• 3
  • 4
2021-01-04, 00:29
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Näthandeln har ökat, ja. Men konsumtionen i det stora hela har väl gått ner ändå? Minns att jag såg någon rapport om det, men rätta mig om jag har fel!

aha ja så kan det vara, får hoppas det i alla fall
Citera
2021-01-04, 01:12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Varför bara ett år? Varför inte "no buy life"? Tycker detta låter oäkta och mest som en plojgrej för uppmärksamhet. Ungefär som miljömuppar som skaffar barn. De enda jag kan ta på allvar är de som steriliserar sig för miljön. De är i alla fall inga hycklare.
Citera
2021-01-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Att snåla med allt under ett helt år fast man inte är tvungen, låter mer som tvångsmässigt beteende än sunt ekonomiskt tänkande. Det är inget fel att vara ekonomisk och sparsam så länge man inte är dumsnål. Pengar får brukas men inte slösas är ett enklare koncept att följa.

Är det ens någon större skillnad mellan no buy year, där man endast får spendera pengar på sådant som är nödvändigt, och konceptet "pengar får brukas men inte slösas"? Rent spontant låter det nästan som samma eller ett snarlikt koncept. För man slösar ju pengar på onödiga saker etc, vilket är vad man försöker undvika genom att ha no buy year. Samtidigt får man inte slösa pengar med det konceptet som du föreslog istället.
Citera
2021-01-05, 02:46
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Låter ju som en bra idé men har man svårt att sluta spendera pengar på onödiga saker vanligtvis så tror jag det blir ganska svårt att lyckas
Då är det bara mat, hyra, el, vatten och sen kanske transport som man får lägga pengar på?

Ja, och sprit, horor och blixtlås i reserv.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Såna här saker är lite tramsiga, oftast skapade och promotade av folk som alltid måste göra en stor grej av allt. Samma typ av människor som postar på facebook varje gång dom har tränat.

Ja, vad fan gick de och köpte allt skräp för tidigare? Vi andra höll inte på så, och behöver inte sola oss i glansen av sånt trams.

Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Tycker appen Tink fungerar bra till de som är intresserade av att sänka sina kostnader på skit. Man kopplar sina bankkonton till appen och importerar sina transaktioner, de transaktioner som inte automatiskt tilldelas en kategori kan du själv kategorisera. Poängen här är att du månad för månad kan se ett pajdiagram över hur mycket du spenderar i olika kategorier.

Mmm, paj... det också ja.

Citat:
Ursprungligen postat av suset
Vad som anses vara nödvändigt är helt subjektivt.

Ärkesvinet Dan Eliasson, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Varför bara ett år? Varför inte "no buy life"? Tycker detta låter oäkta och mest som en plojgrej för uppmärksamhet.

Precis. Nu ska jag erkänna att jag köper saker. Men betydligt färre än de flesta andra. Inget annat vore rimligt.
Citera
2021-01-06, 15:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Precis. Nu ska jag erkänna att jag köper saker. Men betydligt färre än de flesta andra. Inget annat vore rimligt.
Du övertygar inte mig i alla fall. Tror du är fake. Jag har inte köpt en enda sak som jag inte har ätit eller haft på mig under de senaste tjugo åren. Och min "garderob" ryms i en ICA-kasse. Om du är ärlig med dina ambitioner så sluta ljug för dig själv och börja kasta. Kasta kasta kasta. Och ersätt inte. När du är fri från allt du inte behöver kan du börja ditt liv som fri.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in