som blir livrädd av denna hop och springer ut ur grottan med helt extatiska downies i tätt släptåg, trots assisternas desperata försök att försöka lugna dem. Tror att han lyckades ta sig in i en personalingång till slut, men det var en syn jag aldrig glömmer.
Kompisen och jag låg dubbelvikta av skratt i flera minuter. Skrattar fortfarande gott åt detta oförglömliga minne.

"När downisarna rör sig, står inte fantomen stilla" - Gammalt betongdjungelordspråk
Citera
2021-01-25, 10:51
Medlem
godboys avatar
Kom ju på en liten händelse, kanske inte så kul att läsa men det visar hur ändå på hur glädjespridande Downies kan vara. Detta är väl ca 10 år sen.

Jag hade en tillfällig lånebil då min var på service och det var en Toyota Urban Cruiser som var stripad som en rallybil, lite kul faktiskt och väldigt bra gjort. I alla fall var jag på ICA Maxi och skulle handla. Precis när jag parkerat kommer tre Downisar rusande över parkeringen på klassiskt Downie-vis med två boendepersonal i släptåg och frågar om det är en riktig rallybil. Tyvärr gör jag dem besvikna med att berätta att det inte var en rallybil, de fick titta in i den konstaterade att det "bara såg ut som en vanlig bil".

Det sorgliga var att de släppte eller tappade en matkasse när de blev så exalterade och de hade köpt en prinsesslängd som hade ramlat ut i villervallan. En av Downiesarna upptäckte detta och blev jätteledsen och skötarna menade att de inte kunde köpa en ny, men jag bad dem vänta i två min och gick in och köpte en ny längd i förbutiken, och blev nog således deras idol den dagen. Det var ren och skär lycka i deras ögon och ansikten. Men å andra sidan så har jag ju en nära anhörig med annan utvecklingsstörning som bor på gruppboende och vet ju att de lätt kan glädjas åt små ting.

Nu finns det ju många varianter av intellektuell utvecklingsstörning, men just Downiesar är ofta väldigt glada av sig.
Senast redigerad av godboy 2021-01-25 kl. 11:08.
Citera
2021-01-25, 16:18
Medlem
Pulvermozs avatar
Det här är kul,https://www.youtube.com/watch?v=uqlrNZaHT6I finska punkare med DS
Citera
2021-01-27, 01:15
Medlem
Rodjas avatar
Syrran som bor i en inlandskommun i Norrland berättade
att under en gudstjänst fick en utvecklingsstörd av något slag
känna sig delaktig genom att vara en av dem som samlade in
kollekt. Det gick bra till sista bänkraden....

När han tagit emot hinken med kollekt på sin sida av bänkraderna
så tog han kollekthinken med pengarna i och pep ut, snabbt iväg genom dörren....

Någon hann dock upp honom och förklarade för honom.
Citera
2021-01-27, 06:23
Bannlyst
En sång man kan spela för mongon :

https://www.youtube.com/watch?v=alduJK2tyFk
Citera
2021-01-27, 10:27
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Syrran som bor i en inlandskommun i Norrland berättade
att under en gudstjänst fick en utvecklingsstörd av något slag
känna sig delaktig genom att vara en av dem som samlade in
kollekt. Det gick bra till sista bänkraden....

När han tagit emot hinken med kollekt på sin sida av bänkraderna
så tog han kollekthinken med pengarna i och pep ut, snabbt iväg genom dörren....

Någon hann dock upp honom och förklarade för honom.

Har läst en del grejer här som verkar tyda på att diverse mongos gör sig dummare än vad dom är för att komma undan med diverse stollerier. Blir man påkommen är det bara att köra vidare på samma bana. Sen skrattar dom åt det senare
Citera
2021-01-27, 14:46
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Har läst en del grejer här som verkar tyda på att diverse mongos gör sig dummare än vad dom är för att komma undan med diverse stollerier. Blir man påkommen är det bara att köra vidare på samma bana. Sen skrattar dom åt det senare
Ja, de anpassar sig säkert till omgivningens förväntningar på dem, var och en efter sin förmåga 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in