Kom ju på en liten händelse, kanske inte så kul att läsa men det visar hur ändå på hur glädjespridande Downies kan vara. Detta är väl ca 10 år sen.
Jag hade en tillfällig lånebil då min var på service och det var en Toyota Urban Cruiser som var stripad som en rallybil, lite kul faktiskt och väldigt bra gjort. I alla fall var jag på ICA Maxi och skulle handla. Precis när jag parkerat kommer tre Downisar rusande över parkeringen på klassiskt Downie-vis med två boendepersonal i släptåg och frågar om det är en riktig rallybil. Tyvärr gör jag dem besvikna med att berätta att det inte var en rallybil, de fick titta in i den konstaterade att det "bara såg ut som en vanlig bil".
Det sorgliga var att de släppte eller tappade en matkasse när de blev så exalterade och de hade köpt en prinsesslängd som hade ramlat ut i villervallan. En av Downiesarna upptäckte detta och blev jätteledsen och skötarna menade att de inte kunde köpa en ny, men jag bad dem vänta i två min och gick in och köpte en ny längd i förbutiken, och blev nog således deras idol den dagen.

Det var ren och skär lycka i deras ögon och ansikten. Men å andra sidan så har jag ju en nära anhörig med annan utvecklingsstörning som bor på gruppboende och vet ju att de lätt kan glädjas åt små ting.
Nu finns det ju många varianter av intellektuell utvecklingsstörning, men just Downiesar är ofta väldigt glada av sig.