Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Alla schackspelare som tävlar i schackklubbar och turneringar är registrerade i FIDE:s databas. I dagsläget är det över 360 000 spelare som är med där. Inte miljontals simpla schacklirare av din sort. Totalt i hela världen är det 600 miljoner schackspelare varav nästan alla är hobbylirare, sådana som du spelar online-schack eller utmanar någon kompis på ett parti för skoj skull.
Trevligt att du suttit och googlat för att hitta siffror men vad tror du skulle vara nytt för mig egentligen?
Men jag undrar vilken professionell schack-lirare du menar som inte lirar online-schack på de större sajterna? De finns ju faktiskt där också, och du förstår, även hobbylirare rankas på dessa sajter och ju bättre du presterar, desto högre upp i rankingen kommer du. På mitt chess.com-konto har jag inte spelat mot en enda vän utan mot andra och klättrat i rankingen mot andra spelare i min kategori. Och som sagt, faktum med att jag ligger före Anna nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
du vet den typen där man tävlar i det verkliga livet i en sal och inte online-schack med tvådimensionella pjäser.
Och poängen är?
Menar du ligger någon form av magisk skillnad som gör att det kräver mer eller mindre intelligens i den ena men inte i den andra eller vad är den otroliga skillnaden mellan att lira på nätet och vid ett schackbräde som gör att fundamentat i spelet förändrar sig? Det är inte min erfarenhet och tittar vi till turneringar bland eliten (alltså den riktiga eliten dvs. där män är inblandade) så är det ju fortfarande Magnus Carlsen & co som alltid gör upp högre priserna vare sig det är offline eller online.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Anna är som du ser en IM. Hon och alla andra IM är mycket starka schackspelare.
Visst, jätteduktig men i jämförelse med män i världen så är hon inte ens nära av att vara med i toppen. Det är liksom det som är poängen här i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Även högt begåvade spelare måste bevisa sin kapacitet i svåra turneringar för att uppnå titeln. I allmänhet klassificeras vanligtvis IM mellan 2400 och 2500 för FIDE-betyg i klassisk schack. För att en spelare ska kunna kvalificera sig till CM (Candidate Master)-titeln måste vederbörande uppnå ett ELO betyg på 2200 eller mer.
Enligt vad som står i listan Completed Games har Anna för närvarande vunnit nästan samtliga partier.
Gäsp, jag har lirat schack i 25 års tid, så varför tror du schack-titlar skulle vara något nytt för mig?
Har du ens någon erfarenhet övertaget själv bortsett från vad du nyss kunnat googla dig till?
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Du spelar ju bara blitz-schack (endast 5-10 minuter) online.
Var har jag skrivit att jag enbart spelar blitz? Och hur menar du f.ö. att Blitz kräver mindre imponerande färdigheter?
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Har du provat att spela klassisk schack i en fysisk match mot Anna Rudolf? Hon kommer att sopa schackbrädet med dig.

På vilket sätt förändras schack nämnvärt online kontra ett fysiskt parti (notera att det heter inte match)? Det låter som du aldrig ens spelat ett parti själv, vet du ens hur man flyttar springaren?
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Pia Cramling är rankad på 16:e plats bland de 100 bästa i Sverige och fortfarande aktiv. Henne vill du för allt i världen inte möta.
O-wuaw. Och poängen? Jag har inte ens hävdat att det inte finns kvinnor som är bättre än mig, låter som att du bara hetsat upp dig och skrivit inlägget i affekt och inte bemödat dig läsa vad folk skriver här.
Låter som du blivit butthurt av att en vanlig simpel hobby-lirare på flashback, som inte har ägnat hela sitt liv åt schack, faktiskt inte är långt ifrån en sådan som Anna Rudolf som tidigare nämndes i tråden som ett ultrafenomen och exempel på att kvinnor kan mäta sig mot män. Medan jag däremot är väldigt väldigt långt ifrån männen som befinner sig i eliten.
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Du kan inte jämföra schack med fotboll. Till skillnad från schack som är en sport för två tävlande individer är antalet fotbollsspelare inklusive målvakt i ett lag 11 stycken (10 utespelare, 1 målvakt) plus avbytare och reserver. Det är en dålig jämförelse du gör. Hur står det till med ditt logiska tänkande? Inte så bra eftersom du ägnar dig åt personangrepp och kallar dina motdebattörer infantila idioter.

Ptja, du kan ju lika gärna applicera det på en individuell sport som styrkelyft om du så vill och samma poäng kvarstår.
Det finns några enstaka kvinnor i historien som lyft över 200 kg i bänk och enligt ditt resonemang är alltså detta ett entydligt bevis på att kvinnor är exakt lika bra som män i bänkpress och ett fantastiskt triumf-argument mot alla förfärliga kvinnohatare som påstår att kvinnor inte generellt kan mäta sig mot män i styrkelyft.
Så jag menar, att du trots sådana här resonemang sen har mage att ägna dig åt massa barnsliga smileys och försöka hålla sarkastisk ton och sitta på sådana höga hästar och undrar hur det står med andra logiska tänkande visar tyvärr att du inte bara är blåst utan dessutom oförtjänt självgod.
Men för all del, låt oss nu höra lite om din egen erfarenhet av schack.