Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-12, 03:15
  #1
Medlem
HanMedPinnens avatar
Efter att ha läst i en tråd om könssegregerad idrott blev jag att fundera på något jag undrat över många gånger:

Finns det någon sport eller något spel där manliga elitutövare står sig slätt mot kvinnliga?

I friidrott, bollsporter, och de "fysiska" idrotter jag kan komma på tävlar män och kvinnor åtskilda, och de bästa kvinnorna platsar generellt inte i männens högsta divisioner.

I schack, bridge, go, poker och andra 'kognitiva' sporter är läget lite bättre, då enstaka kvinnor kan tävla i elittävlingar. Det brukar ligga några få kvinnliga namn på topp 100 och sällan någon på topp 10.

I vissa tävlingsformer har jag fått för mig att män och kvinnor kan tävla på lika villkor med ganska jämn könsfördelning i toppen. I ridsport, till exempel, brukar män och kvinnor tävla gemensamt, och både män och kvinnor är med och slåss om de fina titlarna.

Det finns alltså jämställda sporter, men finns det sporter som män inte verkar vara bra på?

Det finns sporter som nästan saknar manliga utövare, typ konstsim, men om det inte ens finns någon bas av amatörer tycker jag inte riktigt att det gills om inte bra argument finns för att männen skulle förlora.

Jag har några förslag:
1) Kvinnoanpassade tävlingsformer, typ 100 meter häck. Män tar längre steg och springer normalt 110 m istället. Hur klarar sig männen på en trång bana?

2) Kvinnor är bra på att ta höga toner när de sjunger. Finns det större tävlingar där detta skulle vara en fördel? Eller kan de göra andra saker med rösten som är svårt för män?

3) *!*Fördomsvarning*!* Kvinnor brukar sägas vara bra på empatiska saker, många pratar hellre med kvinliga läkare etc. . Hur ser det ut i hund-agility och andra former av djurträning? Vild gissning detta!

Observera: Jag efterfrågar INTE varför kvinnor är eller inte är bättre på olika idrotter eller ideologiska förklaringar till varför det inte spelar någon roll. (Skapa gärna en sån tråd om du är intresserad!) Jag efterlyser bara sporter där kvinnorna äger eller diskussion om huruvida de gör det eller inte. Anledningen är att påståenden då kan underbyggas med fakta och källor, så att diskussionen inte bara blir till olika åsikter som vrålas från alla håll.

Även misogyna, omogna eller allmänt onödiga kommentarer undanbedes.
Citera
2014-07-12, 03:17
  #2
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det finns redan en likvärdig tråd som den du har startat. Sport där tjejer är bättre än killar?
Citera
2014-07-14, 01:11
  #3
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Det finns redan en likvärdig tråd som den du har startat. Sport där tjejer är bättre än killar?

Tack för länken. Tråden har >400 svar, och är full av trams. Konstsim föreslås ~30 gånger, några andra sporter föreslås på var tredje sida och disk, tvätt och gyttjebrottning fyller upp det mesta av platsen som är kvar. Hade gärna haft en seriös diskussion om detta utan fler inlägg om att kvinnor bara kan vinna i diskning och oralsex.

Om någon mod ändå tycker att tråden bör låsas/sammanfogas så är det väl så då.

När allt är filtrerat kommer man fram till följande:

* Kvinnor innehar vissa rekord i olika skyttegrenar, både med pilbåge och handeldvapen. Det verkar inte finnas någon kvinnlig dominans dock, utan kvinnor och män verkar rätt jämbördiga, även om de flesta som tävlar är män.

* Kvinnor och män tävlar inte i separerade klasser i många former av ridsport. Det verkar gå rätt bra för kvinnorna i flera av grenarna, särskilt dressyr. Inte hittat data för om man kan kalla det dominans i dressyr, men det börjar bli sent och jag vill sova. Typ 20 inlägg i den andra tråden handlade om att hästsport inte kräver fysik och därmed är irrelevant. Även om det inte är den med bäst fysik som vinner så krävs vad jag förstår en rätt god grundfysik för att ligga i toppen. Då jag frågar efter tävlingar vilka som helst så tycker jag att fysikfrågan saknar betydelse.

* Kvinnor är INTE bättre i gymnastik, simhopp, konståkning eller curling.

* Visst belägg finns för att kvinnor skulle vara bättre på ultralånga distanser:
-Löpning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9044230
För löpning ska detta vara för distanser 10 mil eller längre, men de verkar ha räknat konstigt(?), ty:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-marathon
Så män verkar vara bättre på att springa även långa sträckor, åtminstone i dessa tävlingar.
-Simning:
Vissa har hävdat att kvinnors underhudsfett, annorlunda tyngdpunkt etc. gör att kvinnor är bättre på att flyta, hålla värmen och lagra energi. I tråden länkas också statistik som stöder detta:
http://marathonswimmers.org/blog/201...alina-stats-1/
Detta är en simtur på ca 35 km som summits av flera hundra personer, och kvinnorna är bättre både i genomsnitt och med bättre rekord än männen. Detta skulle kunna förklaras med att det ändå är relativt få som simar denna sträcka, och om man jämför med folk som simmar fram och tillbaka över Engelska kanalen så skulle set kunna vara så att männen är bättre även här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...annel_swimmers
Då det inte är jättemånga som summit sträckan tre gånger i följd kan detta möjligtvis försvaga dessa data.

Ett eget förslag: Gå så länge du orkar:
I årets footrally, där deltagarna går i 5 km/h tills de inte orkar längre kom Lena Jensen på andra plats, och hade då gått i 55 timmar från Stockholm och förbi Norrköping.
http://www.fotrally.se/Deltagare/lena-jensen
Man kan invända att det är en ganska liten tävling, och jag vet inte någon annan motsvarande tävling, men det är helt klart en fråga om nån form av fysik. Jag har någonstans hört att kvinnor i vissa sammanhang har högre smärttröskel, och det måste vara ganska hög vilja-per-fysik-kvot efter två dygn. Är det möjligt att detta kan vara något fysiskt kvinnor och män kan tävla i på lika villkor?
Citera
2018-10-06, 12:34
  #4
Medlem
Denoms avatar
Finns någon sport kvinnor är bättre än män som utgångspunkt?

Ja alltså finns det någon sport där kvinnor har någon kroppslig överlägsenhet över män bland vanliga individer? Inte specifikt atleter alltså utan i otränat tillstånd. Föda barn räknar jag inte som sport, förutsättningarna är såklart att både män och kvinnor kan ställa upp och delta.
Citera
2018-10-06, 12:40
  #5
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Hur är det med Curling?
Citera
2018-10-06, 12:45
  #6
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Gymnastik i alla dess former.
Citera
2018-10-06, 12:48
  #7
Medlem
Hmmm...
Det finns nog ingen sport dom är bättre på.

Hästridning??
Citera
2018-10-06, 13:04
  #8
Medlem
welcometorealitys avatar
Konstsim skulle jag tro
Citera
2018-10-06, 13:13
  #9
Medlem
Apjesuss avatar
Skytte? Har ingen forskning att luta mig imot, men grundat på mina personliga erfarenheter tycker jag att kvinnor verkar bättre på ”prickskytte” dvs sportskytte på fasta mål.
Jag var medlem i en skytteförening som barn, tror det var mellan att jag var 11, tills det att jag var 15 kanske, sen tog andra intressen över.
De få flickor som gick med sopade banan med oss pojkar många gånger, minns det tydligt för sådant svider i den åldern. Även senare i t.ex diverse kick off sammanhang, 5-kamper etc så har kvinnorna som grupp varit bättre än män som grupp i lerduveskytte mm.
Som sagt, mina egna erfarenheter, kanske slumpen.
Eller att jag är en kass skytt själv...
Citera
2018-10-06, 13:15
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
All form av hästridning enbart för att kvinnor generellt väger mindre än män. Det är lättare för en häst att prestera med en så lätt ryggsäck som möjligt.
Citera
2018-10-06, 13:27
  #11
Medlem
Gymnastik är det bästa exemplet.
Citera
2018-10-06, 13:48
  #12
Medlem
Max3xs avatar
Cheerleading, anses vara en sport i USA.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback