2020-11-17, 18:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Just hästsport är ju lite intressant om man jämför utövarna på två extremer: om du går in i valfritt stall där mer eller mindre alla får ha häst och rida (kanske främst rida andras hästar) så dominerar tjejer, överlägset, sett till antal. Men sen händer något, för att världseliten består till stor del av män, dock utan att dominera lika mycket som tjejer bland nybörjare. Vad är det som gör att en sport kan ha 90%+ tjejer bland "vardagsryttare" och nybörjare till viss manlig dominans?
Hästsport är faktiskt en fysisk sportgren, framförallt i hoppning. Man måste använda sina ben och armar när man styr sin häst. Ryttare som inte ridit på länge får träningsvärk i ljumskar, lår och rygg. Man blir också varm och svettig av ridningen.

Långtifrån alla som utövar hästsport ställer upp i tävlingar. Könsfördelningen bland tävlanden är mycket jämnare än i schack. Det är bara på hobby/amatörnivå som det är många gånger fler flickor/kvinnor än pojkar/män inom ridsporten. Av de som är med i stora tävlingssammanhang är det ungefär lika många tävlande av bägge könen.

En viktig anledning till att relativt fler män vinner (framför allt i hoppning) är att många kvinnor gör avbrott eller slutar när de blir gravida, föder barn och blir föräldralediga. Kvinnor vill inte gärna rida med foster i magen. Ridning är en riskabel sport med fallolyckor, skenande hästar. Efter minst 1.5 års uppehåll är det svårt att komma tillbaka till sin forna topp.

Lite tävlingsresultat:

I ridsportsgrenen Dressyr är det en kvinna som är världens bästa dressyr-ryttare. Isabell Werth. VM-2:a och VM-3:a är också kvinnor. Triss i damer! (källa: Ridsport, VM Dressyr 2018)

I VM Hoppning 2018, en kvinna som blev världsmästare - Simone Blum. (källa: Ridsport, VM Hoppning 2018)

Lite ranking-fakta:

Kvinnodominans i Dressyr: https://data.fei.org/Ranking/Search....gCode=D_WR_U25

I Endurance Open Riders är det många damer i topp 50, varav en som rankad nr 1: https://data.fei.org/Ranking/Search....nkingCode=E_WR)[
Citera
2020-11-17, 18:48
Medlem
OlleVieros avatar
Alla sporter där inte fysik är inblandade. Biljard, dart, schack osv. har kvinnor en chans. Utöver detta ingenting. Märklig nog inte ens i motorsport av allehanda slag har dom någon större chans.
Citera
2020-11-17, 19:15
Medlem
lupacs avatar
Trav

Den svenska travkusken Helen A Johansson som med stoet Ina Scot vann världens tuffaste storlopp Prix de Amérique. Det var för 25 år sedan.

I Frankrike finns det ett travlopp som är uppkallat efter henne – Prix Helen Johansson.

Än så länge är det tunnsått med kvinnliga travkuskar. Men trenden visar att antalet kvinnor inom travsporten ökar.
Citera
2020-11-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Kvinnor är inte bättre i någon av dessa sporter.

De har enbart visar framfötterna i ultragrenar vad gäller uthållighet som löpning i ett dygn eller simma extrema distanser.

Men i vanlig triathlon ironman distans så har kvinnor ingen chans utan det krävs någon form av ultraevent.
Men rekordet att cykla kust till kust i USA innehas av en man som levde på flytande föda och sov nästan ingenting, strax under 8 dagar tog det. Det kommer ingen kvinna någonsin slå.

Det är i princip bara ett fåtal undantag där kvinnor slår män, väldigt få undantag oavsett vad det tävlas i. Även matlagning dominerar män, bottnar troligtvis i intresset för att tävla som så många män har redan som barn.
Jo de är faktiskt det i klippklättring.
Citera
2020-11-17, 20:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Beror på vilken sport du syftar på, finns ingen kvinna i hela världen som lyfter mer än mig och kan slå mig i vissa kraftsporter. Detsamma gäller även några övriga medlemmar här, om de fortfarande är aktiva vet jag inte. Sen så kan jag faktiskt hålla med dig om att det är mycket nedvärdering och hånfulla inlägg här.

Finns många manliga amatörer som lyfter mer än de bästa kvinnorna på jorden. Beroende på vad du syftar på så finns det faktiskt en del som kan mäta sig med proffsens prestationer.

Pratar vi om ren styrka och snabbhet, alltså rent fysiska sporter, så ja, då är medelmannen "bättre" än medelkvinnan, men det har knappast med någon talang eller särskild kompetens att göra utan det handlar om biologiska förutsättningar.
Det gör det visserligen i schack också till viss del, man föds med olika intellekt. Men att påstå att män som grupp skulle ha ett starkare intellekt eller vara märkbart mer intelligenta än kvinnor som grupp är helt fel. Som sagt, gemeneman har ingenting bland proffsen i schack att göra.
Citera
2020-11-17, 20:03
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är väl snarast du och lupac som drar slutsatsen att om någon, jag, skriver att 98 av 100 bästa schackspelare är män, så betyder det att jag ser ner på kvinnor och inte tror någon kvinna kan spela schack. Men det är din slutsats och den kan faktiskt inte styrkas. Det är ett rent påhitt.

98 av 100 män är bäst i schack.

Det finns massor med bra kvinnor i schack.

Om man tussar ihop en man och en kvinna på gatan och låter dem spela schack så kommer en hel del partier att vinnas av kvinnan.

Osv.

Jag har inga problem att hålla isär dessa påståenden som alla är sanna och helt oberoende av varann.

Dig är jag färdig med. Du har sjunkit så lågt i dina inlägg att jag helt enkelt inte sänker mig till nivån av att debattera med dig fler gånger.
Citera
2020-11-17, 20:04
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Trav

Den svenska travkusken Helen A Johansson som med stoet Ina Scot vann världens tuffaste storlopp Prix de Amérique. Det var för 25 år sedan.

I Frankrike finns det ett travlopp som är uppkallat efter henne – Prix Helen Johansson.

Än så länge är det tunnsått med kvinnliga travkuskar. Men trenden visar att antalet kvinnor inom travsporten ökar.

Det skulle jag vilja påstå är positivt, då trav är en ganska vidrig sport så som hästarna behandlas.
Det är ett sundhetstecken att inte syssla med trav!
Citera
2020-11-17, 20:10
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Pratar vi om ren styrka och snabbhet, alltså rent fysiska sporter, så ja, då är medelmannen "bättre" än medelkvinnan, men det har knappast med någon talang eller särskild kompetens att göra utan det handlar om biologiska förutsättningar.
Det gör det visserligen i schack också till viss del, man föds med olika intellekt. Men att påstå att män som grupp skulle ha ett starkare intellekt eller vara märkbart mer intelligenta än kvinnor som grupp är helt fel. Som sagt, gemeneman har ingenting bland proffsen i schack att göra.

Verkar som vi delar samma uppfattning då, det jag syftade på var att att en manlig amatör som nåt långt med sin träning och inte satsar kommer vara starkare och lyfta mer än kvinnorna som elitsatsar.

Håller med på det sista och har inte heller hävdat något om det, att påstå att män
är överlägsna intellektuellt är bara löjligt.
Citera
2020-11-17, 20:15
Medlem
Citat:
Helt fel. Ditt uttalande saknar helt enkelt grund, eftersom de du pratar om är de som presterar i toppen. Att du kallar kvinnor som tävlar på elitnivå för särskolebarn säger väldigt mycket mer om dig än om någonting annat.
Det är fullständigt fel att diskutera detta på gruppnivå då det är en liten klick som tävlar i toppen. Du själv och resten på detta forumet hade inte haft en enda liten chans mot proffsen, i någon sport, lika lite som de flesta kvinnor hade haft det.

Du behöver inte titta i toppen. Tittar du på alla nivåer så finns det fler män. Det du säger är ju samma sak som att hävda att man inte kan kalla Brasilien för en större fotbollsnation än Ukraina, trots att man har fler fotbollsspelare än Ukraina på toppnivå och genom alla högre nivåer. Det är ju fullständig idioti och rationaliseringar bara.

Och som jag visade med en skärmdump här innan i mitt tidigare inlägg som du kan titta på, så har jag redan högre elo-poäng än välkända proffset Anna Rudolf för närvarande (hon som en annan här gav exempel på som fantastisk kvinnlig schackspelare) på den schack-sida vi båda är aktiva på, med skillnaden att hon har ägnat hela sitt liv åt sporten medan jag är en simpel hobby-lirare. Vilket också vittnar om hur pass värdelösa kvinnor är i jämförelse med män och att du är full av skit. Det där är bara cope från sida.
Citera
2020-11-17, 20:20
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det skulle jag vilja påstå är positivt, då trav är en ganska vidrig sport så som hästarna behandlas.
Det är ett sundhetstecken att inte syssla med trav!
Nu när du säger det så kom jag plötsligt ihåg de numera rikskända piskrappen som en kusk (en man förstås) gav sin häst för att få den att trava fortare. Sen finns det hästar som dopas med diverse prestationshöjande substanser.

Nog säkert den mest väsentliga orsaken till att så få kvinnor vill bli travkuskar. Man mår fysiskt illa bara av blotta tanken på hur hästarna piskas eller dopas.
Citera
2020-11-17, 20:44
Medlem
Vi kan således konstatera att allt kvinnor kan kan män också göra, förutom att föda barn. Extremt få kvinnor kan göra saker en man kan och då ytterst få saker, resten kan inte göra det alls.
Så slutsatsen blir att kvinnor endast är bra till fortplantning.
Citera
2020-11-17, 21:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceda60
E-sport?
Män är vida överlägsna även i detta. Män har en reaktionsförmåga som är några hundradels sekunder snabbare än kvinnor. Och det räcker för att göra skillnad i den absoluta toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in