Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Tänk vad lätt det är att starta illasinnade rykten, för direkt så tror ju många på vad som påstås av t ex en trådstartare som i denna tråd. Vi ser i tråden flera kommentarer som ”har lärt mig nåt, Tack!” Eller ”vilja jävla lurendrejare”.
Men, ni som nu direkt sväljer TS historia och påståenden, hur vet ni att det han påstår verkligen hänt och är korrekt återgivet, och inte skrivet i affekt och kanske innehåller felaktigheter som gör att den påstådda historien inte är riktigt så som det beskrivs....? Har ni hört den andra partens version...? Har ni kollat upp vad som faktiskt sägs i avtalen?
Nu vet inte heller jag hur sann TS historia är, men det känns som om flera av påståendena kanske inte är helt korrekta.
T ex så verkar TS påstå att han nu sitter fast i ett tvåårsavtal och inte därför skulle kunna byta bil för då måste han ändå fullfölj att betala detta serviceavtal ut i 24 mån. Detta stämmer inte alls vad jag kan se, utan när bilen får ny ägare så avslutas det aktuella avtalet samma dag som ny ägare registreras på Transportstyrelsen.
TS verkar mena att man inte ska eller kan ha avbetalning på nåt innan man fått varan/tjänsten, men det kan man väl, och det är dessutom rätt vanligt, t ex med försäkringar. Man betalar försäkringspremien i förväg för att sen få utnyttja de tjänster och förmåner etc när en ev skada eller annan händelse uppstår
Det går såklart inte att kolla upp mina påståenden som berör personliga händelser, men fakta om avtalen går att läsa.
https://www.volvobil.se/sv/volvo-serviceavtal/
Skrolla ner för att läsa FAQ.
Om avtalet sägs upp i förtid återbetalas ej erlagda avgifter.
Om någon tycker att detta jag beskriver låter som en bra deal så ska man såklart skriva på. Jag ska medge att jag inte hade koll på alla detaljer, men hur sjutton ska man kunna ha klart för sig allt som står med advokatspråk för varje situation? Sånt man lär sig den hårda vägen.
Sen påstår du saker som jag inte sagt. Ja, jag sitter fast i ett tvåårsavtal. Jag har aldrig påstått att jag tvingas betala hela summan om jag säljer bilen. Det jag påstått är att pengarna som jag redan betalat in under pågående serviceår kommer brinna inne ifall jag väljer att sälja min bil. Man får alltså noll och nada för det man givit dom. Om jag däremot tidigarelägger min service, utför den och sedan säljer bilen så kommer jag aldrig att komma undan utan att få betala hela summan. Smaka på den.
En avbetalning gör man ju för sjutton inte innan man fått en vara. Då är det en inbetalning man pratar om. En försäkring är inte alls samma sak. Det är för sjutton självklart att man måste börja prenumerera på sin försäkring för att den ska gälla. Fattar ingenting av vad du pratar om nu. Du kommer ha en löpande avgift att betala och sen brukar du ha en viss karens - dvs du kan inte nyttja någonting av försäkringen inom 6 månader eller 30dagar beroende på vad du har för försäkring.
Det jag påstår är såklart att jag ska ha min vara eller tjänst tillgänglig direkt när jag börjar prenumerera. Brukar du köpa ett kanalpaket och vänta på att få det om ett år efter att du börjat betala????
Båda parter ska fullfölja sina åtaganden. I avtalet med Volvo så finns INGENTING för mig som konsument att tjäna mer än att nån dåre skickar ut en siffra som jag förväntas betala varje månad. Så frågan är alltså: Va faan ska jag binda upp mig hos dom utan att ha någonting för det? Vill jag sälja bilen TILL EXEMPEL sju månader in i en avbetalningsperiod så behåller dom mina inbetalda pengar. Mitt enda val FÖR ATT PENGARNA INTE SKA BRINNA INNE är att punga ut hela summan och göra servicen innan försäljning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Årsprenumererar man på en tidskrift blir billigare än att köpa lösa utgåvor.
Borde vara samma sak med serviceavtalet.
Beträffande bundenheten till verkstaden så borde den upphöra i s m a bilen säljs = tvivlar på ts uppgift.
Att Volvo är synnerligen nonchalanta mot sina kunder kan jag vidimera efter ett antal nya Volvon.
Kommer heller aldrig att köpa någon ny Volvo.
Har aldrig påstått att den inte upphör iom att bilen säljs. Det jag påstått är att pengarna brinner inne.
Från volvos sida som jag länkat till tidigare:
Om avtalet sägs upp i förtid återbetalas ej erlagda avgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
Syftet med serviceavtal är att tjäna mer pengar på bilägarna. Det vet alla som har aktier i Volvo. Man skrev så rakt ut i tidigare bokslut (volvo cars är inte längre publikt). Volvo trucks skriver så fortfarande.
Absolut. Jag förstår att man vill tjäna pengar. Genom att binda upp en massa människor så tjänar man ju sina. Den produkt du säljer måste ju vara attraktiv. Volvo är premium och jag förstår att dom vill ha high-end money för sina produkter. Sådant uppskattar jag som konsument också. Men när avtalet inte ens är konkurrenskraftigt mot vad man själv erbjuder så blir det ju helt jävla sjukt. Jag hade alltså betalat mindre hos volvohandlaren om jag köpt lösnummer!!! Det är för MIG verifierat genom att jag blev ombedd att betala 3700kr för servicen den gången dom inte visste jag hade serviceavtal och jag betalat över 6000kr totalt för den servicen över ett år.
Min volvohandlare är ingen outsourcad sak. Det är en originalbutik med full dekorering och professionella lokaler. Jag vill ha min bil fixad där och jag uppskattar det arbete dom gör - även fast dom är JÄVLIGT DÅLIGA med personmötet för det mesta. På ryktesväg fick jag höra att man tog in en kille där för att ordna upp just det problemet. Han är verkligen reko så jag förstår varför han jobbar där av den anledningen.
Jag är inte bilkunnig, så är det. Alla är bra på olika saker och jag är inte bra på bilar. Det går liksom inte att göra en service själv och sedan fylla i med eget namn och tro en köpare ska tycka det är OK. Speciellt inte som min bil vid inköpstillfället var 3 år. Jag har heller ingen lust att lämna in bilen hos Åkes Skrot&Bildemontering, inte heller Hassans Tvätt&Reparation. Nej, jag betalar bra för mig, och då förväntar jag mig också PREMIUM. Av den anledningen blev jag så FRUKTANSVÄRT FÖRBANNAD när man beter sig så kundovänligt och nonchalant när det gäller t.ex hyrbilen. Att den först ska stå över helgen samt att man går och drar benen efter sig så att ett jävla däckbyte med hjulinställningar ska ta över två dygn att slutföra (däcken fanns redan på plats). Där nånstans så blir man irriterad över deras jävla Mcdonaldsinställning.
Nej, jag säger precis som det är. Volvo ska fanimej inte tro att de kan behandla sina kunder så här och sedan komma undan kritik. Jag basunerar ut detta och hoppas någon som googlar info ska tänka till en extra gång (samt kolla upp fakta med hur uselt avtalet är).
Sist skulle jag bara vilja skriva några strökommentarer på saker som folk skrivit men som jag inte orkar citera.
Min blablabla betalade 10kr i månaden för sin service i 3 år.
- Grattis. En kampanj som denna skulle jag också ta. Det är dock inte samma sak som ett serviceavtal standard är.
Supernöjd. Man bytte torkarblad osv.
- Kul, men det är nog säkert flera år sedan det var så. Idag betalar du super duperpaketet för att få torkarbladen bytta. Ingår icke i serviceavtal! Törs inte ens tänka på vad årskostnaden drar iväg mot då. Säg att torkarbladen kostar över 1000kr original. Sen ska dom ha sin premium på avtalet för den samt tiden för att fixa det på verkstaden. Blir nog en årskostnad på 2000 för att få sina torkblad bytta i samband med service. Så handikappad är inte ens jag att det skulle behövas. Kan jämföras med att få en serviceman som kommer och installerar en VHS till tv:n., dvs pluggar i kontakten i väggen och tv:n och söker in kanal. Jippi!
Summan man betalar baseras på årlig körsträcka. Jag har lagt min kalkyl på 1500 mil. Har på de 6 år jag ägt bilen kört 8000 mil. När man gjort en service kollas milen av. Har man kört för mycket så får man betala extra. Kör man mindre så räknas det bort pengar. Efter utförd service får man ett brev hem där det står miltal vid servicetillfället. Man ombeds att kontakta volvo ifall man anser att man kört mindre än sina kalkylerade 1500mil
då premien kan komma att ändras. Det jag finner lustigt i det hela är att man automatiskt blir debiterad när man går över 1500mil, men om man ligger under så får man faktiskt höra av sig själv - för hur skulle de annars kunna veta??

Jävla as.
Det var också någon som inte trodde på det jag sa om servicemannens agerande med att hoppa över vissa saker. Detta är inte någon han försöker blåsa mig på. Han gör det för att hålla nere kostnaden med några tior när det inte är något direkt att åtgärda. Själva basservices utförs ändå. Skulle det behövas en halv flaska spolarvätska så får jag betala för en hel oavsett. Så detta är helt reko av servicemannen. Problemet ligger i att jag HAR SERVICEAVTAL och vill ha ut varenda jävla droppe av det. När de inte har koll på att man har serviceavtal så blir man också mörkrädd när man får höra att dom varit sparsamma. Jag påpekade det en gång när han precis fixat klart bilen och snällt berättade att han varit sparsam. Då såg han väldigt förvånad ut och skulle kolla hur dom löser det. Svaret blev "äh du kan köra, ingen fara", ungefär som att jag skulle slippa betala något mer (???) när det i själva verket var frågan om att hela servicen utförts till 100%
Mycket av servicen är ju bara jävla fucking skitsnack. Uppdatering av programvara. WHat. Den programvaran är skriven nån gång i början av millenieskiftet och är så simpel att den inte har någonting nytt att erbjuda. Kanske nån lista med namn på radiokanaler på sin höjd. Jävla bullSHIT. Men det är ju något som servicemannen bara ska utföra på rutin och inte är införstådd med vad det gör.
Så återigen, låt detta smälta in. Det mesta jag skriver här går väldigt lätt att verifiera.