2020-11-16, 18:31
Medlem
EyesWideShuts avatar
Det här är TS ursprungliga frågeställning:
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Hur som helst, inom vilka sporter i dagsläget kan kvinnor mäta sig mot män?
Som jag tolkar denna frågeställning så ska man titta på världseliten inom respektive sport och se om kvinnor kan hävda sig inom sporten genom att regelbundet hamna topp-10 i tävlingarna, hyfsat ofta ta en pallplacering och då och då till och med vinna. Uppfylls dessa kriterier så anser jag att "kvinnor kan mäta sig med män" inom den sporten.

Så för att försöka få tråden att återgå till TS frågeställning, finns det några sporter som uppfyller ovanstående kriterier?
Citera
2020-11-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du verkar inte speciellt smart..
Jisses. Du tror inte att fysiska aspekterna mellan man och kvinna kan spela roll?

Att du drar paralleller till dig själv får dig att framstå som lätt efterbliven.

Jag är rätt säker på att hon/han trollar.
Citera
2020-11-16, 18:36
Medlem
E-sport borde väl det finnas förutsättning för lika villkor?
Citera
2020-11-16, 19:00
Medlem
Limhamns avatar
Dart? Bowling?
Citera
2020-11-16, 19:02
Medlem
qvarne2s avatar
Jag försökte verkligen men nej det finns ju ingenting. Skulle vara någon sport endast kvinnor utövar För övrigt, finns det något världsrekord eller liknande som en kvinna håller som inte är typ guinness world record för flest pingisbollar i fittan?
Citera
2020-11-16, 19:03
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Nej, Judit Polgar var som bäst världs-8:a och då räknas hon ändå som den bästa kvinnliga schackspelaren någonsin (och det med stor marginal). Med andra ord, om vi skulle ta de allra bästa manliga schackspelarna någonsin och göra en lista så skulle den bästa kvinnliga schackspelaren någonsin, Judit Polgar, hamna ganska långt ner.

Det finns en miljard trådar om vilka som generellt är bäst i sport mellan män och kvinnor. Ts ställer frågan om det finns en sport där kvinnor har chans att vinna över män. Schack är en sådan. Polgar är ett av de många bevisen.

Ingen har sagt något om genomsnittliga poäng mellan könen förutom "trevliggrabb" som mest yrar.
Citera
2020-11-16, 19:05
Medlem
Citat:

Som jag tolkar denna frågeställning så ska man titta på världseliten inom respektive sport och se om kvinnor kan hävda sig inom sporten genom att regelbundet hamna topp-10 i tävlingarna, hyfsat ofta ta en pallplacering och då och då till och med vinna. Uppfylls dessa kriterier så anser jag att "kvinnor kan mäta sig med män" inom den sporten.

Så för att försöka få tråden att återgå till TS frågeställning, finns det några sporter som uppfyller ovanstående kriterier?

Jag tror vi landar i ett kort nej om vi ska begränsa oss till den frågan.
Citera
2020-11-16, 19:26
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limhamn
Dart? Bowling?
Man skulle kunna tro det. Men tyvärr inte där heller.
Citera
2020-11-16, 19:29
Medlem
persona.von.gratas avatar
Yatzi?
Citera
2020-11-16, 19:37
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:

Ja, stämmer. Tänker mig någorlunda jämförelse ( alltså inte manlig soffliggare vs supertränad kvinna )

Som exempel:

Karsten Braaschs erbjöd sig att ställa upp när systrarna Venus och Serena Williams hävdade att de kunde besegra en spelare rankad omkring 200-strecket i världen.
Braasch, rankad 203:a, hade spelat en runda golf och dessutom tagit två öl när han klev in på banan.
Trots det klev han av som en segrare efter 6-1 mot Serena och 6-2 mot Venus omedelbart efter.
Citera
2020-11-16, 19:42
Medlem
Juggernawts avatar
Knäböj i gurklandet?

Skämt åsido - isdans, gymnastik och konstsim kanske?
Citera
2020-11-16, 19:45
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av South
F1-bilar har servo.
Det krävs dock bra nackmuskler för att orka G-krafterna som man utsätts för ett helt race och där har män fördel.
Jag tror även att män och killar har bättre reaktionstider generellt sett vilket givetvis är en stor fördel.

Däremot är kvinnor och tjejer mindre och lättare vilket är en väldig fördel i de flesta typerna av Formel-racing.

Det var inte riktiga F1 hon vann. Hon försökte kvala in till ett race av riktiga F1-mästerskapet men misslyckades.

Det kan dock förr eller senare komma en kvinna som vinner i ett riktigt mästerskapslopp i Formel 1. Dels så har kvaliteten på bilarna rätt stor inverkan i den sporten, och dels så ändras reglerna i sporten med viss regelbundenhet. Kanske är det möjligt redan idag att om det bästa teamet anställer en manlig och en kvinnlig förare så kan kvinnan komma att vinna om mannen får mekaniska problem till exempel.

Dock har det ännu inte hänt på de 70 år sporten funnits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in