2020-10-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Ingen aning. Tror att det ligger mer politik i detta n religion. Jag sjlv r frn Albanien och dr har vi aldrig haft ngra religisa krig ngonsin. Balkankrigen handlade inte om religion utan om "vilken etnisk folkgrupp som har rtt till vilken avgrnsad bit mark". Sen att den ena sidan rkade vara ortodoxt kristna och den andra sidan muslimer, och till och med den tredje sidan katoliker.. Ja, det r slumpen.

P tal om Mellanstern sg jag bara fr tre dagar sedan ett par araber diskutera i ngon arabisk debatt-show. Dr den ena sa: "Hur kommer det sig att muslimerna krigar mot varandra bara i denna delen av vrlden?". Det r typ exakt det du frgar mig nu. Och drfr misstnker jag att det har att gra med politik, kultur och annat snarare n religion. Man har bara anvnt religionen som en urskt.

Ta t.ex. Saddam Hussein (sunni-muslim) och shia-muslimerna i Irak. Sunnimuslimerna hade strre politiska rttigheter och ett bttre liv n shiamuslimerna. Konflikter bryter ut. Handlar det i grunden om religion eller om politiskt frtryck? Jag tror p det sistnmnda.

Albaniens islam r en konsekvens av Osmanska riket = krig r orsaken.
Citera
2020-10-29, 21:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vad gr dessa muslimer mot terrorism som inte beordrats av en Khalif eller Sultan?

Att motstta sig Jihad r att frsvara hdelse av profeten og guds ord. O det vet muslimer r mycket riskabelt, s de goda muslimerna tittar t ett annat hll. Likt de goda nazisterna intalade sig sjlva att de inte sg vad som hnde o att Hitler inte knde till terrorn...

Att verleva i en terror stat krver att man fljer med flocken, lter bli att se, hra o tala o frblir passiv.

Enligt islamisk lag ska den som lmnar islam avrttas.

Enligt islamisk lag ska den som frolmpar profeten Muhammed avrttas.

Det hr r bara tv exempel p varfr muslimer undviker att kritisera eller oponera sig. Det r ocks detta som gr att relionen inte kommer reformeras.
Citera
2020-10-29, 21:18
Medlem
[/quote]

Du lter dina knslor styra dig, och dina knslor i sin tur r direktstyrda av hur islamister vljer att beg sina dd, vilka i sin tur r skrddarsydda fr att f dig att knna och reagera p precis det stt du gr [/quote]
..Hmm.. och hur menar du att en begvad person skulle reagera?
Vad vill du med ditt inlgg..??
Citera
2020-10-29, 21:19
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tack jag frstr, vad har du blivit lrd eller bildat dig fr slutsats av dessa frgor:

1. Vad har ateister och mnggudadyrkare fr skydd till att leva fritt enligt dig?

2. r det ok att lmna Islam?

Jag undrar fr att jag vet vad svaren brukar att bli, och svarar du annorlunda n det jag tror s undrar jag till vad du hrleder det. Det r helt enkelt fr mig svrt att f ihop alla tolkningar, vem har rtt? Vem r det jag ska vlja att tro p?

1. Eftersom jag som muslim aldrig ngonsin har tyckt eller hrt annat p frelsningar, fredagspredikan eller annat, att ateister eller mnggudadyrkare inte ska f leva fritt - s ser jag det som en sjlvklarhet att dom ska f leva fritt. Jag menar, de fick leva fritt under Muhammeds tid frutom i de fall dr de frde krig. Men nr de vl blev tillfngatagna fick de inte behandlas illa.

Muhammed gav ven judarna militrt beskydd efter att han hade ervrat en stad (minns inte vilken). P den hr tiden var det oerhrt ovanligt, d kristna inte krde med samma taktik i denna regionen. Fanns en artikel om detta som jag fick skriva en uppsats p nr vi lste internationell politik under mina universitetsr. Men om jag var tvungen att leta upp ett svar s finns det till 100% redan utskrivet ngonstans. Det r bara att googla p nyckelord.

2) Jag ser det som fullt okej att lmna Islam och jag har aldrig hrt ngon av mina albanska imamer/lrda som jag fljer sga ngot annat n att de beklagar att man tagit det snedsteget i livet. Allts vad jag menar r att jag aldrig hrt en imam ens behandla den frgan. Drfr tar jag det fr givet att det r fullt okej att lmna islam.

Och om det inte skulle vara det enligt Islam - d anser jag mig fortfarande inte som troende muslim skyldig att vidta tgrder mot denna person. Jag lever mitt liv och frsker hjlpa och bidra till lokalsamhllet (men ven runt om i vrlden i den utstrckning jag kan) och beblandar mig inte i andras angelgenheter. Lyckligtvis finns det en Gud som dmer i sdana frgor, s jag slipper.
Citera
2020-10-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nja inget det r vanlig islam. Eller du trodde du det fanns snt som moderat islam?

Dra inte fascism I det hela. Det r en helt annan sak.
Citera
2020-10-29, 21:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Du koncentrerar dig p ensamma galningar, dden som sker i Frankrike r organiserade av islamister, rtt stor skillnad.

Terrorister som terrorister.

Citat:
Men du gillar det som sker?

Jag gillar att grnsen mellan Lagstadgad Rttighet och Personligt Ansvar brjar krympa.
If you like to piss off a whole lot of people, the govt shouldn't waste tax money on protecting you from what it means to Do that.

Det gller ALLA dock. Den som pissar p NMR genom att publicera karikatyrer av deras ledare, fr helt enkelt finna sig i att en naturlig reaktion frn det r att ett ftal psykfall kommer att anstta en drefter.

Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Hahaha, JAA HAN R TAKTISK. Strsta delen av Lfvens vljarskara frsvinner om han uttalar sej. Det vore ju frskrckligt. Lfven kan inte ens sga att det r "oacceptabelt".

Skulle en statsminister brja peka ut en hel religion fr vad vissa medlemmar pysslar med, s hade Livets Ord och Scientologerna avrttat honom fr lnge sedan.
https://1337x.to/search/going+clear/1/
Citera
2020-10-29, 21:21
Medlem
catforwardpowers avatar
SVT kmpar vad dom kan emot verkligheten med stndiga underdrifter. "Nstan 80 personer ddades vid attentaten i Nice fr fyra r sedan". Sanningen r att det ddades 87 st.

Shr r det hela tiden med media och journalister. Nr dom vl erknner problematiska hndelser s gr dom ver till att underdriva istllet
Citera
2020-10-29, 21:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jadu, taktisk? En feg krake som inte vgar g emot islam. Du verkar rtt skruvad .

Fast det r inte Islam som attackerat Frankrike nu. Skall man koka ned attacken till grupputpekan s r det Tunisien som attackerat Frankrike.
Let's bomb Them?
Citera
2020-10-29, 21:23
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Albaniens islam r en konsekvens av Osmanska riket = krig r orsaken.

Ja. Mina frfder konverterade till Islam frn katolicismen ngon gng efter 1400-talet. Men lt oss inte beg felsteg. Osmanska rikets intg i Albanien skapade ett krig d de albaner inte tillt sig bli ockuperat av en annan makt. Att befolkningen sedan, p frivillig basis, konverterar till Islam r inte resultatet av kriget.

1) Alla albaner konverterade inte till Islam (drfr bestr Albanien idag av cirka 40% katoliker, 10% ortodoxa)
2) Nr en vldigt religis frmmande makt styr ver ett omrde i 500 r, s r det inte att frvnas ver att befolkningen sakta men skert brjar influeras av den religionen och tillslut konverterar.
Citera
2020-10-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
SVT kmpar vad dom kan emot verkligheten med stndiga underdrifter. "Nstan 80 personer ddades vid attentaten i Nice fr fyra r sedan". Sanningen r att det ddades 87 st.

Shr r det hela tiden med media och journalister. Nr dom vl erknner problematiska hndelser s gr dom ver till att underdriva istllet

Jo dessutom att inleda meningen med ordet nstan r ju lite mrkligt.
Citera
2020-10-29, 21:25
Medlem
Dilzoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tequilasunrise123
Du som verkar vara en ganska skarp muslim och kan kanske ge mig ngra svar.

Varfr r alla platser dr Islam dominerar rent ut sagt skrp? Vad tror du sjlv att det beror p? Jag menar, mnniskor har flytt frn Mellanstern i flera decennier nu, kanske generellt dags fr erat folk att titta er sjlva i spegeln och rycka upp er.

99% av alla moderna uppfinningar du anvnder dig utav varje dag r ett resultat av vsterlndsk kultur. Mellanstern och muslimer har inte bidragit med ngot alls av vrde de senaste 1400 ren. Vad tror du sjlv att det beror p?
: Krig Mnga muslimska lnder har ingen skuld i detta "stopp i utvecklingen" eller stora antal extremister, det r vstlnders girighet som drnkt dessa lnder i blod, krig och frdelse.

Ifall infrastrukturen krossats och ungar inte har ngra lrare eller framtid s finns det barnknullande extremist imamer som hjrteligen tar emot dessa med ppna armar.

I-lnder har gjort det omjligt att leva i vissa lnder och d r immigration enda mjlighet till ett vrdigt liv.

Jag talar inte om alla muslimska lnder, terroristlnderna som USA hller om ryggen verkarha vldigt hg levnadsstandard.
Citera
2020-10-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det r inte Islam som attackerat Frankrike nu. Skall man koka ned attacken till grupputpekan s r det Tunisien som attackerat Frankrike.
Let's bomb Them?

Muslimer och judar attackerar fysiskt respektive psykiskt hela tiden. Inse det ngon gng.
Senast redigerad av regdram 2020-10-29 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in