2021-01-03, 15:11
Medlem
Att snåla med allt under ett helt år fast man inte är tvungen, låter mer som tvångsmässigt beteende än sunt ekonomiskt tänkande. Det är inget fel att vara ekonomisk och sparsam så länge man inte är dumsnål. Pengar får brukas men inte slösas är ett enklare koncept att följa.
Citera
2021-01-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Det konstiga är väll att vissa idag tycker att fu har en gammal tv o mobil fast dom inte alls har många år på nacken.

Jag har nog snarlikt som dig med tv:n men mobilen måste jag uppdatera lite oftare då den används inom mitt arbete som arbetsredskap hade länge en gammal samsung med touch o var inge fel på den men en dag så kunde man inte använda vissa appar som krävs inom mitt arbete med den då då var det o köpa en ny vilket känndes sjukt onödigt när den annars fungerade felfritt.
Sälj den om allt annat fungerar??

Kanske om du hade återställt, installerat appar på nytt skulle de funka??
Citera
2021-01-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Sälj den om allt annat fungerar??

Kanske om du hade återställt, installerat appar på nytt skulle de funka??

Aa nu ligger den som reservmobil.
Aa men som swish appen så stod det att de slutat stödja den varianten på mobilen o sen avnänder jag lite andra program där stödet lade ner för den mjukvaran som fanns på mobilen då den ej var "säker" längre :/
Citera
2021-01-03, 17:24
Medlem
Nordoxens avatar
Kolla in och läs på lite om minimalism istället. Det är en givande livsstil som är mer hållbart i längden. Jag köper bara saker jag faktiskt behöver och rensar mitt hem på saker som ligger oanvänt en viss period (genom att sälja eller donera). Väldigt skön känsla. Och när man väl införskaffar något så kan man unna sig med bättre kvalité istället för något som är slit och släng.
Citera
2021-01-03, 18:05
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Kolla in och läs på lite om minimalism istället. Det är en givande livsstil som är mer hållbart i längden. Jag köper bara saker jag faktiskt behöver och rensar mitt hem på saker som ligger oanvänt en viss period (genom att sälja eller donera). Väldigt skön känsla. Och när man väl införskaffar något så kan man unna sig med bättre kvalité istället för något som är slit och släng.

Minimalism är att köpa samma sak flera gånger. Ger ingen mening.
Citera
2021-01-03, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Att snåla med allt under ett helt år fast man inte är tvungen, låter mer som tvångsmässigt beteende än sunt ekonomiskt tänkande. Det är inget fel att vara ekonomisk och sparsam så länge man inte är dumsnål. Pengar får brukas men inte slösas är ett enklare koncept att följa.
Avhållsamhet är en dygd. Inget skall nyttjas och endast regnvatten samt tallrötter skall förtäras. Skapar en inre frid och krokodilmage.
Citera
2021-01-03, 21:21
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Minimalism är att köpa samma sak flera gånger. Ger ingen mening.

Verkligen inte. Minimalism handlar primärt om att inte finna lyckan i konsumtion och endast omge sig av ting, åtaganden och människor som frambringar lycka och/eller nytta och att låta det som inte gör det utebli i ens liv. Det handlar om att ta medvetna val i sitt liv och att finna ro i det man redan har.

När det kommer till konsumtion specifikt, vilket egentligen är en ganska liten eller åtminstone ytlig del av filosofin, så förespråkar i princip alla minimalister att det är bättre att köpa få men bättre kvalité i det du köper. Tex bättre att betala lite extra för ett par byxor som håller längre än att köpa flera billigare par som fort blir slitna. Och hellre att man äger ett få antal par som man faktiskt använder ofta än att ha flera stycken som bara hänger i garderoben. Bara för att ta ett exempel.

Men du kanske syftade mer på att vissa minimalister äger tex 7 tröjor som ser likadana ut för att slippa processen att välja vad man ska ha på sig? Det är mer åt det extrema hållet och jag håller med om att det är onödigt, men det är inte vad minimalism innebär.
Senast redigerad av Nordoxen 2021-01-03 kl. 21:24.
Citera
2021-01-03, 21:28
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Verkligen inte. Minimalism handlar primärt om att inte finna lyckan i saker och endast omge sig av ting, åtaganden och människor som frambringar lycka och/eller nytta och att låta det som inte gör det utebli. Det handlar om att ta medvetna val i sitt liv och att finna ro i det man redan har.

När det kommer till konsumtion specifikt så förespråkar i princip alla minimalister att det är bättre att köpa få men bättre kvalité i det du köper. Tex bättre att betala lite extra för ett par byxor som håller längre än att köpa flera billigare par som fort blir slitna. Och hellre att man äger ett få antal par som man faktiskt använder ofta än att ha flera stycken som bara hänger i garderoben. Bara för att ta ett exempel.

Men du kanske syftade mer på att vissa minimalister går omkring med 7 tröjor som ser likadana ut för att slippa processen att välja vad man ska ha på sig? Det är mer åt det extrema hållet och jag håller med om att det är onödigt, men det är inte vad minimalism innebär.

Nejnej utsäkta otydligheten. Ja menar att du gör av dig med saker men ett par år senare så står du där och saknar målapenslen eller symaskninen till ett specifik uppgift så måste du få fatt på det igen vilket ökar konumptionen.
Citera
2021-01-03, 21:51
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Nejnej utsäkta otydligheten. Ja menar att du gör av dig med saker men ett par år senare så står du där och saknar målapenslen eller symaskninen till ett specifik uppgift så måste du få fatt på det igen vilket ökar konumptionen.

Aha du menade så. Ja det har hänt, men det är extremt sällan. Och när det väl har hänt har det rört sig om smågrejer. Ett trick för att undgå det i onödan är att lägga saker man tror att man inte behöver i en låda istället för att göra sig av med det direkt ifall man är osäker. Har man sen inte använt sakerna på ett halvår eller vad man nu väljer för gräns så kan man högst sannolikt göra sig av med det med gott samvete.

Det är betydligt vanligare att folk köper på sig grejer de inte har användning för eller håller fast i saker de inte har nytta för bara för att de har en "just in case" mentalitet. Vilket jag tror många inte mår bra av i längden.

Folk som väljer att ta en genomgång av sina prylar och rensa det man inte behöver brukar för de allra flesta som prövar på det vara en befriande känsla. Kombinera det med att hålla konsumtionen nere så är man på rätt väg.
Citera
2021-01-03, 22:32
Medlem
Dom flesta har väl redan haft ett köpstopp hela 2020 i princip?
Citera
2021-01-04, 00:08
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Dom flesta har väl redan haft ett köpstopp hela 2020 i princip?

Snarare tvärtom. E-handeln har skjutit i höjden. Folk kan ju inte hitta på nånting så då återstår ju bara att konsumera och beställa hem saker. Många prioriterar saker till hemmet när de ändå inte kan resa och måste jobba hemifrån.
Citera
2021-01-04, 00:13
Medlem
Citat:
Snarare tvärtom. E-handeln har skjutit i höjden. Folk kan ju inte hitta på nånting så då återstår ju bara att konsumera och beställa hem saker. Många prioriterar saker till hemmet när de ändå inte kan resa och måste jobba hemifrån.

Näthandeln har ökat, ja. Men konsumtionen i det stora hela har väl gått ner ändå? Minns att jag såg någon rapport om det, men rätta mig om jag har fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in