• 1
  • 2
2020-12-04, 03:42
Medlem
Ja........

Man kan inte ha aktivitetsstöd och studiestartsstöd samtidigt...

Om man nu bara slutar ansöka om aktivitetsstöd... är det då fritt fram med studiestartsstöd?

Så här säger CSN:

Du kan inte få studiestartsstöd samtidigt som du har vissa andra ersättningar. Det gäller följande ersättningar:

aktivitetsstöd
sjuk-, aktivitets- eller rehabiliteringsersättning
utvecklingsersättning
etableringsersättning
korttidsbidrag
studiehjälp
studiemedel
studiestöd eller motsvarande studiefinansiering från ett annat land.
Försörjningsstöd (socialbidrag), bostadsbidrag och barnbidrag påverkar inte rätten till studiestarts*stöd.

Nå?
Senast redigerad av darkpurple 2020-12-04 kl. 04:00.
Citera
2020-12-04, 03:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
studiestartsstöd...studiestartsstöd? studiestartsstöd...
Vad tusan är det?
Citera
2020-12-04, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad tusan är det?
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/st...tartsstod.html
Citera
2020-12-04, 05:07
Medlem
Borde det inte vara hur enkelt som helst att få reda på detta? shit!
Citera
2020-12-04, 06:10
Medlem
Det står:

Du kan inte få studiestartsstöd samtidigt som du har vissa andra ersättningar. Det gäller följande ersättningar:

aktivitetsstöd
sjuk-, aktivitets- eller rehabiliteringsersättning
utvecklingsersättning
etableringsersättning
korttidsbidrag
studiehjälp
studiemedel
studiestöd eller motsvarande studiefinansiering från ett annat land.
Försörjningsstöd (socialbidrag), bostadsbidrag och barnbidrag påverkar inte rätten till studiestarts*stöd.

Alltså är det bara att sluta ansöka till aktivitetsstöd och så uppfyller man kravet tänker jag... eftersom det står att man inte får ha studiestartsstöd och aktivitetsstöd SAMTIDIGT...

Well well then... då "hoppar man bara av" aktivitetsstöden och vips så kan man få studiestartsstöd?

Eller?
Citera
2020-12-04, 06:17
Medlem
Pianotangents avatar
Ditt aktivtetsstöd är väl kopplat till någonting och rapporteringen är i gång?

Du kan nog inte bara 'hoppa av' utan prata med någon som kan kolla vad du behöver samordna innan och för din plan framåt.
Citera
2020-12-04, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Ditt aktivtetsstöd är väl kopplat till någonting och rapporteringen är i gång?

Du kan nog inte bara 'hoppa av' utan prata med någon som kan kolla vad du behöver samordna innan och för din plan framåt.
Aktivitetsstöd får man om man är kopplad till ett program hos Arbetsförmedlingen och ja... arbetssökande rapportering krävs!

Varför kan man inte bara hoppa av från det hela? jag har panik!
Citera
2020-12-04, 06:50
Medlem
Jag känner att det faktiskt är omöjligt att få svar på via nätet eftersom det är en sån abstrakt beskrivning så det inte är sant...

Hur fan tolkar man att man inte får ha aktivitetsstöd och studiestartsstöd samtidigt?

I så fall räcker det väl med att man enbart slutar ansöka till aktivitetsstöd och därmed får ha studiestartsstöd eftersom man inte längre har aktivitetsstöd...

Att allt ska vara så jääääääääävla knepigt! AAAAAAAAAHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!
Citera
2020-12-04, 06:56
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Aktivitetsstöd får man om man är kopplad till ett program hos Arbetsförmedlingen och ja... arbetssökande rapportering krävs!

Varför kan man inte bara hoppa av från det hela? jag har panik!

Jag tänker att du är inne i det systemet och det behöver avslutas enligt rutiner. Ring och prata med din handläggare så bytet blir korrekt.
Citera
2020-12-04, 07:18
Medlem
DragforADHDs avatar
Nej du kan inte ha det samtidigt.
Här kan du läsa om du inte tror mig
https://www.grastorp.se/barn-och-utb...tartsstod.html

Står på sidan på punkten "Du kan inte få studiestartsstöd under samma tid som du får till exempel aktivitetsstöd eller sjukersättning. Men det finns vissa ersättningar som du kan ha samtidigt som studiestartsstöd."

så nej du kan inte ha studiestartsstöd och aktivitetsstöd samtidigt.
Senast redigerad av DragforADHD 2020-12-04 kl. 07:21.
Citera
2020-12-04, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Nej du kan inte ha det samtidigt.
Här kan du läsa om du inte tror mig
https://www.grastorp.se/barn-och-utb...tartsstod.html

Står på sidan på punkten "Du kan inte få studiestartsstöd under samma tid som du får till exempel aktivitetsstöd eller sjukersättning. Men det finns vissa ersättningar som du kan ha samtidigt som studiestartsstöd."
Jag vet att jag inte kan ha det samtidigt... jag vill inte ens ha det samtidigt...

Jag vill bara veta det här...

Om man har aktivitetsstöd och vill ha studiestartsstöd... räcker det då bara med att sluta ansöka till aktivitetsstöd så att man kan få studiestartsstöd?
Citera
2020-12-04, 07:22
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Jag vet att jag inte kan ha det samtidigt... jag vill inte ens ha det samtidigt...

Jag vill bara veta det här...

Om man har aktivitetsstöd och vill ha studiestartsstöd... räcker det då bara med att sluta ansöka till aktivitetsstöd så att man kan få studiestartsstöd?
Ja du får ju avsluta de isåfall för att kunna få den ersättningen som du vill ha.
eftersom du inte kan ha dom två samtidigt.

så du får avsluta det du har nu, och skaffa det som du vill ha.
så då blir det ju att du avslutar aktivitetsstöd och skaffar studiestartsstöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in