2020-11-20, 15:15
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag känner ett antal kvinnor som enbart ser dam-konståkning på TV, ingen annan sport. Herr-konståkning är inte intressant. Från det lilla urvalet kan jag spekulera i att även damer uppskattar dam-konståkning mer, och paråkningen. I allmänhet är det stort överskott på kvinnor och unga tjejer på läktarna när VM i konståkning går, och damernas har fullast arena. Herrarna, vem minns vinnarna där. Men självklart snurrar de högre längre och säkrare, och om konståkning ändrades till att bli mätbar och inte bedömdes via utseende så skulle 95-98 av världens topp-100-konståkare vara män. Som vanligt alltså.

Jag tror samtliga hopp och trick i konståkning har namn efter herrar, t.ex Salchow som var svensk man. Förutsätter att lupac kollar detta påstående som jag inte verifierat utan tar från min allmänna kunskapsbank i min mansplaining-hjärna.

Här kan man se David Jenkins som väl vann OS-guld, han var ungefär lika bra 1957 som kvinnor är nu, i fluga och kostym och bara tränat på sin fritid på naturis.
https://www.youtube.com/watch?v=w2unFSmlNjI
Jag har mest kollat på konståkning för att se vackra och graciösa kvinnor och du slår mig nog stort vad det gäller kunskap om sporten.
Citera
2020-11-20, 15:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har mest kollat på konståkning för att se vackra och graciösa kvinnor och du slår mig nog stort vad det gäller kunskap om sporten.
Att se damkonståkning för kropparna och inte för antalet trippel-Axel är helt normalt. I själva verket är nog konståkning ganska trist om man sätter på dem likadana overaller. Därför är herr-konståkning en C-sport trots oerhörda prestationer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-20 kl. 15:22.
Citera
2020-11-20, 16:02
Medlem
lupacs avatar
Tonya Harding, Mirai Nagasu och åtminstone 6 kvinnor till har klarat en trippel axel.

Läste nu på webben att den då 14-åriga Aleksandra Trusova blev den första kvinna att klara en kvadrupel lutz, då man snurrar fyra varv i luften.(källa: SVT Sport Konståkning).

Vilken makalös prestation att kunna snurra fyra varv i luften.

Förresten vill jag tillägga att det finns en piruett uppkallad efter en kvinnlig konståkare: Biellmannpiruett. Denise Biellman heter hon.
Citera
2020-11-20, 16:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Män är mer motiverade att vinna då de måste bevisa sitt värde då de anses värdelösa i samhället om de inte bidrar med något.

Motivation = Bättre resultat.

Ja så är det säkerligen, ingenting jag motsätter mig och inte heller någonting som inte kan samverka med vad jag skrivit tidigare.
Citera
2020-11-20, 16:09
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Om jag googlar på "Arlene Klasky Kate Sullivan" (notera citattecken som gör att google letar efter EXAKT den ordningen) så kommer det upp två sidor i hela världen: wikin och ditt flashback-inlägg.

Berätta varför du skrev de två namnet i den ordningen. Eller för all del alla åtta.

På en tenta på universitetet hade ditt inlägg stämplats som Plagiat. Och du hade sagt att du var oskyldig.
Jag glömde helt enkelt bort att uppge källan Wikipedia: ”Women in Animation” till min mening om de åtta kvinnliga animatörer som jag nämnt. Du ska ha stort tack för att du uppmärksammade mitt misstag. Det ska inte upprepas.

När man skriver uppsatser är det viktigt att göra källhänvisningar. Dock inte i tentamina.

Förresten är det off-topic att tjafsa om mina googlingsvanor. Så var snäll och sluta med det.
Citera
2020-11-20, 16:10
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Går mäns intresse ut om kvinnor också kommer in i schack, poker, matematik, e-sport, Go och plockepinn, politiken, näringslivet, datavetenskap och Lego-byggande?

Kvinnor kvoteras inte in i politiken, näringslivet, polisväsendet osv. En av Sveriges sämsta polismästare var Dan Eliasson. Sveriges sämste politiker var den obeslutsamme Ola Ullsten som var helt bedrövlig under sin knappa ett år som statsminister. Och så ofantligt många män i över 2000 år har kvoterats in av andra män. Svågerpolitik, t ex VD:n Anders ger sin gamle skolkamrat och tillika dryckesbroder Bengt posten som vice VD, hellre än till den mer kompetenta Lisa.

Jag kan t ex googla ”Svenska politiker” utan att skriva in sökordet ”kvinna”. Då får jag upp bl a en wiki-sida med politiker av bägge könen.

Visst är du i gott sällskap med mig då du liksom jag bara skriver inlägg om kvinnor i trådar som handlar om kvinnor, feminism och jämställdhet. Det vore konstigt om jag skulle skriva om geologi och klimatförändringar här. Tycker du inte det också?

Ja herregud det finns väl massor av män som är urusla på sina poster. Men dessa ser inte No Go Zone eftersom han enbart fokuserar på det positiva som män gör, och det negativa kvinnor gör.

Om en kvinna misslyckas på en post då är det enligt gris-antifeminister för att hon är en kvinna, men om en man misslyckas, ja då är det inte så mycket annat än att "det är ju en man, dra inte alla över en kam".
Tur att man inte känner till några såna i verkligheten utan de verkar hålla sig på forum likt detta mestadels.
Senast redigerad av Moment22x22 2020-11-20 kl. 16:12.
Citera
2020-11-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jo, som jag sa, vet jag mycket väl vad genomsnitt är. Jag arbetar som mattelärare, och har god koll på matematik, så sluta upp med dina försök att prata ner mig.

Vad jag syftar på här är att eftersom det är så enormt många fler män som spelar schack finns det ett helt annat incitament för män att ge sig hän åt schack och världen som kommer därmed. De satsar hårdare, lägger mer tid, det finns en gemenskap där. Att som kvinna ge sig in i den världen ter sig inte lika lockande.
Självklart kommer därmed fler män, därmed fler talanger, att satsa på schack. Då kommer du också finna fler mycket duktiga spelare, som drar upp genomsnittet.

De spelare som är väldigt väldigt duktiga, de drar upp genomsnittet så det står härliga till, och det finns fler män som är skitduktiga på schack än vad det finns kvinnor som är det, och eftersom det är så väldigt många fler män som spelar är givetvis chansen att hitta extremt duktiga män större än att hitta extremt duktiga kvinnor bland de som spelar. Dock behöver det inte representera schsckspelande män som grupp.
Genomsnitt är inte särskilt användbart i alla sammanhang, detta är ett av dem.
Nja, jag spelar själv på en hyfsat hög nivå. Du har inte en aning om hur hårt vissa kvinnor satsar. Hela ditt inlägg är vilda antaganden och gissningar. Rating är rating, män möter kvinnor, online och fysiskt, rating ljuger inte.
Citera
2020-11-20, 16:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Nja, jag spelar själv på en hyfsat hög nivå. Du har inte en aning om hur hårt vissa kvinnor satsar. Hela ditt inlägg är vilda antaganden och gissningar. Rating är rating, män möter kvinnor, online och fysiskt, rating ljuger inte.

Exakt vad är vilda antaganden och gissningar?
Citera
2020-11-20, 16:16
Medlem
Citat:
Det beror helt enkelt på att många tjejer slutar i tonåren för att de har andra prioriteringar i livet, som att satsa på sina studier för att skaffa sig en utbildning. Andra tjejer avbryter sin schackkarriär i 25-30 årsåldern när de gifter sig och bildar familj. Snittåldern bland FIDE:s registrerade schackspelare (runt 600 000) är signifikant högre bland manliga spelare. Äldre spelare har generellt större spelerfarenhet än yngre.

Tjejer har mindre spelerfarenhet i och med att de oftare än killar spelar mot mindre skickliga motståndare, lägger ner mindre tid på träning och deltar i färre turneringar.

Det är dessa anledningar till att män har högre snitt-rate än kvinnor.

Enkel statistik.

Jag pratar inte om de tjejer som slutar i tonåren. Vad vet du om hur mycket tid de lägger ner? De aktiva tjejer jag känner och möter i Schack lägger ner minst lika mycket tid som killar. Du skriver om tjejerna som om vi levde på 1890-talet. Att de skulle möta sämre motstånd är rent nonsens.
Citera
2020-11-20, 16:33
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Länka nu till ett enda inlägg du skrivit som inte handlar om kvinnor.

Hur kommer det sig att bara du och wikin i hela världen har den exakta formuleringen "Arlene Klasky Kate Sullivan", fast du inte kopierat wikin enligt egen utsago?

Om du hade gillat kvinnor hade du gärna skrivit "jag har skrivit 3500 inlägg om kvinnor". Är det på något sätt pinsamt att bli förknippad med inlägg om kvinnor?
Trams och off-topic.

Citat:
Själv skriver jag nästan bara inlägg om män. Jag tar inget från nätet utan att visa källan, jag har egen kunskap.
Bara om män? Det förstår jag. Du är ju helt besatt av ”Male supremacy” och dyrkar alla MÄN och allt MANLIGT. Alla ord som börjar på ”man” och ”män” gör dig alldeles fnoskig av lycka. Du kommer att stolt påpeka att det är många fler ord som börjar på ”man” och ”män” än ord som börjar på ”kvinna” och ”kvinnor”. Din slutsats är att män är bättre än kvinnor i sportgrenen SAOL.

Egen kunskap som källa? Du är då för rolig!
Citera
2020-11-20, 17:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Trams och off-topic.
Är det inte enklare att bara säga att du bara skriver om kvinnor?
Citera
2020-11-20, 22:34
Medlem
Citat:
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men jag menar naturligtvis att kvinnor kan mäta sig med män om könsfördelningen vore jämnare (t ex 60 M/ 40 F) i de icke fysiskt krävande sporter där män för närvarande dominerar numerärt. T ex ultramaraton, poker, schack, rally, e-sport. Kommer det in fler kvinnliga tävlande i dessa sportgrenar, då är chansen att fler än ”enstaka” kvinnor som vinner stor.

Andelen män än kvinnor är faktiskt större i ultramaraton-löpning. På sträckor över 50 miles är andelen kvinnor endast 25 %, så det är inte så konstigt att kvinnor vinner färre gånger än män. Men notera att under de senaste åren i Ultramaraton Badwater har kvinnornas bästa tid i snitt blivit kortare och närmat sig de manliga vinnartiderna. Förra året fick den kvinnliga vinnaren Patrycja Bereznowska en fenomenal tid på 24:13:24, ca fyra minuter kortare än Pam Reeds och även kortare tid än vad flera av tidigare manliga vinnare fick. (källa)

Om kvinnor skulle sakna tävlingsinstinkt och förmåga att snöa in, då skulle damidrott överhuvudtaget inte existera. Inte heller skulle unga tjejer vara ambitiösa i skolan och fokusera på sina studier för att få höga betyg.

Graviditet, föräldraledighet, skötsel av hem och barn samt uppassning av lat make gör att kvinnor får ge upp sitt nördande i sina hobbies. De har helt enkelt inte tid och ork till det. Det har däremot alla socialt efterblivna incels som bor hemma hos sina uppoffrande mammor. De kan sitta hemma nästan dygnet runt och öva på schacköppningar, spela WoW, memorera alla ord inför Scrabble-VM osv.

På det här forumet nästan tävlar de briljanta FB-gossarna med varandra vem som bäst kan ringakta kvinnor och nedvärdera deras insatser. Läs deras inlägg så kanske du förstår vad jag menar.

Så nu är män som är proffs i idrott efterblivna incels, haha herregud blev du tappad i golvet som liten.
Älskar att du utgår från att ingen framgångsrik man bor själv.

Nog snöar män in på specialintressen i högre utsträckning än kvinnor det är jag knappast ensam om att uppfatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in