2021-01-01, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Såg ett klipp på Youtube i veckan och blev lite inspirerad. Det kallades för No buy year och gick då ut på som det låter att inte spendera pengar på saker som inte är absolut nödvändigt.

Låter som en bra grej då jag är allt för slösaktig ny telefon bara för att det är kul, byte av bil mm helt i onödan.

Vilka är på 2021?
Någon med tidigare erfarenhet?
Låter som en förträfflig ide' för dig att prova jag gör det numera hela tiden och bara skaffar nytt när det behövs det blir ofta att jag köper begagnade saker istället. Men givetvis så skall man ersätta saker som blir trasigt kläder skor m.m. med nytt.
Jag upplever det som befriande att slippa köpa saker hela tiden eller behovet att göra det.
Citera
2021-01-01, 09:22
Medlem
Imnshos avatar
No buy är väl lite hardcore? Sedan bör man väl alltid planera sina inköp och veta att man behöver varan/tjänsten. Tur som fan att man inte har den där kärringgenen som måste spontanshoppa trosor och handväskor i boutiquer och näthandlare hela tiden.

Jag är urtypen som går in i olika butiker och tittar om äpplen, kablar, värmeljus, m.m. är bättre/billigare på Willys eller Clas Ohlson. Kommer ofta på mig att googla "bäst i test" vid varuhyllan när jag ska köpa pepparkakor eller dyckert. Har en budget också inför det nya året, exklusive boendekostnader ska jag klara mig på 10 papp i månaden.

Vi konsumerar alltför mycket crap i västvärlden idag, skitgrejer från Kina som går sönder direkt.
Citera
2021-01-01, 11:50
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Såg ett klipp på Youtube i veckan och blev lite inspirerad. Det kallades för No buy year och gick då ut på som det låter att inte spendera pengar på saker som inte är absolut nödvändigt.

Låter som en bra grej då jag är allt för slösaktig ny telefon bara för att det är kul, byte av bil mm helt i onödan.

Vilka är på 2021?
Blev väl lite av ett No-buy förra året, iaf när det gäller kläder. Spenderade max 300 kr. Dock var jag tvungen att köpa lite grejer till min fiskehobby(3-4000) och lägga pengar på reparationer till bilen(22000).
Citera
2021-01-01, 14:24
Medlem
Detta skall nog jag haka men en ej lika strikt variant, kommer fortsätta handla presenter till vänner o familj men jag kanske kan byta ut prylar till aktiviteter? Sen finns det vissa grejer jag måste köpa för att ha en fungerande bostad som ej fungerar just nu så blir mer underhållskostander alltså inget nytt som köps in
Citera
2021-01-01, 14:30
Medlem
Deagle66s avatar
Hmm

Intressant tràd.

Ska försöka mitt bästa att följa ràdet.

Men en sak ska ni vara klara pé.
Ni rör fan inte mitt snus....
Citera
2021-01-01, 15:54
Medlem
susets avatar
Vad som anses vara nödvändigt är helt subjektivt.

Nog kan den genomsnittliga svensken argumentera för att han absolut måste ha den senaste iPhonen, för den nuvarande känns ju långsam. Sedan är det klart att man köper den dyraste modellen, för då kanske den håller längre.
Största utrymmet behövs också, "bättre att inte behöva tänka på det".

Sedan abonnemang.. man spar ju lite pengar om man köper den med ett abonnemang. Bäst att ta fri surf, kan bli dyrt om man skulle gå över gränsen. Extra försäkring på det? Ja, självklart. Blir dyrt om man tappar den i marken.

Vips så susar 1 149 kr iväg från kontot varje månad i 2 år, 999 kr i uppläggningsavgift och 29 kr i "det är tydligen svindyrt att skicka brev på posten för företag" avgift.
Senast redigerad av suset 2021-01-01 kl. 16:00.
Citera
2021-01-01, 16:03
Medlem
Conams avatar
Det har på nåt sätt genomsyrat min tillvaro ett antal år, nödvändiga saker som bromsbelägg till bilen prutas det inte på! Likaså en flaska vin på nyårsafton, men annars hålls det hårt i plånkan.
Det har dessutom gjort att jag kan köpa det jag vill närsomhelst, finessen är att jag vant mig med att (ligga lågt)
Citera
2021-01-01, 17:07
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:

Vilka är på 2021?

Lever redan på detta sätt. Ser ingen logik i att "shoppa". Ser inte heller hur folk tycker det är roligt att gå och shoppa. Det där är kvinnogöra.

Köpte en mixer nyligen men innan det var mitt senaste köp ett par jeans under förra årets mellandagsrea.

Hade nog blivit chockad om jag fick höra hur mycket män i Sverige lägger ner på onödiga saker. Investera det i er, tex via kvalitativ kost eller böcker/ljudböcker istället för att vara ett får och köpa saker bara för att.

Vill dock påpeka att det för mig inte är "no buy year" eller nåt sånt, det är helt enkelt så jag lever senaste åren 5 åren. Kommer ihåg att jag redan för 10 år sen som ung aldrig förstod varför mina vänner la ner tusentals kronor varje gång vi var i Stockholm bara för att "vi är i Stockholm".
Citera
2021-01-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Låter ju som en bra idé men har man svårt att sluta spendera pengar på onödiga saker vanligtvis så tror jag det blir ganska svårt att lyckas
Då är det bara mat, hyra, el, vatten och sen kanske transport som man får lägga pengar på?

Skulle tro att godkända saker att spendera pengar på bland annat beror på hur man bor. Det är viss skillnad på att bo i hyresrätt och att äga sitt boende. Äger man sitt boende så kan det tillkomma andra utgifter, som samfällighets- och vägföreningsavgifter, sotning, sophämtning och avfall. Medan man inte betalar sådant utöver hyran, elen, eventuellt vatten (om det inte ingår i hyran) om man hyr en lägenhet. Sedan kan man ha olika försäkringar (bland annat hemförsäkring), vilket jag klassar som godkänd utgift. Lägg till nödvändiga underhållskostnader och renoveringsbehov, om man äger sitt boende och det behovet uppstår.

Vissa andra saker kan vara godtagbara också. Som nödvändig sjukvård och tandvård, samt mediciner. Hygienartiklar och liknande, samt nya skor (om man bara äger ett par, och de går sönder) etc. Men det är ju min syn på vad man i sådana fall får spendera pengar på om man satsar på No Buy.

Om man tycker att det blir svårt att lyckas så behöver man inte börja väldigt strikt redan från start. Blir kanske lite fusk första månaden eller så, men det kanske underlättar lite.
Citera
2021-01-01, 20:31
Medlem
Jag testade det 2019 från en innan ganska låg konsumtionsnivå. Jag satte upp vissa regler för vad som var tillåtet att köpa och det gick förvånansvärt bra. Jag har 2 barn och tyckte det var okej att handla åt dem men försökte hitta second hand i första hand. Var lite sjå när den ena skulle vara pepparkaka i ett julspel och jag letade tröjor i rätt brun nyans till honom i flera dagar. Till slut hittade jag en klänning som jag klippte av och sydde upp. Till andra barnet lånade jag lussekläder och det gick fint. Generellt insåg jag hur lite man egentligen måste köpa och att det alltid är bra att tänka efter en extra gång. Jag fick även köpa mat i butik, utemat 1 g/månad och underkläder om det krisade. Klarade mig utan det sista men behövde fylla på mer än vanligt 2020.

Tipsar om boken Jag har inte råd - sorrow no 5 som handlar om ett köpfritt år pga ekonomiska skäl. Den utgår från Gunilla Brodrejs lista i Shopstop men skippar surdegsbröd och vin m.m. Bra inspiration!
Citera
2021-01-01, 20:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Har haft liknande filosofi de senaste fem åren. Jag har en TV från 2013 och en mobil från 2015.
Citera
2021-01-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har haft liknande filosofi de senaste fem åren. Jag har en TV från 2013 och en mobil från 2015.

Det konstiga är väll att vissa idag tycker att fu har en gammal tv o mobil fast dom inte alls har många år på nacken.

Jag har nog snarlikt som dig med tv:n men mobilen måste jag uppdatera lite oftare då den används inom mitt arbete som arbetsredskap hade länge en gammal samsung med touch o var inge fel på den men en dag så kunde man inte använda vissa appar som krävs inom mitt arbete med den då då var det o köpa en ny vilket känndes sjukt onödigt när den annars fungerade felfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in