2020-12-04, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Så varför i helvete menar du att det är att leta kryphål om du ställer frågan till en arbetsförmedlare? Förklara gärna för mig hur du tänker.

Du har rätt till aktivitetsstöd i 53 veckor under utbildning, utan motprestation som att söka jobb. Varför väljer du inte det istället?
Jag orkar inte förklara det där med kryphålet! jag är inte i mitt goda psykiska tillstånd just nu!

Studiestartsstöd erbjuder mer pengar!
Citera
2020-12-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Tillhör du gruppen som kan få studiestartstöd då, den är ganska begränsad.
Ja... självklart ställer jag frågan förutsatt att man uppfyller resten av kraven!
Citera
2020-12-04, 07:54
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
Min fråga är jääääätteeeeee simpel och den lyder så här:

Om man har aktivitetsstöd och INTE vill ha det längre utan man vill ha studiestartsstöd ISTÄLLET....

Är det då att BARA sluta ansöka om aktivitetsstöd så att man kan ansöka om studiestartsstöd?

Ja, du måste såklart "säga upp" aktivitetsstödet, men kolla noga om du kan låta det vila under tiden du studerar. Tala med Försäkringskassan först.
Citera
2020-12-04, 07:56
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Jag orkar inte förklara det där med kryphålet! jag är inte i mitt goda psykiska tillstånd just nu!

Samtidigt kräver det att du presterar och du får inget bostadstillägg.
Citera
2020-12-04, 07:56
Medlem
Citat:

Du kan inte förklara det eftersom det faller inom termen ologiskt. Det finns inte ett krav på dig att stå till arbetsmarknadens förfogande under utbildning - dvs om du får aktivitetsstöd behöver du inte söka jobb och därför är frågan hur du kan gå tillväga för att söka studiestartstöd istället till en handläggare på arbetsförmedlingen advekat. Det verkar du inte ha förstått, du ska nog inte lita på ditt intellektuella omdöme mer än andras för det verkar bristande.
Citera
2020-12-04, 07:57
Medlem
Citat:

Du har alltså inte grundskole- alt gymnasiekompetens? Är det därför du har svårt att läsa enkla instruktioner kanske. Det står klart och tydligt att din af kan ge dig kontaktuppgifter till den på kommunen som bedömer rätten till studiestartsstöd. Kan de göra detta får man anta de kan guida dig genom resten med.
Citera
2020-12-04, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ja, du måste såklart "säga upp" aktivitetsstödet, men kolla noga om du kan låta det vila under tiden du studerar. Tala med Försäkringskassan först.

Det är arbetsförmedlingen som prövar rätten till inskrivning i arbetsmarknadspolitiskt program efter att de pausar dig under utbildning. Alla frågor hen har kan ställas till arbetsförmedlingen.
Citera
2020-12-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Du kan inte förklara det eftersom det faller inom termen ologiskt. Det finns inte ett krav på dig att stå till arbetsmarknadens förfogande under utbildning - dvs om du får aktivitetsstöd behöver du inte söka jobb och därför är frågan hur du kan gå tillväga för att söka studiestartstöd istället till en handläggare på arbetsförmedlingen advekat. Det verkar du inte ha förstått, du ska nog inte lita på ditt intellektuella omdöme mer än andras för det verkar bristande.
Finns det någon i den här tråden som förstår vad du just skrev?

JAG HÅLLER PÅ ATT TAPPA FÖRSTÅNDET HELT OCH HÅLLET!!!!!!!!

MIN JÄVLA FRÅGA ÄR SÅ JÄVLA ENKEL FÖR IN I HELVETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!

OM MAN HAR AKTIVITETSSTÖD OCH VILL BÖRJA PLUGGA OCH DÄRMED FÅ STUDIESTARTSSTÖD..........

RÄCKER DET DÅ MED ATT SLUTA ANSÖKA OM AKTIVITETSSTÖD OCH SÖKA STUDIESTARTSSTÖD DÅ?

DU SÄGER ATT MAN MÅSTE HOPPA AV SITT PROGRAM HOS ARBETSFÖRMEDLINGEN FÖR ATT KUNNA FÅ STUDIESTARTSSTÖD MEN HUR FAN VET DU DET? SVARA PÅ FRÅGAN KONKRET!!!!

FOLK ÄR SÅ JÄVLA ABSTRAKTA ATT DOM SJÄLVA INTE MÄRKER!
Citera
2020-12-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Tack för att du säger likadant som jag gjorde tidigare i denna tråden. Men han vill ju inte lyssna på mig.
Har dock sagt det flera gånger som om jag vore papegoja vilket tydligen inte hjälpt han har vägrat och lyssna.
Ni missuppfattar frågan med all respekt!

Jag vet att man inte kan ha aktivitetsstöd och studiestartsstöd samtidigt! DET VET JAG!

Frågan är.............

Räcker det med att enbart sluta ansöka om aktivitetsstöd och ansöka till studiestartsstöd?
Citera
2020-12-04, 08:07
Medlem
Citat:
Finns det någon i den här tråden som förstår vad du just skrev?

JAG HÅLLER PÅ ATT TAPPA FÖRSTÅNDET HELT OCH HÅLLET!!!!!!!!

MIN JÄVLA FRÅGA ÄR SÅ JÄVLA ENKEL FÖR IN I HELVETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!

OM MAN HAR AKTIVITETSSTÖD OCH VILL BÖRJA PLUGGA OCH DÄRMED FÅ STUDIESTARTSSTÖD..........

RÄCKER DET DÅ MED ATT SLUTA ANSÖKA OM AKTIVITETSSTÖD OCH SÖKA STUDIESTARTSSTÖD DÅ?

DU SÄGER ATT MAN MÅSTE HOPPA AV SITT PROGRAM HOS ARBETSFÖRMEDLINGEN FÖR ATT KUNNA FÅ STUDIESTARTSSTÖD MEN HUR FAN VET DU DET? SVARA PÅ FRÅGAN KONKRET!!!!

FOLK ÄR SÅ JÄVLA ABSTRAKTA ATT DOM SJÄLVA INTE MÄRKER!
.

Problemet ligger hos dig, nej det räcker inte att sluta ansöka och det har jag sagt. Du får kontakta arbetsförmedlingen och prata med dessa men det ville du inte för du var rädd de skulle förstå studiestartstödet innebär mer pengar för dig trots att du har all rättighet att välja det över aktivitetsstöd om du vill.

Alla dina jävla frågor du har kan du ställa till handläggaren du pratar med. Det är du som inte förstår vad vi hela tiden har försökt berätta för dig, men jag misstänker skarpt att du lider av någon autism eller annan dysfunktionell störning som gör dig inkapabel till att förstå det sociala.
Citera
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:

Jag vet att man inte kan ha aktivitetsstöd och studiestartsstöd samtidigt! DET VET JAG!

Frågan är.............

Räcker det med att enbart sluta ansöka om aktivitetsstöd och ansöka till studiestartsstöd?
SVAR JA DET RÄCKER.
Så länge du INTE har aktivitetsstöd så ska du kunna ansöka studiestartsstöd.
MEN du kan INTE söka det om du har aktivitetsstöd samtidigt.

DU måste ta bort den som du har nu. INNAN du kan ansöka om det NYA som du vill ha.

PÅ RIKTIGT ASSÅ!
Citera
Medlem
Citat:

Frågan är.............

Har du kommit in på någon utbildning då? Det måste väl vara ett grundkrav för studiestartsstöd.
Senast redigerad av Bellint 2020-12-04 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in