Citat:
Ursprungligen postat av
Hombre-de-Skandia
Jag r verkligen ingen islamkramare, tvrtom. nskar helhjrtat att inga religioner, tminstone inte auktoritra sdana fanns p 2000-talet. Men nu finns islam och har stort inflytande, vilket vi mste frhlla oss till.
Som jag ser det finns det tre alternativ:
1. Ta strid mot hela religionen och alla dess fljare, fr att frsvara rtten att krnka Mohammed. Att bara g i strid mot "extremister" r omjligt eftersom en majoritet av vrldens muslimer anser att Mohammed r okrnkbar. Det hr scenariot r enligt mig dmt att innebra slutet p vstvrlden eftersom den muslimska vrlden r bde strre n Europa och dessutom villig att d fr sin sak, medan europer i regel inte vill ha med konflikter att gra.
2. Foga oss efter verkligheten och inse att fr varje Mohammedkarikatyr som publiceras kommer oskyldiga vsterlnningar att f betala blodvite, och allts helt enkelt lta bli att publicera provocerande teckningar och vidta tgrder fr att frhindra detta. Typ stnga ner Charlie Hebdo och liknande tidningar. Det hr scenariot frefaller mer och mer bli den troliga vgen vi gr. Lex Lars Vilks. Polismyndigheterna i vst har inte kapacitet att skydda varenda konstnr som vill rita Mohammed.
3. "Mellanvgen". Fortstta som vi gr, att i teorin frsvara yttrandefriheten men i praktikten lta "hdare" bli ihjlhackade av jihadister. Stta en och annan tecknare under beskydd, men samtidigt gra allt fr att frbjuda provokationer som koranbrnningar. ven detta scenario r ohllbart i lngden, d antalet muslimer i Europa kar samtidigt som muslimska ledare som Erdogan m.fl. tar jihadisternas parti nr de "hmnas" Mohammed.
Europa/Vstvrlden skulle inte ha ngra problem att skydda sig mot en eventuell framtida aggressiv islamsk invasionsvilja om det gllde att upprtthlla Europas grnser mot det hllet och om viljan fanns hos Europas ledare. Nstan inte ett enda islamskt land skulle kunna tillverka mycket mer n lite knivar om vi hamnade i krig mot varandra. Nr de krt slut p sin krigsmakt skulle de vara helt chanslsa.
Svida inte Kina blandade sig i p deras sida men jag tvivlar p det. Kina och Ryssland skulle frmodligen hlla en lg profil och blanda sig i lite lagom strategiskt sdr fr att vinna frdelar, men jag tror knappast de vill se Europa invaderat.
Dremot skulle vi uppenbarligen f MYCKET stora problem med det inre hot vi redan skapat genom all immigration.