2020-12-31, 22:43
Medlem
Såg ett klipp på Youtube i veckan och blev lite inspirerad. Det kallades för No buy year och gick då ut på som det låter att inte spendera pengar på saker som inte är absolut nödvändigt.

Låter som en bra grej då jag är allt för slösaktig ny telefon bara för att det är kul, byte av bil mm helt i onödan.

Vilka är på 2021?
Någon med tidigare erfarenhet?
Citera
2020-12-31, 22:52
Medlem
HermaeusMoras avatar
Låter ju som en bra idé men har man svårt att sluta spendera pengar på onödiga saker vanligtvis så tror jag det blir ganska svårt att lyckas
Då är det bara mat, hyra, el, vatten och sen kanske transport som man får lägga pengar på?
Citera
2020-12-31, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Låter ju som en bra idé men har man svårt att sluta spendera pengar på onödiga saker vanligtvis så tror jag det blir ganska svårt att lyckas
Då är det bara mat, hyra, el, vatten och sen kanske transport som man får lägga pengar på?

Typ så och i värsta fall om typ strumpor gått sönder eller liknande.
Citera
2020-12-31, 22:59
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Typ så och i värsta fall om typ strumpor gått sönder eller liknande.
Då tycker jag man borde köpa på sig extra strumpor och andra kläder i början av året och sen får det vara så!
Får man slut på strumpor så får man sy ihop dom eller gå utan
Citera
2020-12-31, 23:06
Medlem
Såna här saker är lite tramsiga, oftast skapade och promotade av folk som alltid måste göra en stor grej av allt. Samma typ av människor som postar på facebook varje gång dom har tränat.
Citera
2020-12-31, 23:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Såg ett klipp på Youtube i veckan och blev lite inspirerad. Det kallades för No buy year och gick då ut på som det låter att inte spendera pengar på saker som inte är absolut nödvändigt.

Låter som en bra grej då jag är allt för slösaktig ny telefon bara för att det är kul, byte av bil mm helt i onödan.

Vilka är på 2021?

Kan man inte klara av inte vara slösaktig under året så ska man inte tro att något No buy year får en att sluta köpa onödiga saker. Det blir som ett dåligt nyårslöfte.
Senast redigerad av glajarn 2020-12-31 kl. 23:40.
Citera
2020-12-31, 23:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Vilka är på 2021?

Jag har levt så sedan 2012. Existensminimum.
Citera
2020-12-31, 23:43
Avslutad
intressant borde nästan testas. slänger för mycket pengar på onödiga saker. främst onyttiga grejer. samt färdigmat. hmm tåls att tänkas på
Citera
2021-01-01, 00:20
Medlem
Out-of-Steps avatar
Ingen större poäng om man blir lidande av det. Men visst, är själv medveten om att jag spenderat ganska stora summor på prylar som jag i princip aldrig använder, exempelvis TV.

Tycker appen Tink fungerar bra till de som är intresserade av att sänka sina kostnader på skit. Man kopplar sina bankkonton till appen och importerar sina transaktioner, de transaktioner som inte automatiskt tilldelas en kategori kan du själv kategorisera. Poängen här är att du månad för månad kan se ett pajdiagram över hur mycket du spenderar i olika kategorier. En vanlig fälla är t.ex att man satt en gräns på låt säg 2000kr på mat, men sen så har man handlat godis, chips, pizza, kaffe osv för ytterligare 1000kr.
Citera
2021-01-01, 01:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Vilka är på 2021?
Automatisera det hela, så minskar du risken att spendera mer än du tänkt rejält. Ordna till exempel ett månatligt fondsparande hos Avanza, med en autogirodragning på 30-50% av din nettolön den 27-28 varje månad. Det minskar risken för ogenomtänkt spenderande rejält.
Citera
2021-01-01, 03:37
Medlem
flexschemas avatar
Citat:

Vilka är på 2021?

Har för avsikt att inte köpa några fler spel i år innan jag har klarat ut hela min backlog, och det är ett alldeles för stort projekt för att hinna med på ett år.
Citera
2021-01-01, 03:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Vilka är på 2021?

"Sällanköpsvaror" har jag redan förnyat allt på under 2020 och 2019. Så det kommer inte "göra något ont för min del" om jag inte köper några sällanköpsvaror alls under 2021.

Sannolikt behöver jag först förnya sällanköpsvaror först cirka 2024-2025. Fast fan vet, även "bra märken" har kass kvalitet idag.

Med sällanköpsvaror avser jag "kapitalvaror" på ett ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in