2020-12-16, 09:01
Medlem
Serviceavtal fungerar bra om man skaffar det när det är kampanj. När jag köpte ny Volvo så betalade jag 24kr/mån i tre år. Det är svårt att få servicen att bli billigare än så. Däremot skulle jag aldrig betala fullpris för ett serviceavtal.
Citera
2020-12-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
30 års erfarenhet av bilägande. Min slutsats är att alla vettiga mekaniker startar eget och klantskallarna blir kvar på märkesverkstäderna.

Du generaliserar inte tycker du...? ”alla”....?

Du har såklart full koll på alla mekaniker och verkstäder i hela landet och under tillräckligt lång tid för att det ska vara ett fullgott statistiskt underlag...?

För bara ett tomt påstående är det väl inte du kommer med...?
Citera
2020-12-16, 09:12
Medlem
Klas-Vegass avatar
Syftet med serviceavtal är att tjäna mer pengar på bilägarna. Det vet alla som har aktier i Volvo. Man skrev så rakt ut i tidigare bokslut (volvo cars är inte längre publikt). Volvo trucks skriver så fortfarande.
Citera
2020-12-16, 09:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du generaliserar inte tycker du...? ”alla”....?

Du har såklart full koll på alla mekaniker och verkstäder i hela landet och under tillräckligt lång tid för att det ska vara ett fullgott statistiskt underlag...?

För bara ett tomt påstående är det väl inte du kommer med...?
Han formulerade sig oerhört bra. Han skrev att det var hans erfarenhet? Kanske bevisar du nu bara hans tes. Att ni som är kvar på märkesverkstaden saknar läsförståelse.
Citera
2020-12-16, 09:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
TS verkar mena att man inte ska eller kan ha avbetalning på nåt innan man fått varan/tjänsten, men det kan man väl, och det är dessutom rätt vanligt, t ex med försäkringar. Man betalar försäkringspremien i förväg för att sen få utnyttja de tjänster och förmåner etc när en ev skada eller annan händelse uppstår

Nej, det var ett galet exempel. Du får ju produkten, dvs försäkringsskyddet, i samma ögonblick som du betalar.
Citera
2020-12-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Årsprenumererar man på en tidskrift blir billigare än att köpa lösa utgåvor.
Borde vara samma sak med serviceavtalet.

Beträffande bundenheten till verkstaden så borde den upphöra i s m a bilen säljs = tvivlar på ts uppgift.

Att Volvo är synnerligen nonchalanta mot sina kunder kan jag vidimera efter ett antal nya Volvon.
Kommer heller aldrig att köpa någon ny Volvo.

Det tog mig ca 39 sekunder att hitta de allmänna reglerna för Volvos serviceavtal, i vilket det finns en del som klart motsäger TS påståenden och spekuleringar.

Att Volvo skulle vara synnerligen nonchalanta mot sina kunder stämmer knappast, ja inte generellt sett. Att det kan finnas nåt surkart nånstans här o var på nån Volvo-firma kan säkert stämma. Men tror du på allvar att Volvo skulle ha så många nöjda kunder som de faktiskt har om de verkligen var ”synnerligen nonchalanta mot sina kunder”....?

Att nåt sådant kan ha skett för dig säger jag inte emot, men det är sannolikt inte representativt för hela Volvo och alla deras bilfirmor landet runt.

Att prenumerera på en tidskrift betyder ju att man t ex delbetalar i förskott och sen får man varan/tjänsten. Man får då vanligen en del förmåner ja. Men det får man väl även med ett serviceavtal med Volvo...?
Citera
2020-12-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Syftet med serviceavtal är att tjäna mer pengar på bilägarna. Det vet alla som har aktier i Volvo. Man skrev så rakt ut i tidigare bokslut (volvo cars är inte längre publikt). Volvo trucks skriver så fortfarande.

Du tror inte hela grejen med att tillverka bilar limpor eller annat är att tjäna mer pengar på kunderna....?

Serviceavtal är frivilligt, och det ger vissa fördelar för kunden, om det sen även ger fördelar för leverantören av avtalet vad är fel i det...? Är det förbjudet att tjäna pengar så fort det handlar om verkstäder etc?

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Han formulerade sig oerhört bra. Han skrev att det var hans erfarenhet? Kanske bevisar du nu bara hans tes. Att ni som är kvar på märkesverkstaden saknar läsförståelse.

Och hans erfarenhet är ett för dåligt underlag för att påstå att det gäller ”alla”. Han påstod dessutom inget om någons läsförståelse, så det är din halmgubbe

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, det var ett galet exempel. Du får ju produkten, dvs försäkringsskyddet, i samma ögonblick som du betalar.

Samma lika.... Ingår du ett serviceavtal så får du ju produkten, dvs serviceskyddet i samma ögonblick du betalar.

Sker något sen så får du hjälp av försäkringen, för den är redan betald, typ...
När bilen sen ska in på service, så är den redan betald, typ....
Citera
2020-12-16, 09:27
Moderator
Citat:
Finns ingen som helst anledning att serva bilen hos Volvo överhuvudtaget. Hitta en bra fristående verkstad så blir det bättre gjort, du får riktig personlig service och betalar inte ens hälften. Din bil kommer tacka dig.
Märkesverkstäder har ju inte monopol, som tur är, men de har tillgång till de senaste servicemeddelandena och till de senaste rönen om just din bil.
De har även tillgång till en stor bas av erfarenheter från sina likar i Sverige och i världen.
Om du har problem, som du kanske inte ens vet om, så är chansen att din märkesverkstad löser det åt dig på ett betydligt bättre sätt än fristående verkstäder gör. Det finns ibland åtgärder som bör utföras, men kanske inte görs en återkallning för, som görs utan kostnad i samband med service osv. Det gör inte din lokala allbilsverkstad.

Så trots att jag helst gör all service själv när inte garantier och goodwill längre är aktuellt så tycker jag inte heller att det är så svartvitt som du gör.

TS verkar faktisk färgad, jag vet att det finns de som är fullständigt nöjda med kostnad och service genom serviceavtalet på Volvo. Givetvis är ett serviceavtal dyrare än att bara göra de nödvändiga servicearna - precis som att teckna en helförsäkring istället för halv är - än att ta smällen när/om den kommer.
Citera
2020-12-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Märkesverkstäder har ju inte monopol, som tur är, men de har tillgång till de senaste servicemeddelandena och till de senaste rönen om just din bil.
De har även tillgång till en stor bas av erfarenheter från sina likar i Sverige och i världen.
Om du har problem, som du kanske inte ens vet om, så är chansen att din märkesverkstad löser det åt dig på ett betydligt bättre sätt än fristående verkstäder gör. Det finns ibland åtgärder som bör utföras, men kanske inte görs en återkallning för, som görs utan kostnad i samband med service osv. Det gör inte din lokala allbilsverkstad.

Så trots att jag helst gör all service själv när inte garantier och goodwill längre är aktuellt så tycker jag inte heller att det är så svartvitt som du gör.

TS verkar faktisk färgad, jag vet att det finns de som är fullständigt nöjda med kostnad och service genom serviceavtalet på Volvo. Givetvis är ett serviceavtal dyrare än att bara göra de nödvändiga servicearna - precis som att teckna en helförsäkring istället för halv är - än att ta smällen när/om den kommer.

Bra där, äntligen en vettig dos sunt förnuft än bara det svart/vitt som annars härjar i sådana här trådar.
Citera
2020-12-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Detta är det stående argumentet för att ängsliga skall välja märkesverkstäder. Har under 30 års bilägande aldrig hamnat i den situationen. Visst, i teorin så kan det hända men för de allra flesta aldrig. Min erfarenhet från fristående verkstäder är att de är bättre på felsökande. Kanske för att de jobbat med fler märken och modeller eller helt enkelt för att de smartaste startar eget.
Citera
2020-12-16, 09:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Samma lika.... Ingår du ett serviceavtal så får du ju produkten, dvs serviceskyddet i samma ögonblick du betalar.

Sker något sen så får du hjälp av försäkringen, för den är redan betald, typ...
När bilen sen ska in på service, så är den redan betald, typ....

Nej, nej, nej, det är helt olika saker. TS har rätt, han har gjort förskottsinbetalningar för en tjänst, bilservice, som han har för avsikt att använda, återkommande dessutom. "Serviceskydd", vad är det ens för en hitte-på-term? Skydd mot regelbunden service?
Citera
2020-12-16, 09:51
Medlem
Citat:
Detta är det stående argumentet för att ängsliga skall välja märkesverkstäder. Har under 30 års bilägande aldrig hamnat i den situationen. Visst, i teorin så kan det hända men för de allra flesta aldrig. Min erfarenhet från fristående verkstäder är att de är bättre på felsökande. Kanske för att de jobbat med fler märken och modeller eller helt enkelt för att de smartaste startar eget.

Det finns bättre och sämre exempel både bland märkes och oberoende, så att säga att det alltid är si eller så blir i min värld bara fel.

Jag har en oberoende verkstad som jag haft mycket god insyn i under ca 30 år eller mer, och som är jäkligt kompetenta och har hyfsade priser.

Jag har en märkesverkstad som jag också vet är mycket kompetenta och har skapliga priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in