Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
1. Eftersom jag som muslim aldrig ngonsin har tyckt eller hrt annat p frelsningar, fredagspredikan eller annat, att ateister eller mnggudadyrkare inte ska f leva fritt - s ser jag det som en sjlvklarhet att dom ska f leva fritt. Jag menar, de fick leva fritt under Muhammeds tid frutom i de fall dr de frde krig. Men nr de vl blev tillfngatagna fick de inte behandlas illa.
Muhammed gav ven judarna militrt beskydd efter att han hade ervrat en stad (minns inte vilken). P den hr tiden var det oerhrt ovanligt, d kristna inte krde med samma taktik i denna regionen. Fanns en artikel om detta som jag fick skriva en uppsats p nr vi lste internationell politik under mina universitetsr. Men om jag var tvungen att leta upp ett svar s finns det till 100% redan utskrivet ngonstans. Det r bara att googla p nyckelord.
2) Jag ser det som fullt okej att lmna Islam och jag har aldrig hrt ngon av mina albanska imamer/lrda som jag fljer sga ngot annat n att de beklagar att man tagit det snedsteget i livet. Allts vad jag menar r att jag aldrig hrt en imam ens behandla den frgan. Drfr tar jag det fr givet att det r fullt okej att lmna islam.
Och om det inte skulle vara det enligt Islam - d anser jag mig fortfarande inte som troende muslim skyldig att vidta tgrder mot denna person. Jag lever mitt liv och frsker hjlpa och bidra till lokalsamhllet (men ven runt om i vrlden i den utstrckning jag kan) och beblandar mig inte i andras angelgenheter. Lyckligtvis finns det en Gud som dmer i sdana frgor, s jag slipper.
Tack fr utfrliga och rliga svar.

Det har jag ftt lra mig r att Ahl al Kitab, bokens folk har ett slags skydd, men det svraste synden du kan beg r Shirk, ngot som definitivt hinduer och Buddhister kan sgas vara skyldiga till, ja eller alla som avbildar Gudar och Gudinnor. S ett visst skydd fr kristna och judar, men mer oskert hur skyddet fr andra r. Ser vi i den muslimska vrlden s tror jag det r 13 lnder som har ddsstraff fr ateism. Drav min frga. Och i muslimska lnder frfljs och ddas, buddhister, hinduer och ateister. S jag r lite skeptisk till vilket "skydd" de egentligen skulle ha.
P frgan om vad straffet r fr att lmna Islam s finner jag detta:
Hanafi recommends three days of imprisonment before execution, although the delay before killing the Muslim apostate is not mandatory. Apostates who are men must be killed, states the Hanafi Sunni fiqh, while women must be held in solitary confinement and beaten every three days till they recant and return to Islam.[85] Penalty for Apostasy limited for those who cause Hirabah after leaving Islam, not for personal religion change.[86]
https://en.wikipedia.org/wiki/Aposta...en%20apostates.
Jag r glad att sista meningen finns med, vad andra skolor lr vet jag inte, men i mnga muslimska lnder s mrdas och torteras de som lmnar Islam. Och de kan sga att Islam frbjuder ngon att lmna religionen, s jag vet verkligen inte vem som har rtt, tror faktiskt ingen vet det.