2021-01-03, 15:11
Medlem
Att snla med allt under ett helt r fast man inte r tvungen, lter mer som tvngsmssigt beteende n sunt ekonomiskt tnkande. Det r inget fel att vara ekonomisk och sparsam s lnge man inte r dumsnl. Pengar fr brukas men inte slsas r ett enklare koncept att flja.
Citera
2021-01-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Det konstiga r vll att vissa idag tycker att fu har en gammal tv o mobil fast dom inte alls har mnga r p nacken.

Jag har nog snarlikt som dig med tv:n men mobilen mste jag uppdatera lite oftare d den anvnds inom mitt arbete som arbetsredskap hade lnge en gammal samsung med touch o var inge fel p den men en dag s kunde man inte anvnda vissa appar som krvs inom mitt arbete med den d d var det o kpa en ny vilket knndes sjukt ondigt nr den annars fungerade felfritt.
Slj den om allt annat fungerar??

Kanske om du hade terstllt, installerat appar p nytt skulle de funka??
Citera
2021-01-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Slj den om allt annat fungerar??

Kanske om du hade terstllt, installerat appar p nytt skulle de funka??

Aa nu ligger den som reservmobil.
Aa men som swish appen s stod det att de slutat stdja den varianten p mobilen o sen avnnder jag lite andra program dr stdet lade ner fr den mjukvaran som fanns p mobilen d den ej var "sker" lngre :/
Citera
2021-01-03, 17:24
Medlem
Nordoxens avatar
Kolla in och ls p lite om minimalism istllet. Det r en givande livsstil som r mer hllbart i lngden. Jag kper bara saker jag faktiskt behver och rensar mitt hem p saker som ligger oanvnt en viss period (genom att slja eller donera). Vldigt skn knsla. Och nr man vl infrskaffar ngot s kan man unna sig med bttre kvalit istllet fr ngot som r slit och slng.
Citera
2021-01-03, 18:05
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Kolla in och ls p lite om minimalism istllet. Det r en givande livsstil som r mer hllbart i lngden. Jag kper bara saker jag faktiskt behver och rensar mitt hem p saker som ligger oanvnt en viss period (genom att slja eller donera). Vldigt skn knsla. Och nr man vl infrskaffar ngot s kan man unna sig med bttre kvalit istllet fr ngot som r slit och slng.

Minimalism r att kpa samma sak flera gnger. Ger ingen mening.
Citera
2021-01-03, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Att snla med allt under ett helt r fast man inte r tvungen, lter mer som tvngsmssigt beteende n sunt ekonomiskt tnkande. Det r inget fel att vara ekonomisk och sparsam s lnge man inte r dumsnl. Pengar fr brukas men inte slsas r ett enklare koncept att flja.
Avhllsamhet r en dygd. Inget skall nyttjas och endast regnvatten samt tallrtter skall frtras. Skapar en inre frid och krokodilmage.
Citera
2021-01-03, 21:21
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Minimalism r att kpa samma sak flera gnger. Ger ingen mening.

Verkligen inte. Minimalism handlar primrt om att inte finna lyckan i konsumtion och endast omge sig av ting, taganden och mnniskor som frambringar lycka och/eller nytta och att lta det som inte gr det utebli i ens liv. Det handlar om att ta medvetna val i sitt liv och att finna ro i det man redan har.

Nr det kommer till konsumtion specifikt, vilket egentligen r en ganska liten eller tminstone ytlig del av filosofin, s fresprkar i princip alla minimalister att det r bttre att kpa f men bttre kvalit i det du kper. Tex bttre att betala lite extra fr ett par byxor som hller lngre n att kpa flera billigare par som fort blir slitna. Och hellre att man ger ett f antal par som man faktiskt anvnder ofta n att ha flera stycken som bara hnger i garderoben. Bara fr att ta ett exempel.

Men du kanske syftade mer p att vissa minimalister ger tex 7 trjor som ser likadana ut fr att slippa processen att vlja vad man ska ha p sig? Det r mer t det extrema hllet och jag hller med om att det r ondigt, men det r inte vad minimalism innebr.
Senast redigerad av Nordoxen 2021-01-03 kl. 21:24.
Citera
2021-01-03, 21:28
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Verkligen inte. Minimalism handlar primrt om att inte finna lyckan i saker och endast omge sig av ting, taganden och mnniskor som frambringar lycka och/eller nytta och att lta det som inte gr det utebli. Det handlar om att ta medvetna val i sitt liv och att finna ro i det man redan har.

Nr det kommer till konsumtion specifikt s fresprkar i princip alla minimalister att det r bttre att kpa f men bttre kvalit i det du kper. Tex bttre att betala lite extra fr ett par byxor som hller lngre n att kpa flera billigare par som fort blir slitna. Och hellre att man ger ett f antal par som man faktiskt anvnder ofta n att ha flera stycken som bara hnger i garderoben. Bara fr att ta ett exempel.

Men du kanske syftade mer p att vissa minimalister gr omkring med 7 trjor som ser likadana ut fr att slippa processen att vlja vad man ska ha p sig? Det r mer t det extrema hllet och jag hller med om att det r ondigt, men det r inte vad minimalism innebr.

Nejnej utskta otydligheten. Ja menar att du gr av dig med saker men ett par r senare s str du dr och saknar mlapenslen eller symaskninen till ett specifik uppgift s mste du f fatt p det igen vilket kar konumptionen.
Citera
2021-01-03, 21:51
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Nejnej utskta otydligheten. Ja menar att du gr av dig med saker men ett par r senare s str du dr och saknar mlapenslen eller symaskninen till ett specifik uppgift s mste du f fatt p det igen vilket kar konumptionen.

Aha du menade s. Ja det har hnt, men det r extremt sllan. Och nr det vl har hnt har det rrt sig om smgrejer. Ett trick fr att undg det i ondan r att lgga saker man tror att man inte behver i en lda istllet fr att gra sig av med det direkt ifall man r osker. Har man sen inte anvnt sakerna p ett halvr eller vad man nu vljer fr grns s kan man hgst sannolikt gra sig av med det med gott samvete.

Det r betydligt vanligare att folk kper p sig grejer de inte har anvndning fr eller hller fast i saker de inte har nytta fr bara fr att de har en "just in case" mentalitet. Vilket jag tror mnga inte mr bra av i lngden.

Folk som vljer att ta en genomgng av sina prylar och rensa det man inte behver brukar fr de allra flesta som prvar p det vara en befriande knsla. Kombinera det med att hlla konsumtionen nere s r man p rtt vg.
Citera
2021-01-03, 22:32
Medlem
Dom flesta har vl redan haft ett kpstopp hela 2020 i princip?
Citera
2021-01-04, 00:08
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Dom flesta har vl redan haft ett kpstopp hela 2020 i princip?

Snarare tvrtom. E-handeln har skjutit i hjden. Folk kan ju inte hitta p nnting s d terstr ju bara att konsumera och bestlla hem saker. Mnga prioriterar saker till hemmet nr de nd inte kan resa och mste jobba hemifrn.
Citera
2021-01-04, 00:13
Medlem
Citat:
Snarare tvrtom. E-handeln har skjutit i hjden. Folk kan ju inte hitta p nnting s d terstr ju bara att konsumera och bestlla hem saker. Mnga prioriterar saker till hemmet nr de nd inte kan resa och mste jobba hemifrn.

Nthandeln har kat, ja. Men konsumtionen i det stora hela har vl gtt ner nd? Minns att jag sg ngon rapport om det, men rtta mig om jag har fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in