2021-01-23, 12:10
Medlem
yournotlikemes avatar
Lite hemsk men rolig jävla tråd ändå.

Mitt bidrag:

När jag var 15 typ var jag på en badstrand lite mer uppåt i landet. En RIKTIGT utveckligsstörd pojke i ~20 års åldern var där på den lilla bryggan som fanns bredvid stranden och "lekte".

Plötsligt drar han ner byxorna (helt och fullt synligt) och ställer sig och pissar bredvid sig PÅ bryggan (inte i vattnet eller nåt). Detta tyckte han var extremt kul och skrattade samtidigt som han inte verkade ha tömt blåsan på flera dygn då han pissade i säkert en minut (kändes det som), var ju typ som att tiden stannade när alla fick syn på miffot hållande i sin lilla spillevink och urin som skvätte runt hela honom.

Det värsta var dock att efter denna trevliga händelse så sätter han sig ner och börjar plaska med handen i pölen av piss med världens hånflin. Vid detta laget hade sån tur var alla andra utrymmet bryggan helt så det var väl ganska smart av honom om nu avsikten var att få bryggan för sig själv.

Fick spyan i munnen och hade svårt att få ner fikan vi hade med oss (dock stannade vi inte länge efter detta). I övrigt är jag extremt känslig för lukter och fel lukter kan ge mig rejäla kräkreflexer. Jag vetefaaaaaaaaan hur jag ska göra OM/när jag får barn.
Citera
2021-01-23, 13:01
Medlem
Under mitten av 90-talet besökte jag en kompis och jag Parken Zoo i Eskilstuna. Självklart gjorde vi ett besök i Fantomenland och gick in i grottan, där Fantomen mycket riktigt satt på sin tron i full mundering och såg cool ut. Strax därefter kommer ett gäng på runt 10 st med Downs Syndrom med assistenter och får totalt frispel när de får syn på ”Fantåååååååmen” i grottan. Därefter sker tjurrusning till Fantomen vid tronen, som blir livrädd av denna hop och springer ut ur grottan med helt extatiska downies i tätt släptåg, trots assisternas desperata försök att försöka lugna dem. Tror att han lyckades ta sig in i en personalingång till slut, men det var en syn jag aldrig glömmer.
Kompisen och jag låg dubbelvikta av skratt i flera minuter. Skrattar fortfarande gott åt detta oförglömliga minne.
Citera
2021-01-23, 13:30
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Hörde en gång en hord som sjöng:
”Bajen va namnet, fotboll är vårt spel...”
Ja, där brast för mig. Jag skrattar fortfarande, över 30 år senare.
Haha fan va sjukt! Påminner mig om en gång då jag såg en hel drös med mongos på en fotbollsmatch stå och hoppa och gapa "Djurgården, Djurgården Djurgården! "
Citera
2021-01-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Jo klart det känns taskigt att skratta eller finna humor i situationer som involverar sjuka människor, ibland uppstår situationer som kan vara så 'skeva' i sin oskyldiga natur att det blir en slags kulturkrock med normerna/hur 'folk' förväntas vara

Arbetar ju själv med, bland annat personer, som har medfödda funktionshinder, utvecklingsstörningar.. inte sällan i kombination med tex adhd, autism, bipolaritet osv osv osv.. så har gedigna erfarenheter av, ja, sas lite underliga händelser orsakade av lite lustiga människor.
Men av respekt för de individerna kommer jag inte berätta om ngt från arbetslivet, bara från fritiden.

Topics;
Satt en gång i tiden på en snabbmatsrestaurang o satt under hela måltiden vänd mot en person som sas var en av guds lite simplare barn, som hade en vårdpersonal med sig.

Personen satt o stirrade på mig utan att någonsin släppa blicken o tuggade sin meny med öppen mun, helt okontaktbar för vårdpersonalen som försökte få svar på om maten smakade bra o sånt.

Lade märke till att snubben, huvudpersonen, hade två plåster som ett X i ansiktet där näsan annars skulle varit.
Var platt i ansiktet, som om ingen näsa fanns under plåstrena.

Vet inte riktigt i vilken 'värld' som snubben befann sig i med tanke på att han aldrig släppte blicken från mig o var okontaktbar för omgivningen.

Men.
När jag ätit färdigt, reste mig upp för att tömma brickan o gå från matstället, så brölade personen i fråga sådär primitivt som när känslorna bubblar upp från djupet av hjärtat o började slå sig själv med knytnäven på plåster-krysset i fejset. Hårt asså. Urvredet inifrån.

Hela restaurangens gäster ryckte till över våldet o hon vårdpersonalen försökte hålla fast snubbens arm så han inte skulle kunna slå sig mer, men hon bara fladdrade med som en vante o skrek o sådär men förgäves.

Varför jag minns detta är att snubben aldrig, inte alls, släppte blicken från mig ens när han slog sönder sin redan platta plätt i ansiktet som jag antar en gång i tiden var en faktisk näsa.
Det, samt att jag än idag kan undra vad som blev 'fel' i snubbens tankevärld bara för att jag var tvungen att lämna stället.
Undrar än idag emellanåt om näsan vuxit fram igen, eller om där är en inbuktning numera?

Lol!😂 Scenariot spelas upp framför mig när jag läser. Bra berättarteknik! Har du fler historier att bjuda på?
Citera
2021-01-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Får först säga att det jag berättar är jävligt elakt och ingenting jag har gjort.

I min barndom 80-talet fanns det flera sk. original på orten.
En av dom brukade yngre pojkar använda sig av som ett sätt att roa sig själva.
DVS man frågade personen vad klockan var, fick svar, men svarade med va ? personen säger igen vad klockan är, och man frågar igen, va? Och fortsätta att säga va, drev personen till sammanbrott..

Inte särskilt roligt nu i efterhand..

Klockmannen?
Citera
2021-01-23, 18:40
Medlem
En downie vi hade i byn, brukade runka på badhuset och spruta på bänkarna där folk skulle sitta och byta om. Han frågade kompisens lillebror och kompis om de kunde skumma, nä sa dom( de visste inte vad han mena) då demonstrerade han, och la skummet på bänken.
Citera
2021-01-23, 22:22
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Joelbitar "Oj de du da go ge go ge .. Kommer du ihåg hur det var förra vintern" https://tinyurl.se/3nA
Snickeriet "Jag har vart raggare, va, Jag har haft 22 tjejer i mitt liv, va, Jag hette Putte som barn" https://tinyurl.se/3nz

Snickaren pratar helt seriöst på samma sätt som svarta i ghetton. You know what im saying
Citera
2021-01-24, 03:02
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Löfstedt
Under mitten av 90-talet besökte jag en kompis och jag Parken Zoo i Eskilstuna. Självklart gjorde vi ett besök i Fantomenland och gick in i grottan, där Fantomen mycket riktigt satt på sin tron i full mundering och såg cool ut. Strax därefter kommer ett gäng på runt 10 st med Downs Syndrom med assistenter och får totalt frispel när de får syn på ”Fantåååååååmen” i grottan. Därefter sker tjurrusning till Fantomen vid tronen, som blir livrädd av denna hop och springer ut ur grottan med helt extatiska downies i tätt släptåg, trots assisternas desperata försök att försöka lugna dem. Tror att han lyckades ta sig in i en personalingång till slut, men det var en syn jag aldrig glömmer.
Kompisen och jag låg dubbelvikta av skratt i flera minuter. Skrattar fortfarande gott åt detta oförglömliga minne.
Skrattar också trots att jag tror du fabulerar.
Senast redigerad av Kamelen.Harris 2021-01-24 kl. 03:03. Anledning: stavfel
Citera
2021-01-24, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Haha fan va sjukt! Påminner mig om en gång då jag såg en hel drös med mongos på en fotbollsmatch stå och hoppa och gapa "Djurgården, Djurgården Djurgården! "

Har sett en liknande grej på en hockeymatch.
Nere vid plexiglaset brukar moggisar och rullstolsburna få sitta,och just denna match satt det en kvinna i permobil där nere som varenda gång hallen tystnade vrålade "HÅÅÅÅVEEEEE" (HV71) verkligen vid varje tystnad så hörde man kvinnan vråla "håååååååveeee" hååååååveeeee! Lirade inte ens utan det var Leksand Färjestad som var på isen.
Citera
2021-01-24, 05:24
Medlem
JoonaToivios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styxico
Jag bodde i Kinna tidigt 2000 tal. Där fanns en ganska lång gänglig kille med snaggat hår ett konstant flin med kraftigt överbett, som rastlöst och med kutande rygg vandrade runt i det lilla samhället. Han hade med andra ord ett utseende som inte gick att missta för något annat än funktionsvariation som det heter idag. När jag en dag svängde av på infarten mot vårat kontor så fick jag bromsa för herren beskriven ovan som passerade på ett övergångsställe. När han var mitt för bilen stannade han, vände upp mot mig ”torrjuckade” tre gånger. Efter detta gick han raskt vidare samtidigt som han med knuten hand gjorde segertecken med krökt arm upp och ned 💪
Får så jävla roliga bilder upp i huvudet. Tack för ett gott skratt!!
Citera
2021-01-24, 08:41
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Fd kollega till mig jobbade på ett artikektkontor och delade rum med en kille i rullstol. Snubben var inget sär i ordets egentliga bemärkelse, utan en ”normal” rullstolsburen kille (så detta är möjligten off topic, ber om ursäkt för det), men det var en sådan där riktigt sur, osympatisk och humorbefriad rullstolskille som hyser agg mot samhället och alla som kan gå, och som ser diskriminerande strukturer vart han än går (pun intended). Han var djupt engagerad i något ”råd” för funktionsvarierade. Gud nåde den som drev med funkon eller mongon i hans närhet. Ni kan typen. But I digress.

Han hade en motoriserad rullstol, som styrdes med en joystick. För joysticken framåt så åker rullstolen framåt. För den ännu mer framåt så åker rullstolen snabbare. Hans arbetsplats var försedd med ett höj- och sänkbart bord. Även detta motoriserat. Ingen bra kombination skulle det visa sig.

Nåväl, en dag sitter min fd kollega och arbetar vid sin dator då han hör ett KA-BRAK bakom sig. Han vänder sig om och ser hur rullstolen har löpt amok. Den står och tuggar frenetiskt på stället, det fullkomligt ryker om däcken, och rullstolssnubben kläms svårt mellan den skenande rullstolen och skrivbordet, som i sin tur trycks mot väggen. Vad som har hänt är att snubben skulle justera skrivbordets höjd, och på sin väg nedåt har skrivbordet börjat trycka joysticken framåt, varpå rullstolens motor aktiveras i läge full fart framåt. Så hela paketet, rullstol, rullstolsryttare och skrivbord, kastas rakt framåt mot väggen. Och eftersom bordet trycker ned joysticken så kommer föraren inte åt den, och det tar det rätt lång tid innan han har sinnesnärvaro nog att förstå att han kan stoppa proceduren genom att höja skrivbordet igen. Jag tror inte ens att han hann komma till den insikten, utan att det var min fd kollega som fick hjälpa honom loss.

Min fd kollega hade otroligt svårt att inte brista ut i ett högt och brölande gapskratt, för det såg enligt vad han har berättat extremt dråpligt ut, men han lyckades hålla sig. Och tur var väl det, för rullstolssnubben såg inte den minsta lilla humor i det hela, och hade min fd kollega skrattat hade han säkerligen blivit åtalad för hets mot funktionsvarierade eller något liknande. Givetvis aktiverades hela det här rådet för funktionsvarierade när händelsen skulle utredas och någon ansvarig skulle dras fram och ställas mot väggen. Eftersom rullstolskillen hade ägnat hela sitt vakna liv åt att gnälla på samhället föll det honom förmodligen inte ens in att det var han själv som hade orsakat detta genom sitt klantiga handhavande av bordet.
Citera
2021-01-24, 09:04
Medlem
Luckyhorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Vår skola åkte ut på friluftsdag några gånger per år. Ett år runt april åkte vi till en badstrand och i princip hela skolan deltog, inklusive alla möjliga särklasser (allt från de rena mongona till dampbarnen), så det var ett stort pådrag för lärarkåren att organisera och hålla koll på alla. Badstranden låg i en ganska stor vik, och även fast det var april hade inte isen släppt än, men den var ganska dålig, särskilt när man kom ut en bit. Svartgrå lömsk is var det. När elever började hetsa varandra till att gå så långt ut man vågade förbjöd lärarna tillträde till isen och hotade med föräldrasamtal.

Det var dock en fet unge i dampklassen (men som troligtvis hade kvalat in i mongoklassen då han i princip var i paritet med dessa intelligensmässigt) som hade snappat upp att det bringade social status att ta sig så långt ut på isen som möjligt. Det gick någon timme efter det att isförbudet trätt i kraft, plötsligt spreds panik bland lärarna när de insåg att en elev hade gått flera hundra meter ut på isen och satt sig där. Lärarna ropade förgäves åt honom att komma in men han vägrade röra på sig.

Då lärarna uppenbarligen inte kunde gå ut själva tillkallades räddningstjänsten, och efter kanske 20 minuter hördes ett högt muller kring krönet på viken när räddningstjänstens svävare kom dånande. När fettot insåg att farkosten var ute efter honom fick han en jävla fart i benen och tillryggalade ytterligare ett par hundra meter rakt ut. Hans feta siluett reducerades plötsligt till en svart prick i form av hans huvud som stack upp genom isen när han oundvikligen hade gått igenom. Lyckligtvis för honom var svävaren dock ifatt honom och kunde fiska upp honom likt en sprattlande säl.

Blandade känslor för tillfället... Ditt färgstarka berättande var första inlägget i tråden jag skratta till högt av. Dessvärre avnjöt jag dagens första kaffe samtidigt som jag oavsiktligt sprutlackera delar av tangentbordet samt min macka av hans agerande när han insåg farkosten var för honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in