2020-12-04, 07:35
Medlem
"Ansökan
Innan du ansöker träffar du en studie- och yrkesvägledare eller någon annan person som arbetar med studiestarts*stödet på din hemkommun. Tillsammans lägger ni upp en plan för dina studier och pratar om vilka bidrag och lån som kan vara aktuella för dig. Om ni kommer överens om att studiestartsstöd skulle vara rätt för dig, gör ni en ansökan.

Vet du inte vem du ska kontakta? Prata med din handläggare på Arbets*förmed*lingen eller kommunen, så kan de hjälpa dig."

Ser inte vad problemet är, är det inte bara likt sista meningen säger prata med din handläggare på Arbetsförmedlingen och därigenom få detaljerna kring det.

Dessutom gäller studiestartsstödet i högst 50 veckor vid studier på heltid som ovan skrev.
Citera
2020-12-04, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Ska du börja studera då menar du? Isåfall får du ju skriva ut dig från arbetsförmedlingen.
Ja... om man vill börja studera...

Jag tror att man måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen för att kunna få studiestartsstöd!
Citera
2020-12-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
Ja... om man vill börja studera...

Jag tror att man måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen för att kunna få studiestartsstöd!
Varför ska du annars ta studiestartsstöd? Om du inte ska börja studera.
Citera
2020-12-04, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Du kan inte lösa det på ett snyggare sätt? Då är det synd om dig, för det är ett enkelt samtal att inleda, ställa frågor och få sina svar på. Jag uppfattar dig som en bortskämd snorunge, skärp dig och bli vuxen. Du kan testa inleda med att fråga som är passande.

Du kan få aktivitetsstöd för utbildning i högst 1 år också så att du vet.
Ska jag vara ful och ställa lite "indirekta" frågor istället menar du?
Citera
2020-12-04, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Varför ska du annars ta studiestartsstöd? Om du inte ska börja studera.
Det är ju för studier man får studiestartsstöd! självklart ska man studera då!
Citera
2020-12-04, 07:39
Medlem
Citat:
Ska jag vara ful och ställa lite "indirekta" frågor istället menar du?

Jag vet inte hur jag ska tolka ett barn, vad menar du? Det går bra att säga att du just nu har aktivitetsstöd och att du undrar hur du skall gå tillväga för att få ansöka om studiestartstöd istället. Resten av samtalet klarar du säkert av att sköta utan en extra farsa, va?
Citera
2020-12-04, 07:41
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Det är ju för studier man får studiestartsstöd! självklart ska man studera då!

TS, ursäkta jag lägger mig i nu, men har du bostadstillägg till aktivitetsstödet? Det kanske inte lönar sig ekonomiskt att byta till studiestartsstödet.

Edit: Dessutom är väl studiestartsstödet förenat med prestation på ett annat vis än aktivitetsersättning?
Senast redigerad av Passepartout 2020-12-04 kl. 07:46.
Citera
2020-12-04, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
TS, ursäkta jag lägger mig i nu, men har du bostadstillägg till aktivitetsstödet? Det kanske inte lönar sig ekonomiskt att byta till studiestartsstödet.
Min fråga är jääääätteeeeee simpel och den lyder så här:

Om man har aktivitetsstöd och INTE vill ha det längre utan man vill ha studiestartsstöd ISTÄLLET....

Är det då att BARA sluta ansöka om aktivitetsstöd så att man kan ansöka om studiestartsstöd?
Citera
2020-12-04, 07:43
Medlem
Citat:
Hör du hur det låter?

Att jag ska ringa dom och fråga om hur jag hittar ett hål i systemet så jag kan få som jag vill?!

DUUUUUHHHH

Har du en sjukdomsbild som ger dig nedsatt intellekt, kryphål? Vad är det du har tänkt egentligen? Om du vill ha studiestartstöd så måste du studera, har du tänkt börja studera? Då måste du avskrivas från ditt arbetsmarknadspolitiska program och de skriver då in dig i förberedande insatser.

Varför dumförklarar du mig som en jävla fjortis?
Citera
2020-12-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Har du en sjukdomsbild som ger dig nedsatt intellekt, kryphål? Vad är det du har tänkt egentligen? Om du vill ha studiestartstöd så måste du studera, har du tänkt börja studera? Då måste du avskrivas från ditt arbetsmarknadspolitiska program och de skriver då in dig i förberedande insatser.

Varför dumförklarar du mig som en jävla fjortis?
Du verkar inte förstå!!!!! att det ska vara så svårt!

SJÄLVKLART har man tänkt studera om man vill ha studiestartsstöd???? det säger ju sig självt?

Så du menar......................

Att om man skriver ut sig från arbetsmarknadspolitiska program hos Arbetsförmedlingen så har man inte rätt till aktivitetsstöd längre och då kan man ansöka till studiestartsstöd?

Om det är så du menar... hur fan vet du det?
Citera
2020-12-04, 07:48
Avstängd
Tillhör du gruppen som kan få studiestartstöd då, den är ganska begränsad.
Citera
2020-12-04, 07:49
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå!!!!! att det ska vara så svårt!

SJÄLVKLART har man tänkt studera om man vill ha studiestartsstöd???? det säger ju sig självt?

Så du menar......................

Att om man skriver ut sig från arbetsmarknadspolitiska program hos Arbetsförmedlingen så har man inte rätt till aktivitetsstöd längre och då kan man ansöka till studiestartsstöd?

Om det är så du menar... hur fan vet du det?

Så varför i helvete menar du att det är att leta kryphål om du ställer frågan till en arbetsförmedlare? Förklara gärna för mig hur du tänker.

Du har rätt till aktivitetsstöd i 53 veckor under utbildning, utan motprestation som att söka jobb. Varför väljer du inte det istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in