2020-12-04, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
Jag vet att jag inte kan ha det samtidigt... jag vill inte ens ha det samtidigt...

Jag vill bara veta det här...

Om man har aktivitetsstöd och vill ha studiestartsstöd... räcker det då bara med att sluta ansöka till aktivitetsstöd så att man kan få studiestartsstöd?

Nej, det räcker förmodligen inte.
Du får kontakta arbetsförmedlingen och höra om det går att lösa, kanske kan de skriva om ditt program hos dem till förberedande insatser när du kommit in på utbildning/börjar plugga och då från startdatum slutar aktivitetsstöd att gälla och du kan ansöka om studiestartstöd.

Ingen kan svara på det åt dig, du måste ringa.
Citera
2020-12-04, 07:25
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Jag tänker att du är inne i det systemet och det behöver avslutas enligt rutiner. Ring och prata med din handläggare så bytet blir korrekt.

Är det så smart att avsluta? Vilka fördelar ger det att byta? Går det att återvända till aktivitetsstöd efter ett avbrott? Vad krävs i så fall?

Försäkringskassan är väl bra att höra av sig till?

TS, har du testat personlig assistent, de kan hjälpa när personer faller mellan stolarna i olika åtgärder. Är lite som en "advokat" som står på din sida. Finns i många kommuner så kanske värt att kolla upp.
Citera
2020-12-04, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Ja du får ju avsluta de isåfall för att kunna få den ersättningen som du vill ha.
eftersom du inte kan ha dom två samtidigt.

så du får avsluta det du har nu, och skaffa det som du vill ha.
så då blir det ju att du avslutar aktivitetsstöd och skaffar studiestartsstöd.
Men om jag avslutar aktivitetsstöd och ansöker om studiestartsstöd så kanske CSN säger: du har rätt till aktivitetsstöd och därför får du ingen studiestartsstöd!
Citera
2020-12-04, 07:27
Medlem
Citat:
Men om jag avslutar aktivitetsstöd och ansöker om studiestartsstöd så kanske CSN säger: du har rätt till aktivitetsstöd och därför får du ingen studiestartsstöd!

Precis. Du måste ringa arbetsförmedlingen.
Citera
2020-12-04, 07:28
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Men fortfarande så beror det på dig. du vill ha studiestartsstöd och då kan du inte ha aktivitetsstöd samtidigt som du skulle ha studiestartsstöd så du får ju ändå säga upp de isåfall.

det är liksom du som bestämmer hur du vill ha det egentligen.

Jag tycker att aktivitetsstöd är bättre, då jag själv har det.
Citera
2020-12-04, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Precis. Du måste ringa arbetsförmedlingen.
Vad ska jag säga?

"Hej, jag vill se till att jag inte har rätt till aktivitetsstöd så jag kan få studiestartsstöd, vad ska jag göra? hoppa av mitt program hos er?"

Hör du hur det låter?
Citera
2020-12-04, 07:29
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Vad ska jag säga?

"Hej, jag vill se till att jag inte har rätt till aktivitetsstöd så jag kan få studiestartsstöd, vad ska jag göra? hoppa av mitt program hos er?"

Hör du hur det låter?
Ja men man har ju inte så mycket val egentligen. antingen det ena eller det andra
du har ju fortfarande något av dom två och välja mellan.
antingen det du har nu. eller om du vill ha studiestartstöd.
Citera
2020-12-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Men fortfarande så beror det på dig. du vill ha studiestartsstöd och då kan du inte ha aktivitetsstöd samtidigt som du skulle ha studiestartsstöd så du får ju ändå säga upp de isåfall.

det är liksom du som bestämmer hur du vill ha det egentligen.

Jag tycker att aktivitetsstöd är bättre, då jag själv har det.
Du missförstår...

Om man har aktivitetsstöd och vill ha studiestartsstöd istället... räcker det då med att enbart sluta ansöka om aktivitetsstöd?
Citera
2020-12-04, 07:32
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Du missförstår...

Om man har aktivitetsstöd och vill ha studiestartsstöd istället... räcker det då med att enbart sluta ansöka om aktivitetsstöd?
Jag har ju svarat på den frågan? bland mina kommentarer.
gav även länk till dig ifall du inte tror mig. så det är bara in där och läsa om du inte tror mig. då läser du det på svart/vit
Citera
2020-12-04, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Ditt aktivtetsstöd är väl kopplat till någonting och rapporteringen är i gång?

Du kan nog inte bara 'hoppa av' utan prata med någon som kan kolla vad du behöver samordna innan och för din plan framåt.
Jodå det kan man. Men de gillar kanske inte det.
Citera
2020-12-04, 07:33
Medlem
Citat:
Du missförstår...

Ska du börja studera då menar du? Isåfall får du ju skriva ut dig från arbetsförmedlingen.
Citera
2020-12-04, 07:33
Medlem
Citat:
Vad ska jag säga?

Hör du hur det låter?

Du kan inte lösa det på ett snyggare sätt? Då är det synd om dig, för det är ett enkelt samtal att inleda, ställa frågor och få sina svar på. Jag uppfattar dig som en bortskämd snorunge, skärp dig och bli vuxen. Du kan testa inleda med att fråga som är passande.

Du kan få aktivitetsstöd för utbildning i högst 1 år också så att du vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in