Jo klart det känns taskigt att skratta eller finna humor i situationer som involverar sjuka människor, ibland uppstår situationer som kan vara så 'skeva' i sin oskyldiga natur att det blir en slags kulturkrock med normerna/hur 'folk' förväntas vara
Arbetar ju själv med, bland annat personer, som har medfödda funktionshinder, utvecklingsstörningar.. inte sällan i kombination med tex adhd, autism, bipolaritet osv osv osv.. så har gedigna erfarenheter av, ja, sas lite underliga händelser orsakade av lite lustiga människor.
Men av respekt för de individerna kommer jag inte berätta om ngt från arbetslivet, bara från fritiden.
Topics;
Satt en gång i tiden på en snabbmatsrestaurang o satt under hela måltiden vänd mot en person som sas var en av guds lite simplare barn, som hade en vårdpersonal med sig.
Personen satt o stirrade på mig utan att någonsin släppa blicken o tuggade sin meny med öppen mun, helt okontaktbar för vårdpersonalen som försökte få svar på om maten smakade bra o sånt.
Lade märke till att snubben, huvudpersonen, hade två plåster som ett X i ansiktet där näsan annars skulle varit.
Var platt i ansiktet, som om ingen näsa fanns under plåstrena.
Vet inte riktigt i vilken 'värld' som snubben befann sig i med tanke på att han aldrig släppte blicken från mig o var okontaktbar för omgivningen.
Men.
När jag ätit färdigt, reste mig upp för att tömma brickan o gå från matstället, så brölade personen i fråga sådär primitivt som när känslorna bubblar upp från djupet av hjärtat o började slå sig själv med knytnäven på plåster-krysset i fejset. Hårt asså. Urvredet inifrån.
Hela restaurangens gäster ryckte till över våldet o hon vårdpersonalen försökte hålla fast snubbens arm så han inte skulle kunna slå sig mer, men hon bara fladdrade med som en vante o skrek o sådär men förgäves.
Varför jag minns detta är att snubben aldrig, inte alls, släppte blicken från mig ens när han slog sönder sin redan platta plätt i ansiktet som jag antar en gång i tiden var en faktisk näsa.
Det, samt att jag än idag kan undra vad som blev 'fel' i snubbens tankevärld bara för att jag var tvungen att lämna stället.
Undrar än idag emellanåt om näsan vuxit fram igen, eller om där är en inbuktning numera?